הציר השיעי איבד את אחד ממנהיגיו הבולטים ביותר, וההודעה על חיסולו של מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה היכתה רבים בתדהמה. המגישה ברשת אל-מיאדין הלבנונית, המזוהה עם חיזבאללה, דיווחה אחר הצהרים אתמול (שבת) בקול חנוק מדמעות על מותו של מנהיג ארגון הטרור.
תגובות בציר השיעי על חיסול נסראללה

לפי דיווח בערוץ אל-ערבי הקטארי, בקרב תומכי חיזבאללה בלבנון נרשם עצב וזעזוע עמוק עם קבלת ההודעה על חיסולו של נסראללה. מוחמד שבארו, כתב הרשת, סיפר כי מאות לבנונים יצאו אתמול בצורה ספונטנית לצעדות מחאה ברחובות הדאחייה של ביירות. הוא תיאר כי היה עד גם לכמה מקרי בכי והתמוטטות של לבנונים וטען כי התגובות הללו לא הוגבלו רק לתומכי חיזבאללה, אלא כללו גם גורמים מקבוצות נוספות בעם הלבנוני. שבארו הוסיף: "אנחנו מדברים על אירוע ביטחוני ומדיני ברמה גדולה שישנה הרבה דברים בלבנון".
גם עיתון א-שרק אל-אווסט הסעודי תיאר את תחושת הבלבול ברחוב הלבנוני אחרי חיסולו של נסראללה. בדיווח נכתב כי האנשים שעזבו את בתיהם חיכו לנאומו של המזכ"ל שיסביר מה עומד לקרות. אחד מהתושבים צוטט אומר: "הפסד גדול.. נחכה לתגובה". צעיר בשנות העשרים לחייו שאל: "מי יוביל עכשיו את הקרב? כיצד נתמודד עם גורלנו בלעדיו?".
8 צפייה בגלריה
אבל באיראן על מות נסראללה
אבל באיראן על מות נסראללה
אבל באיראן על מות נסראללה
8 צפייה בגלריה
אבל באיראן על מות נסראללה
אבל באיראן על מות נסראללה
צעדות באיראן לזכרו של נסראללה
8 צפייה בגלריה
הפגנות נגד ישראל בטהרן
הפגנות נגד ישראל בטהרן
אבל בטהרן
(צילום: ATTA KENARE / AFP)
בזמן שתומכי ארגון הטרור עדיין היו בהלם, בעיר טריפולי בלבנון דווקא חגגו את מותו של נסראללה. ברשתות הופצו סרטוני וידיאו של לבנונים וסורים מחלקים מתוקים ויורים באוויר לאות שמחה. גם מאידליב שבסוריה, הנמצאת בשליטת האופוזיציה הסורית, הופצו מראות דומים של חגיגות מאחר שבסוריה יש לנסראללה אויבים רבים. סורים רבים זוכרים את הזוועות שחוללו אנשיו כשנשלחו לסייע לנשיא סוריה, בשאר אל-אסד, במלחמת האזרחים במדינה.
בשבועות האחרונים סורים רבים, בעיקר סונים, חגגו את הפגיעות בחיזבאללה - ממתקפות הביפרים ומכשירי הקשר ועד חיסולו של מנהיג הארגון. הם חילקו מתוקים ברחובות ופרסמו סרטונים המסבירים מדוע הם כל כך שונאים את ארגון הטרור.
המשטר הסורי, לעומת זאת, מחזיק בעמדות אחרות. משרד החוץ הסורי פרסם אתמול הודעת גינוי רשמית לחיסול. בהודעה נכתב: "לבנון איבדה היום את מזכ"ל חיזבאללה, חסן נסראללה, בתקיפה ישראלית אכזרית ופחדנית, שהוכוונה לאזור מגורים בדאחייה של ביירות, עם פצצות הרסניות שגרמו למותו לצד מספר רב של אזרחים חפים מפשע". עוד נכתב כי סוריה "מטילה את האחריות המלאה על ישראל להשלכות החמורות של המעשה הפלילי".
8 צפייה בגלריה
הפגנות נגד ישראל בצידון
הפגנות נגד ישראל בצידון
הפגנות נגד ישראל בצידון
(צילום: AP Photo/Hussein Malla)
8 צפייה בגלריה
מתנדב עיראקי מנשק תמונה של נסראללה לאחר החיסול
מתנדב עיראקי מנשק תמונה של נסראללה לאחר החיסול
מנשקים תמונה של נסראללה בעיראק
(צילום: REUTERS/Essam al-Sudani)
8 צפייה בגלריה
הפגנות נגד ישראל בפקיסטן
הפגנות נגד ישראל בפקיסטן
הפגנות אבל בפקיסטן
(צילום: AP Photo/K.M. Chaudary)
8 צפייה בגלריה
הפגנות נגד ישראל בפקיסטן
הפגנות נגד ישראל בפקיסטן
פקיסטן
(צילום: Arif ALI / AFP)
8 צפייה בגלריה
הפגנות נגד ישראל בעיראק
הפגנות נגד ישראל בעיראק
הפגנות אבל בעיראק
(צילום: REUTERS/Thaier al-Sudani)
בשעות אחרי שאושר החיסול בצורה רשמית, תחילה על ידי דובר צה"ל ובהמשך על ידי ארגון הטרור חיזבאללה, החלו להופיע גינויים ממדינות הציר השיעי. עיראק הייתה בין המדינות הראשונות שהכריזה על שלושה ימי אבל רשמיים. מוחמד שיאע א-סודאני, ראש ממשלת עיראק, אמר בהצהרה כי החיסול של נסראללה הוא "פשע שמאשר כי ישראל חצתה את כל הקווים האדומים".
באיראן, אחרי שהגורמים הרשמיים במדינה הכחישו שלשום בהחלטיות כי נסראללה נפגע, החלו אתמול - עם האישורים הרשמיים - הגינויים והקריאות נגד ישראל. דובר משרד החוץ האיראני נאסר כנעאני מסר כי "הדרך של נסראללה תימשך ותשיג את המטרה - שחרור ירושלים". בסוכנות תסנים האיראנית פורסמו סרטונים מהפגנות של איראנים נגד חיסולו של נסראללה. הסוכנות הוסיפה לצד אחד הסרטונים כי המפגינים הביעו את נכונותם לתמוך ולעזור לחיזבאללה ולתושבי רצועת עזה. בסרטונים ניתן לראות גם שלטים נגד ישראל. שר החוץ האיראני, עבאס עראקצ'י, הודיע אמש כי איראן נחושה להגן על ביטחונה ולהתעמת עם מעשיה של ישראל.
החות'ים בתימן הכריזו גם הם אתמול על שלושה ימי אבל. בערוצים של הקבוצה הופצו תמונות של נסראללה וסרטוני זיכרון. עבד אל-מלכ בדר א-דין אל-חות'י, מנהיג החות'ים בתימן, נאם אמש, גינה את התקיפה ואמר: "לא משנה כמה הקורבנות גדולים, זה מגביר את המוטיבציה לקראת הסלמה. מות הקדושים שלו (של נסראללה) הוא הפסד לכל האומה האיסלאמית. אנו מאשרים כי חזיתות התמיכה, ציר הג'יהאד ודגל האסלאם יישארו ויעלו".
פורסם לראשונה: 23:58, 28.09.24