המפלגה הגדולה בתוניסיה, א-נהדה האיסלאמיסטית, קראה היום לקיים דיאלוג לאומי שיחלץ את תוניסיה מהמשבר הפוליטי החריף שאליו נקלעה. א-נהדה זועמת על הנשיא קייס סעיד – שהדיח את ראש הממשלה מתפקידו והשעה את פעילות הפרלמנט, אחרי הפגנות אלימות נגד השלטון. א-נהדה ומפלגות גדולות אחרות בפרלמנט התוניסאי הגדירו את צעדיו של סעיד כ"הפיכה", וטענו שהוא מנסה לבסס משטר אוטוריטרי – עשור בלבד אחרי מהפכת האביב הערבי והפלת הדיקטטורה.
עימותים מחוץ לפרלמנט בתוניס
(צילום: רויטרס)

14 צפייה בגלריה
נשיא תוניסיה קייס סעיד
נשיא תוניסיה קייס סעיד
נשיא תוניסיה קייס סעיד
(צילום: רויטרס )
בכירים בא-נהדה קראו אתמול לתומכי המפלגה לצאת לרחובות ולמחות נגד הנשיא סעיד. היום נקטה המפלגה גישה אחרת ומתונה יותר – וביקשה מהתומכים להישאר בבתים כדי למנוע הסלמה ומהומות ברחובות. "התנועה קוראת לכל התוניסאים להגביר את הסולידריות, שיתוף הפעולה והאחדות – ולהתנגד לכל קריאה להמרדה ולסכסוך אזרחי", נמסר בהודעת א-נהדה.
הצבא התוניסאי, שסייע לצעדיו האחרונים של סעיד, אבטח את בניין הפרלמנט בתוניס. אתמול היו בכניסה לבניין עימותים בין תומכיו של הנשיא סעיד למתנגדיו, והצדדים יידו זה על זה אבנים. היום היה האזור שומם. מתנגדיו של הנשיא, תומכי א-נהדה, עזבו את המקום בשני בערב ולא שבו אליו.
14 צפייה בגלריה
הכניסה לבניין הפרלמנט ב תוניס תוניסיה
הכניסה לבניין הפרלמנט ב תוניס תוניסיה
הכניסה לבניין הפרלמנט בתוניסיה
(צילום: AP)
סעיד, פרופסור למשפטים בן 63, הפתיע כשניצח בבחירות לנשיאות ב-2019 - למרות שלא התמודד מטעם מפלגה כלשהי והיה חסר ניסיון פוליטי. בשל קולו המונוטוני והתדמית הנוקשה, והיבשושית מעט, הוא קיבל את הכינוי "רובוקופ". בשנה שבה נבחר לנשיא נערכו גם בחירות לפרלמנט.
לסעיד ולקואליציה התוניסאית היו מחלוקות רבות, שהחריפו לאחרונה – על רקע הידרדרות המצב הכלכלי בגלל משבר הקורונה והתנהלות הממשלה במגפה. בלילה שבין שבת לראשון הודיע סעיד כי הוא מדיח את ראש הממשלה הישאם משישי, ומשעה את פעילות הפרלמנט ל-30 יום. "נקטתי את הצעדים הנחוצים כדי להציל את תוניסיה, את המדינה ואת העם התוניסאי", אמר סעיד.
14 צפייה בגלריה
תוניסיה עימותים מחוץ לבניין ה פרלמנט בבירה תוניס
תוניסיה עימותים מחוץ לבניין ה פרלמנט בבירה תוניס
אתמול: עימותים מחוץ לפרלמנט בבירה תוניס
(צילום: AFP)
בהצהרתו לאומה אמר סעיד שהוא ינהיג את תוניסיה לצד ראש ממשלה חדש – שאת שמו לא ציין. אתמול הודיע הנשיא התוניסאי שהוא מדיח את שרי ההגנה והמשפטים, ולא ציין כמה מחברי הממשלה האחרים יישארו בתפקידם. מפלגת א-נהדה קראה לסעיד לערוך בחירות חדשות לנשיאות ולפרלמנט, ואמרה שכל דחייה של הבחירות תהווה "תירוץ להקמת משטר אוטוריטרי". לאור חוסר הוודאות בתוניסיה דרשו איגודי עובדים מהנשיא לשרטט מתווה ברור שיוציא את תוניסיה מהמשבר הפוליטי – ולהסביר מה יקרה בסיום תקופת ההשעיה של הפרלמנט.
