החלטת הקבינט המדיני-ביטחוני הלילה (בין חמישי לשישי) בעד הישארות צה"ל בציר פילדלפי בגבול עזה-מצרים היא הימור מסוכן שעלול להביא לפיצוץ המגעים לעסקת חטופים. מנהיג חמאס יחיא סינוואר, שנמצא במנהרות, עלול לפוצץ את שיחות המשא ומתן ברגע שישמע על החלטת הקבינט הדרמטית.
משפחות החטופים בזעקה מול עזה
(צילום: הרצל יוסף)

נכון לעכשיו יש התקדמות בשיחות שמטרתן לקדם הפסקת אש ואת החזרת 107 החטופים שנמצאים בשבי חמאס 329 ימים. במסגרת השיחות הצדדים סוגרים נושאים ודוחים לסוף את הסוגיות המרכזיות שבמחלוקת.
אז מדוע ראש הממשלה בנימין נתניהו נדרש לחשק את עצמו? נראה שההחלטה על הישארות צה"ל בציר פילדלפי, שהתקבלה בקבינט ברוב של שמונה תומכים אל מול מתנגד אחד בלבד, שר הביטחון יואב גלנט, ונמנע אחד, השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, נועדה בראש ובראשונה לתקשורת - להעביר מסר לבייס שנתניהו מתעקש על העקרונות שלו.
ואף על פי כן, ההחלטה מהלילה לא אומרת שנתניהו לא יתגמש בסופו של דבר בדקה ה-90. הגענו לשלב ה"מאני טיים'" של המגעים לעסקה. גורמים שמעורים בסוגיה אומרים כי "נתניהו מחשק את עצמו כדי לרצות את בן גביר, ובינתיים חטופים בעזה מתים. הוא עושה הצגה לבן גביר ולבייס והחטופים מתים".
עוד אמרו הגורמים: "80% מהמנהרות בפילדלפי הושמדו. כל ראשי מערכת הביטחון תומכים ביציאה מפילדלפי. עצם העובדה שגלנט הצביע נגד אומרת הכול. שר הביטחון חושב שאפשר לצאת מפילדלפי לשישה שבועות, ומערכת הביטחון תדע להתמודד עם זה. לוקחים כאן סיכון גדול שיכול להתפוצץ לנו בפרצוף".
1 צפייה בגלריה
תוואי תת-קרקע בגובה שלושה מטרים שאותר על ציר פילדלפי
תוואי תת-קרקע בגובה שלושה מטרים שאותר על ציר פילדלפי
פתח של מנהרה שאותרה באזור ציר פילדלפי
(צילום: דובר צה"ל )
מנגד, שרים בקבינט טענו בדיון כי "החלטה זו מקרבת את האפשרות לעסקה", אף על פי שמדובר במחלוקת המרכזית מול חמאס ומצרים בדרך אליה. לטענת השרים, ההחלטה מבהירה לחמאס שהוא יצטרך להתפשר בעניין, "כפי שהוא התפשר בעניין דרישתו לסיום המלחמה".
גורם בסביבת השר בן גביר הסביר: "ההימנעות שלו בהצבעה נבעה מהסיבה שבהצעה שעלתה להצבעה דובר על דילול כוחות הדרגתי בציר פילדלפי במסגרת עסקה, כך שבשלבי העסקה, במקרה שתצא לפועל - תצומצם כמות הכוחות בציר פילדלפי. השר בן גביר תומך בהישארות מלאה של הכוחות בציר פילדלפי - ובכל רחבי הרצועה".
ראש הממשלה נתניהו אמר בדיון כי אסון 7 באוקטובר התאפשר כתוצאה מכך שהציר לא היה בידי ישראל. לדבריו, דרך הציר הוזרמו אמצעי-לחימה בהיקף עצום, ששימשו את ארגוני הטרור בעזה. נתניהו אמר כי מציאות זו "לא תחזור שוב" וכי הפעם ישראל נחושה לשמור על הגבול הזה בידיה.
ראש הממשלה ושרים בקבינט עקצו את גורמי הביטחון שאומרים כי מערכת הביטחון תדע להתמודד עם נסיגה מהציר, ואמרו כי גם לפני ההתנתקות טענו גורמי ביטחון כי "יידעו להתמודד עם הרקטה הראשונה, וזה לא קרה לאחר שחמאס החל להמטיר אש לעבר ישראל". הם גם ציינו את הערכת גורמי הביטחון ש"יידעו להתמודד עם הנסיגה מלבנון". לדבריהם, "גם הערכות אלה התבדו".

"לא בער בחודשים הראשונים לפתוח במתקפה בפילדלפי"

במטה משפחות החטופים תקפו בחריפות את ראש הממשלה בעקבות ההחלטה להשאיר את צה"ל בציר פילדלפי. "אחרי כמעט שנה של הפקרה, נתניהו לא מחמיץ אף הזדמנות כדי לוודא שלא תהיה עסקה", אמרו קרובי החטופים.
"אין יום שבו נתניהו לא פועל באופן ממשי כדי לסכן את שובם של כל החטופים הביתה. לא בער לממשלת ישראל בחודשי המלחמה הראשונים לפתוח במתקפה בפילדלפי, רפיח ודרום הרצועה".
הם הוסיפו: "מה יקרה אם ניסוג מהציר לתקופה קצובה ונאפשר לסגור עסקה? צה"ל אישר את מיטוט 80% ממנהרות החמאס ברפיח, האמריקנים והמצרים נותנים ערבויות שלא היו בעבר כולל הקמת מכשול, ברפיח מוכנים המצרים לנוכחות ישראלית ומבקשים נוכחות סמלית של הרשות הפלסטינית. בשביל זה מפקירים חטופים ומטרפדים עסקה?".
השתתפו בהכנת הכתבה: יעל צ'כנובר