5 צפייה בגלריה
צילום: בראל אפרים
צילום: בראל אפרים
"מציאות מורכבת". כוחות כיבוי בבית שנפגע בשדרות
(צילום: בראל אפרים)
מבצע מגן וחץ ברצועת עזה הסתיים אמש (יום שבת) אחרי חמישה ימים, כשישראל והג'יהאד האיסלאמי הגיעו להפסקת אש בתיווך מצרי. כפי שהיה במבצעים קודמים, גם הפעם הג'יהאד האיסלאמי שיגר "מטח סיום" לעבר ישראל, ואף המשיך לירות גם בשעה שלאחר הפסקת האש - אך משעה 23:11 לא נרשמו שיגורים, וצה"ל לא תקף ברצועה מחצות. כעת, המעברים מרצועת עזה והמרחב הימים נפתחים בצורה הדרגתית, ומתאם פעולות הממשלה בשטחים הודיע שייפתחו בצורה מלאה בקרוב בהתאם להערכת מצב.
"זה היה מבצע טוב, סוף-סוף החיסולים הממוקדים על שולחן הממשלה - ואני מקווה שזה יימשך", אמר ראש העיר שדרות אלון דוידי, שבעירו לא יתקיימו לימודים גם היום. דוידי, שביקר את הממשלה לפני המבצע על העלייה במספר הרקטות שמשוגרת בעזה בתקופתה, אמר כי אם היא תמשיך כך - "זה אומר שהשתנתה המדיניות". לדבריו, "אנחנו במציאות מאוד מורכבת וקשה. שמחתי היום בבוקר כשיצאתי מהמיטה, וסוף סוף הבנות שלי לא ישנות על הרצפה בממ"ד. אז זה בוקר יותר אופטימי מבחינתי".
5 צפייה בגלריה
מעבר כרם שלום
מעבר כרם שלום
מעבר כרם שלום שנפתח הבוקר
אתה חוזר בך מכך שאמרת שהמדיניות של הממשלה רופסת? "מה זה לחזור בי? אני חושב שהממשלה בעצמה חזרה בה. עד לשבוע שעבר הממשלה אימצה מדיניות שגויה ולא נכונה, ואני שמחה שראש הממשלה שינה אותה ולכן גם גיביתי את הפעולה ותמכתי בה. אמרתי שכל מה שצריך מבחינתנו הוא יקבל, ואני מקווה שהמדיניות הזו תמשיך. כששמעתי במשך חודשים שלא ניתן לפגוע במחבלים, זה היה מאוד מתסכל. כשיורים עליך מאות רקטות ואף אחד לא עושה שום דבר, זו תחושה מאוד מתסכלת".
כשנשאל על כך שגם במבצעים קודמים היו חיסולים ממוקדים של בכירי הג'יהאד האיסלאמי, ובפועל הארגון חזר לירות על הדרום, השיב דוידי כי בחודשים האחרונים הממשלה הורידה את המדיניות הזו מהפרק. "גם אחרי מאות רקטות, הסיכולים הממוקדים לא היו על השולחן", טען. "זו הייתה מדיניות אחרת ולא נכונה ולכן ביקרתי אותה". דוידי הדגיש: "הלוואי ותהיה דרך אחרת, אבל כדי להביא שקט לדרום לטווח ארוך נצטרך מבצע נרחב. אני לא יודע אם מהאוויר או קרקעי".
5 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו בכנס תמיכה לאלון דוידי, מועמד לראשות עיריית שדרות
בנימין נתניהו בכנס תמיכה לאלון דוידי, מועמד לראשות עיריית שדרות
"אמרתי לו שצריך ליזום". דוידי ונתניהו
(צילום: יהודה פרץ)
שיגורים מרצועת עזה, אמש

5 צפייה בגלריה
מצעד הדגלים נעצר בשער שכם
מצעד הדגלים נעצר בשער שכם
שוב איומים. מצעד הדגלים בשער שכם
(צילום: AFP)
כעת, כשתם המבצע, כל העיניים נשואות לעבר מצעד הדגלים שיתקיים בירושלים ביום חמישי - שהג'יהאד האיסלאמי ניסה לקשור בינו לבין רצועת עזה, כפי שהיה ערב מבצע "שומר החומות". המשטרה בשלב זה לא מתכוונת לשנות את מסלול הצעדה, שיעבור דרך שער שכם, ובארגוני הטרור בעזה איימו להגיב. "אני לא חושב שצריך לחכות למצעד או לחכות חמישה חודשים כדי לחסל את בכירי הג'יהאד ואת מי שמאיים על מדינת ישראל", אמר דוידי. "מי שרוצה להביא שקט, צריך לדעת שהוא אמור ליזום. אמרתי את זה לראש הממשלה - ככל שאתה תיזום ותקדים תרופה למכה, ונתפוס את הג'יהאד עם המכנסיים למטה, המצב הביטחוני והמורל שלנו יהיה יותר גבוה".
לדברי דוידי, לקראת החזרה ללימודים מחר, "צוותי החינוך מארגנים את הכול, ואנחנו עושים סריקות בתוך בתי הספר כדי להחזיר את המערכת לאט-לאט. אנחנו נצטרך תגבור נוסף בשביל שיחות עם כל מי שחווה דברים. יש לנו אלפי תושבים שרק היום לאט לאט יחזרו הביתה, לדעתי בין 30%-50% שיצאו לנשום אוויר".