כשסעיד הודיע על הדחת ראש הממשלה הוא הסביר שהוא פועל בהתאם לסעיף 80 בחוקה - שמאפשר לנשיא לנקוט צעדים חריגים לאור סכנות שמאיימות על מוסדות המדינה. הקואליציה אמרה שמדובר בפירוש שגוי של הסעיף, ושהחוקה לא מאפשרת לסעיד לנקוט את הצעדים שעשה. בתוניסיה הנשיא אמנם ממנה את ראש הממשלה והשרים, אך החוקה נועדה להבטיח את מעמד הפרלמנט והמשטר הדמוקרטי, ומגבילה את סמכויות הנשיא לתחומי הביטחון ומדיניות החוץ.
14 צפייה בגלריה
נשיא תוניסיה קייס סעיד בהפגנות תמיכה ב תוניס
נשיא תוניסיה קייס סעיד בהפגנות תמיכה ב תוניס
סעיד מגיע להפגנה של תומכיו אחרי ההודעה על הדחת ראש הממשלה
(צילום: AFP)
אחרי הודעתו של סעיד יצאו לרחובות תוניסאים רבים שזועמים על המצב הכלכלי, ומתוסכלים מהפוליטיקאים. התסכול מהפוליטיקה בשנים שאחרי מהפכת האביב הערבי הוא במידה רבה מה שהביא ב-2019 לניצחון בבחירות של סעיד, שניהל קמפיין שהתמקד במאבק בשחיתות במדינה.
הקורונה העמיקה את המשבר הכלכלי בתוניסיה, ובימים האחרונים פרצו מחאות על מצב הכלכלה והטיפול בקורונה. המפגינים מחו נגד הממשלה התוניסאית ונגד מפלגת א-נהדה, שהייתה חלק מכל הקואליציות האחרונות בתוניסיה. חאלמה, שיצאה לחגוג בבירה תוניס, אמרה: "אנחנו שותקים כבר 10 שנים, וחיים במתח כבר 10 שנים, ועכשיו האנשים חולים ולא יודעים אך לטפל בעצמם".
מעשיו של סעיד עוררו דאגה במדינות המערב, שלפני עשור בירכו על כינון המשטר הדמוקרטי בתוניסיה - שנחשבת לחלוצת האביב הערבי. בארה"ב, באיחוד האירופי קראו לנשיא תוניסיה לכבד את הדמוקרטיה במדינה הצפון-אפריקנית. מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן שוחח אמש עם סעיד וקרא לו לדגול בעקרונות הדמוקרטיה וזכויות האדם. שר החוץ של האיחוד האירופי ג'וזפ בורל קרא לסעיד "לחדש את פעילות הפרלמנט, לכבד את זכויות היסוד ולהימנע מכל צורה של אלימות". בריטניה קראה לצדדים המעורבים במשבר להגן על ההישגים הדמוקרטיים שהושגו במהפכה ב-2011.
14 צפייה בגלריה
נשיא תוניסיה קייס סעיד
נשיא תוניסיה קייס סעיד
תומכי הנשיא חוגגים ברחובות
(צילום : רויטרס )
14 צפייה בגלריה
נשיא תוניסיה קייס סעיד
נשיא תוניסיה קייס סעיד
(צילום : רויטרס )
אלג'יריה, שכנתה של תוניסיה, קראה לסעיד - ולמתנגדיו - לחדול מעימותים כדי למנוע הידרדרות במצב המדינה – או התערבות של גורמים זרים כלשהם. בא-נהדה טענו שסעיד משתף פעולה עם "כוחות לא-דמוקרטיים" - כדי להדיח את נבחרי הציבור מתפקידם, ולהחליף אותם באנשיו של סעיד. בנוסף טענו במפלגה שסעיד השתמש ב"כנופיות מאורגנות" כדי לזרוע כאוס רחובות.
על רקע הדרמה הפוליטית האריך סעיד את הגבלות הקורונה בתוניסיה - בהן עוצר לילי מ-19:00 עד 06:00, וסגר שאוסר על נסיעות בין-עירוניות. כמו כן השאיר בתוקף את ההגבלות על התקהלויות.