מפקד פיקוד דרום אלוף ירון פינקלמן יציג הערב (שלישי) לרמטכ"ל הרצי הלוי את ממצאי התחקיר הראשוני שנערך בצה"ל בנוגע לתקרית החריגה הלילה במרכז הרצועה, שבה נהרגו שבעה מתנדבי ארגון הסיוע הבינלאומי WCK כתוצאה מתקיפה של חיל האוויר.
בצה"ל לקחו אחריות מלאה על האירוע שקיבל תהודה שלילית נגד ישראל ברחבי העולם מאז שהתרחש אמש סמוך לחצות, וגם ראש הממשלה בנימין נתניהו מיהר להתייחס אליו, עם שחרורו מבית החולים - והודה לראשונה פומבית כי התקיפה בוצעה על ידי צה"ל. "לצערנו, ביממה האחרונה היה מקרה טרגי של פגיעה לא מכוונת של כוחותינו באנשים חפים מפשע ברצועת עזה", אמר, "זה קורה במלחמה, אנחנו בודקים את זה עד תום, עומדים בקשר עם הממשלות, ונעשה הכול כדי שהדבר הזה לא יישנה".
1 צפייה בגלריה
רכב של ארגון הסיוע הבינלאומי WCK שהותקף ברצועת עזה
רכב של ארגון הסיוע הבינלאומי WCK שהותקף ברצועת עזה
רכב של ארגון הסיוע הבינלאומי WCK שהותקף ברצועת עזה
(צילום: AFP)
ממידע ראשוני על התקרית עולה כי כלי טיס שמופעלים מרחוק (כטמ"מים) של חיל האוויר תקפו שלושה כלי רכב של ארגון הסיוע, לאחר שאלו קלטו מזון מספינת סיוע של הארגון שהגיעה למזח שמוקם במערב העיר עזה. הספינה הייתה במימון של איחוד האמירויות, בדומה לספינות סיוע נוספות שהגיעו לנמל שמוקם בימים אלה ונמצא תחת אבטחה ופיקוח צה"לי.
ככל הידוע כלי הטיס תקפו באמצעות טילים קטנים את השיירה, והתקיפה לא נעצרה גם אחרי שחלק מיושבי הרכב הראשון שהותקף יצאו ממנו כדי לקבל סיוע רפואי. שישה מהעובדים שנהרגו הם אזרחי מדינות זרות, שנמצאות בקשר עם ישראל, והשביעי הוא פלסטיני שעובד בארגון.
בנוסף, בצה"ל בודקים דיווח לפיו ביום שישי האחרון צלף של צה"ל פגע בכלי רכב של אותו ארגון סיוע, תקרית שהסתיימה במזל ללא נפגעים סביב פרוזדור נצרים, שמוחזק על ידי חטיבת הנח"ל ומיועד למנוע חזרה של תושבים פלסטינים לבתיהם בצפון הרצועה וגם לאבטח ולבדוק את הסיוע ההומניטרי שמגיע לכ-300,000 עזתים שנותרו בצפון הרצועה.
נתניהו: "פגיעה לא מכוונת של כוחותינו בחפים מפשע"

בצה"ל הדגישו כי ממצאי התחקיר יפורסמו בשקיפות בימים הקרובים ויועברו גם לראש ארגון הסיוע שיוזמן לישראל על ידי צה"ל. הרמטכ"ל הלוי שוחח בנושא עם מפקד פיקוד המרכז של הצבא האמריקני, ואמר לו שצה"ל ומדינת ישראל עושים מאמצים גדולים כדי להרחיב את הסיוע ההומניטרי לתושבי הרצועה וכי לארגון WCK, שעובד בתיאום מלא עם צה"ל, יש חלק משמעותי וקריטי במשימה זו כדי למנוע משבר הומניטרי ברצועה.
בתחקיר השתתפו קצינים בכירים מחטיבת הנח"ל ומאוגדה 192 שאחראים על הגזרה תחת פיקוד הדרום ולרוב הם אלו שמבקשים את סיוע האש האווירי, ובהתאם השתתפו בתחקיר גם גורמי השליטה וההפעלה מחיל האוויר שאחראים מצידם על ביצוע תקיפות אלה. "מדובר באירוע חמור שלא היה צריך לקרות. נאסוף את כל החומרים, העדויות והצילומים כדי להבין בדיוק מה קרה שם. במקביל לבדיקה של האירוע שמתקיימת גם על ידי מנגנון התחקור המטכ"לי בראשותו של אלוף במיל' יואב הר-אבן", אמרו בצבא.
ללא קשר לתקרית, יחנוך הערב הרמטכ"ל בביקורו בפיקוד הדרום חמ"ל חדש שהוקם בשבועות האחרונים בין גורמי הפיקוד למתאם פעולות הממשלה בשטחים ומטרתו לשפר את תיאומי הסיוע ההומניטרי שמועבר מדי יום לתושבי הרצועה.
דובר צה"ל תת-אלוף דניאל הגרי התייחס היום גם הוא לתקרית, ואמר כי "הלילה התרחש אירוע בעזה שהוביל למותם הטרגי של עובדי המטבח העולמי המרכזי, בעת שהם מילאו את שליחותם החיונית – להביא מזון לזקוקים לכך. כצבא מקצועי המחויב לחוק הבינלאומי, אנחנו מחויבים לבחון את פעולותינו באופן מעמיק ושקוף". הגרי שוחח עם מייסד WCK, השף המפורסם חוזה אנדרס, וציין כי "הבעתי את התנחומים העמוקים ביותר של צה"ל - למשפחות ולכל ארגון המטבח העולמי המרכזי. אנו בוחנים את האירוע לעומק כדי להבין את הנסיבות של מה שקרה ואיך זה קרה. האירוע יתוחקר על ידי מנגנון התחקור המטכ"לי - גוף עצמאי, מקצועי ומומחה".
פורסם לראשונה: 14:57, 02.04.24