הריאיון עם מנסור עבאס
(צילום: אביהו שפירא, חגי דקל)

בעיצומו של המשבר החריף בקואליציה, ועל רקע כישלון הממשלה בהצבעות בכנסת, יו"ר רע"מ מנסור עבאס המשיך להפגין אופטימיות בריאיון לאולפן ynet הבוקר (חמישי). "יש אתגרים בפני הקואליציה. האם היא יכולה לתפקד ולנהל את המדינה? אני בטוח שכן", אמר.
3 צפייה בגלריה
מנסור עבאס
מנסור עבאס
יו"ר רע"מ מנסור עבאס. "מחויב לקואליציה הזו"
(צילום: יואב דודקביץ)
3 צפייה בגלריה
מיקי לוי וניר אורבך
מיקי לוי וניר אורבך
ח"כ ניר אורבך. הבהיר לבנט שלא יעזוב את הקואליציה מבלי להודיע לו
(צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)
לאחר שהלילה נפגש ח"כ ניר אורבך עם איילת שקד לדון בעתידו הפוליטי, עבאס מתח על כך ביקורת ואמר כי לא ראוי שחברי קואליציה מנהלים מגעים עם הליכוד.
אורבך אמר אמירה קשה, שהניסוי איתכם נכשל. "והניסוי בין ימין ושמאל הצליח? הניסוי הזה הצליח ברמת המפלגות למרות ששייכות למגזרים ואידיאולוגיות שונות. הניסוי הצליח. יש אתגרים וקשיים עם מספר ח"כים. תארו לעצמכם כאשר מנסור שומע שמפלגה מסוימת או ח"כ מסוים מנהל משא ומתן עם הליכוד. מה התחושות אצלי? מה החששות?".
אומרים שגם מאזן גנאים מנהל מו"מ עם המשותפת. "זו לא תופעה של רע"מ או מאזן, זו תופעה כללית בכנסת".
כולם מנהלים מגעים עם כולם? "בעיניי זה לא ראוי. אם אני רוצה לנהל משהו עם הליכוד אני חייב להודיע לשותפים שלי שדרכי בקואליציה הסתיימה ואני מחפש דרך אחרת".
יש סיכוי שתדבר עם הליכוד? "אני מחויב לקואליציה הזו. יש בינינו הסכם ואני מחויב לו. אני לא מחפש דרכים אחרות".
3 צפייה בגלריה
מאזן גנאים
מאזן גנאים
מאזן גנאים. "יש בינינו אמון של 100%"
(צילום: יואב דודקביץ')
הפגישה הלילה בין ח"כ אורבך לשרת הפנים נערכה בפתח תקווה ועסקה בהמשך דרכו. זו לא הפגישה הראשונה שלהם בימים האחרונים. אורבך שיתף את שקד בהצעות שקיבל מהליכוד, ואמר שלא החליט עדיין לאן פניו מועדות. הוא הבטיח לה כי לא יפתיע את הסיעה, כפי שעשתה ח"כ עידית סילמן, ויודיע על צעדיו מראש למנהיג המפלגה נפתלי בנט. מסר ברוח זו הוא העביר הלילה גם לראש הממשלה עצמו. במקביל גורמים בליכוד אמרו שאורבך כבר החליט לעזוב את הקואליציה ושהמשא ומתן איתו נמצא בשלבים סופיים.
בריאיון התייחס עבאס להפרת המשמעת הקואליציונית בידי שלושה מחברי סיעתו שהצביעו אתמול בעד הצעת החוק להעלאת שכר המינימום. "אתמול העברנו בצורה מוצלחת, 25-20 חוקים או החלטות בכנסת, למעט החוק הזה. אני הצעתי, מכיוון שהחוק הזה הוא גם הצעת חוק של חברי כנסת מהקואליציה, לאפשר חופש הצבעה".
הוא הוסיף בביקורת על ראשי הקואליציה: "למה אפשר לתת חופש הצבעה על חוק הדגלים ואי אפשר לתת חופש הצבעה על 40 שקל שכר מינימום? אני לא מבין. היינו יכולים לחסוך את המחזה הזה".
הח"כים של רע"מ מרדו: ההצבעה בכנסת על העלאת שכר המינימום
(צילום: ערוץ כנסת)

עם זאת יו"ר רע"מ שב והביע אמון ביכולתה של הקואליציה להחזיק מעמד. "יש אתגרים בפני הקואליציה הזו, במיוחד אחרי שאיבדה את הרוב המוחלט ושמרה על הרוב היחסי לאחר שח"כ עידית סילמן פרשה. יש אתגר. האם היא יכולה לתפקד ולנהל את המדינה? אני בטוח שכן. פשוט צריכים עכשיו לחשב מסלול, להיות זהירים, מה מעבירים ומה לא, איך מחזקים את הח"כים השונים. כי ברמת המפלגות - שמונה המפלגות שמרכיבות את הקואליציה מתפקדות בצורה מיטבית. אבל יש לנו אתגרים עם מספר ח"כים בודדים. אפשר לטפל בזה".
אם מאזן גנאים מנהל מגעים עם הרשימה המשותפת? "מאזן נאמן לרע"מ. הוא יושב ליד אחמד טיבי והם מדברים, אבל יש בינינו אמון של 100 אחוז. אין איתו בעיה".
למרות האופטימיות, עבאס הטיל ספק באפשרות להעביר בהצבעה חוזרת את חוק יו"ש, שנפל השבוע בין היתר לאחר שכל חברי רע"מ ובהם עבאס עצמו לא הצביעו בעדו. "אנחנו דנים בזה. בהקשר לחוק הזה, גם אם נצליח לגייס 60 ח"כים, כנראה שהחוק לא יעבור, צריכים למצוא פתרון אחר", אמר.
הוא מתח ביקורת חריפה על מדיניות סיעת הליכוד להתנגד באופן גורף לכל היוזמות של הממשלה: "זו טעות לתת לאופוזיציה פטור מהמחויבות של אחריות קולקטיבית. אופוזיציה תהרוס את המדינה על מנת לחזור לשלטון? איפה יש דבר כזה? ההיגיון היום של הליכוד זה להרוס את הכול כדי לחזור לשלטון. זה פסול בעיניי".
בעיתוי הפוליטי הרגיש נודע הבוקר כי שרת הפנים שקד מתכוונת לנקוט צעד שיצמצמם את סמכויות ראשי הרשויות הערביות ועלול לעורר זעם בקרב הפוליטיקאים הערבים. שקד החליטה כי משרדה יפעיל לראשונה מנגנוני בקרה על תקציבים שהמשרד יעביר לרשויות הערביות, בין היתר במסגרת תוכנית החומש לחברה הערבית. בין היתר, מטרת הבקרה היא לוודא שגורמי פשיעה לא יוכלו להתמודד על מכרזים לפרויקטים שמימונם מגיע מכספי תוכנית החומש שעומדים על כ-700 מיליון שקלים.