המחבל שדקר למוות הבוקר (ראשון) שני בני אדם ופצע שניים נוספים הוא עמאר רזק כאמל עודה (35) מהעיירה סלפית שבשטחים. הוא שהה בישראל ללא היתר לאחר שנכנס לארץ לפני שלושה ימים דרך מעבר חיזמה. לוחמי צה״ל מחטיבת אפרים מיפו בצהריים את ביתו לקראת הריסה.
לוחמי צה"ל ממפים את בית המחבל בסלפית

עודה חוסל על ידי קצין המבצעים של תחנת משטרת חולון, שירה בו למוות. הוא נפצע באורח אנוש מהירי, ובהמשך נקבע מותו בבית החולים אסף הרופא בצריפין. הוא לא השתייך לארגוני טרור, וביישוב מספרים שהוא נגמל מסמים ונכנס מספר פעמים לכלא. המשטרה סרקה אחר מפגעים או סייעים נוספים, ובהמשך שללה חשד למחבל נוסף. סוכנות הידיעות הפלסטינית "שהאב" דיווחה כי לאחר הפיגוע סגרו כוחות צה"ל את הכניסה לסלפית, ממנה יצא המחבל.
חוקרי משטרת מחוז תל אביב, יחד עם חוקרי השב״כ, החלו בחקירת הפיגוע, ומחקירה ראשונית עולה כי המחבל הגיע לישראל כאמור מסלפית, דרך מעבר חיזמה, ביום חמישי האחרון לפני שלושה ימים. בחקירה מנסים להתחקות אחר מעשיו בימים שחלפו מאז שחדר לישראל, והאם עבד ללא אישור באזור שבו אירע הפיגוע. עוד נבדק האם הוא הגיע לארץ בכוונה לבצע פיגוע והסתתר בימים האחרונים כדי לבצע אותו הבוקר, באזור שבו מאות חיילים המתינו להסעה לבסיס ומאות נוסעים גדשו את תחנת הרכבת בת ים - קוממיות הסמוכה.
5 צפייה בגלריה
זירת הפיגוע
זירת הפיגוע
המחבל וזירת הפיגוע
(צילום: GIL COHEN-MAGEN / AFP)
5 צפייה בגלריה
לוחמי צה״ל חטיבת אפרים בסלפית ממפים את בית המחבל שביצע את הפיגוע בחולון
לוחמי צה״ל חטיבת אפרים בסלפית ממפים את בית המחבל שביצע את הפיגוע בחולון
כוחות צה"ל בסלפית
עוד נבדק בחקירה האם המחבל קיבל סיוע בהסעה של "מאכערים" שמחדירים לישראל שב"חים או בהסתרה בארץ. החוקרים בודקים האם מדובר בפיגוע מתוכנן מראש או בהחלטה שגמלה בליבו הבוקר לקחת סכין ולצאת למסע הרג בשלוש זירות.
פקד א', קצין המבצעים שחיסל את המחבל, שחזר ל-ynet: "החשוד צעק בערבית ורץ לעברי. צעקתי לו, הוא המשיך לעברי - יריתי בו ונטרלנו את המחבל. שמעתי בקשר שיש עוד זירה שבה הוא דקר אנשים נוספים. אומנם נטרלתי את המחבל, אבל נרצחו שניים בפיגוע".
פקד א' משחזר את רגע חיבול המחבל
(צילום: עידו ארז )

