אחרי 33 שנות שירות במשטרה, ובתום קדנציה של שלוש שנים וחצי, הלילה בחצות (בין רביעי לחמישי) סיים רב-ניצב יעקב שבתאי את תפקידו כמפכ"ל משטרת ישראל. סגנו, ניצב אבשלום פלד, יחליף אותו וישמש כממלא מקום המפכ״ל - כשברקע הוועדה למינוי בכירים עדיין לא החליטה האם לאשר את מינויו הקבוע.
נאום הפרידה של המפכ"ל שבתאי
(צילום: דוברות המשטרה )

כשעתיים לפני סיום כהונתו, שבתאי הגיע לכותל המערבי, שם התפלל והניח פתק בין אבני הכותל. לפני כשלוש שנים וחצי, לפני שהחל את תפקידו כמפכ״ל ה-19 של המשטרה, הוא הגיע לכותל כדי להתפלל להצלחתו, ואמש הוא עשה זאת שוב.
שבתאי סיים בחצות קריירה של 33 שנים במשטרת ישראל, שאת מרביתה עשה בחזית הלחימה בטרור ובפשיעה. גופו מצולק מפציעות שעבר במהלך לחימה מול מחבלים, והוא קיבל במהלך הקריירה מספר עיטורים בשל אומץ ליבו בקרבות.ֿ
3 צפייה בגלריה
מפכ"ל המשטרה קובי שבתאי בכותל כשעתיים לפני סיום הכהונה
מפכ"ל המשטרה קובי שבתאי בכותל כשעתיים לפני סיום הכהונה
שבתאי בכותל, אמש
על כהונתו של שבתאי כמפכ״ל העיבה מערכת היחסים הקשה והעכורה בינו לשר לביטחון לאומי איתמר בן גביר. שבתאי, שנכנס לתפקידו בינואר 2021, מסיים את הקדנציה שהתאפיינה בעיקר לקראת סיומה בעימותים פומביים עם השר הממונה. באמצע החודש שעבר, על רקע העתירה לבג"ץ נגד "חוק בן גביר" לשינוי פקודת המשטרה, ציין שבתאי בעמדתו בנושא כי "כשהחוק מופעל כלפי אזרח, הוא צריך לדעת שהשוטר שעומד מולו משרת את החוק בלבד, ולא שר כזה או אחר". בן גביר מצידו ניסה להוביל לפיטורי שבתאי.
המפכ"ל היוצא, שמסיים כאמור 33 שנות שירות במשטרה ובמשמר הגבול, מונה לתפקידו האחרון לפני שלוש שנים וחצי על-ידי יו"ר הכנסת אוחנה שכיהן אז כשר לביטחון הפנים. היחסים עם בן גביר ידעו עליות ומורדות, ובמהלכם האריך השר את כהונתו של שבתאי בחצי שנה, תוך כדי שהוא מעריף עליו שבחים. אחרי שהיחסים עלו שוב על שרטון, שבתאי הצהיר כי בן גביר מתערב בעבודת המשטרה.
3 צפייה בגלריה
ניצב אבשלום פלד
ניצב אבשלום פלד
ניצב אבשלום פלד, מ"מ המפכ"ל החדש
(צילום: משטרת ישראל)
באירוע הפרידה שקיים במכללה הלאומית לשוטרים בבית שמש ביום ראשון הוא אמר כי "אסור להפוך את המשטרה לפוליטית, ככזאת נאבד את הלגיטימציה הציבורית ותיאבד זכות קיומנו". שבתאי תקף את בן גביר מבלי להזכיר את שמו: "ההתמודדות נגד פוליטיזציה של המשטרה והסטתה מהדרך המקצועית נמצאת בעיצומה".
ניצב פלד, המיועד לתפקיד המפכ״ל הבא, עדיין לא עבר את ועדת גרוניס למינוי בכירים, שקבעה עוד ישיבה בשבוע הבא לפני שתחליט בעניינו. בכך, ובאופן אבסורדי, למרות שלא עבר עדיין את הוועדה, שמתקשה להחליט האם לאשר או לפסול את מועמדותו - החל מחצות הוא יפקד על משטרת ישראל כממלא מקום האוחז בכל סמכויות המפכ״ל. פלד הוא המועמד המועדף על השר בן גביר.
פורסם לראשונה: 22:48, 17.07.24