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר היום בפתח ישיבת הממשלה כי "נבוא בחשבון עם כל מי ששיתף פעולה עם המחבל". בנוסף, הוא שיבח את השוטרים ש"חתרו למגע וחיסלו את המחבל".
לפני כחודשיים פורסם ב-ynet שכ-40 אלף פועלים פלסטינים בלתי-חוקיים עובדים בישראל. למרות שאט-אט מספר השב"חים הולך ועולה, זה עדיין לא מתקרב לכמות הפועלים שהייתה קודם בישראל, ולכן ישנה השפעה דרמטית על הכלכלה הפלסטינית. העובדה כי אין אפשרות להיכנס באופן חוקי לעבודה בישראל מונעת גם מפועלים רבים שמחזיקים באישורים להסתנן לישראל, מחשש שייתפסו ויאבדו את אישור העבודה.
"ויתרו על הפיילוט בגלל ההתנגדות של סמוטריץ' ובן גביר", הסביר אז גורם במערכת הביטחון. "האמת שגם מערכת הביטחון לא דוחפת מספיק. נכנסים כיום כ-6,500 פועלים חיוניים לישראל, ועוד כ-10,000 באזורי התעשייה בשטחי יו"ש, זה מעט מאוד. ברור שהיינו רוצים יותר אבל יש דרג מדיני. נתניהו לא מסוגל לקבל החלטות".
5 צפייה בגלריה
רינה דניב ז"ל הנרצחת מפיגוע הדקירה בחולון
רינה דניב ז"ל הנרצחת מפיגוע הדקירה בחולון
רינה דניב ז"ל שנרצחה בפיגוע בחולון
(צילום: באדיבות המשפחה )
שר התרבות והספורט מיקי זוהר מדבר על הפיגוע
(צילום: מיקי שמידט)

שר התרבות והספורט, מיקי זוהר, התייחס הבוקר בריאיון ל-ynet לעובדה שהמחבל שביצע את הפיגוע הוא שב"ח מהשטחים, ואמר: "ישראל במציאות מורכבת, סיטואציה של כמה חזיתות פתוחות. זה לא מונע מהטרור היחידני לנסות לפגוע בישראל, זה קרה הבוקר. ערנות האזרחים חשובה בעת הזאת. ישראל צריכה לסגור את שעריה אל מול כל אותם האנשים שרוצים להיכנס לעבוד, ולייצר פתרונות אחרים באמצעות הבאת עובדים זרים מהעולם. אסור להכניס לכאן עובדים פלסטינים. הם נכנסים כי יש צורך. צריך לתת לזה מענה".
ראש מועצת שומרון יוסי דגן אמר הבוקר כי "מי שלא סוגר את המחסומים בשומרון יקבל פיגועים במרכז הארץ". לדבריו, "פעם אחר פעם חבריי דורשים שיחזירו את המחסומים, שאנו יודעים שהוסרו כתוצאה מלחצים מעבר לים. שוב ושוב התחינות והדרישות שלנו נתקלות בהתעלמות, ושוב ושוב זה עולה בדם. שוב קיבלנו הבוקר הוכחה ברורה לתוצאות של מדיניות 'ההכלה' והעדפת מרקם חיי האויב על הבטחת חיי אזרחי ישראל".
הוא הוסיף: "אני דורש הבוקר מראש הממשלה, משר הביטחון ומהפיקוד הבכיר בצה"ל - סִגְרוּ את המחסומים הביטחוניים! שנו כבר את הדירקטיבה המאפשרת את הנשק הלא חוקי ברשות הפלסטינית".
יעקב לברטוב שנפצע בפיגוע משחזר
(צילום: יעל צ'כנובר, קובי קואנקס)

המחבל התחיל את מסע הדקירות שלו בכניסה לחניון האוטובוסים ברחוב דן שומרון, שם הוא דקר את יעקב לברטוב, צעיר כבן 26 שטייל במקום עם הכלב שלו ונפצע באורח בינוני. בהמשך הוא התקדם לפארק ודקר את רינה דניב (66) ושמעון דניב (69), בעל ואישה, שנפצעו באורח קשה ואנוש. צוות מד"א קבע כעבור זמן קצר את מותה של רינה.
לאחר מכן המחבל נמלט לכיוון המדרכה מחוץ לפארק, לכיוון רחוב משה דיין, ובתחנת אוטובוס סמוכה דקר קשיש כבן 80 שנפצע באורח אנוש - ומותו נקבע בהמשך בבית החולים וולפסון. הוא נוטרל בירי כאמור על-ידי פקד א', שהיה ברכבו המשטרתי עם שוטר נוסף בנסיעה לתחנה. השניים הבחינו באירוע, חתרו למגע, וירו למוות במחבל. שני הפצועים בפיגוע פונו לבית החולים וולפסון בעיר, ובהמשך מצבו של הגבר שנפצע קשה השתפר ומצבו מוגדר כעת בינוני.