2 צפייה בגלריה
איתמר בן גביר, בנימין נתניהו
איתמר בן גביר, בנימין נתניהו
בן גביר ונתניהו
(צילום: אלכס קולומויסקי, AFP)
בדרך לדרמה פוליטית? לקראת פקיעת המנדט בחצות, ראש הממשלה המיועד בנימין נתניהו עדיין לא הודיע לנשיא המדינה יצחק הרצוג כי עלה בידו להרכיב ממשלה. המכשול בדרך לצעד הנוסף לכיוון ממשלתו השישית של נתניהו קשור בקשיים עם עוצמה יהודית ועם יהדות התורה - שדורשות להוסיף סעיפים בהסכמים הקואליציוניים איתן. מנגד, יו"ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ' צייץ בטוויטר: "בשעה טובה, עלה בידינו".
ההסכמים הקואליציוניים, נזכיר, כוללים את קווי היסוד הכלליים שמשותפים למפלגות הקואליציה, ולצד זאת גם סעיפים מיוחדים שנוגעים ספציפית למפלגה שחותמת עליהם מול מפלגת השלטון. הם אמנם נראים כמו חוזה משפטי ומנוסחים לעיתים בהתאם, אבל אין להם שום תוקף משפטי - ולכן אי אפשר לפנות לבית המשפט על אי כיבוד סעיפים בהם.
לטובת ההודעה הלילה לנשיא אין צורך בהצגת ההסכמים חתומים, אולם נתניהו מנצל את חלון הזמן הזה כדי לדחוק את השותפות הקואליציוניות שלו לפינה, להוריד את המחיר ולהבהיר שצריך לחתום היום. לפי שעה, יו"ר עוצמה יהודית איתמר בן גביר ויו"ר דגל התורה משה גפני מסרבים ומבקשים להמשיך בדיונים. המחלוקת היא שהם רוצים הסכמים מפורטים, בעוד שנתניהו מבקש נוסח כללי.
2 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו
ראשי המפלגות של הקואליציה העתידית
(צילום: אלכס קולומויסקי, הדר יואביאן , נועם מושקוביץ' דוברות הכנסת, שאול גולן)
עוצמה יהודית, ויושב הראש שלה איתמר בן גביר שאמור להתמנות לשר לביטחון לאומי, דורשים שהצעת החוק של בן גביר לקבלת סמכויות על המשטרה תקודם מהר ככל האפשר - ותאושר עוד לפני השבעת הממשלה. בן גביר לא מסכים לשינויים בהצעה, ולצד זאת גם עומד על דרישתו לקבל את תפקיד מ"מ יו"ר ועדת שרים לחקיקה בטענה שהתפשר במספר התפקידים, ולכן מגיע לו מעמד בכיר בוועדה.
בהודעה רשמית של בן גביר צוין כי הוא מנהל עדיין את המשא ומתן עם הליכוד. "לא ברור אם ההסכם ייצא לפועל עוד הערב", אמר המיועד לתפקיד השר לביטחון לאומי. הוא הוסיף: "מאחורי ההודעות שפורסמו בנושא ההסכמים, עומד יונתן אוריך דוברו של נתניהו, אפשר להתקשר אליו ולקבל פרטים".
אחרי החתימה על ההסכם הקואליציוני עם הליכוד, דרש בן גביר תפקיד נוסף: ממלא מקום יו"ר ועדת השרים לחקיקה - תפקיד שייתן לו השפעה גדולה על סוגיות שנוגעות לחקיקה ממשלתית. באחת מישיבות הסיעה האחרונות של עוצמה יהודית בכנסת, הצדיק בן גביר את הדרישה ב"גמגומים" שהוא שומע לטענתו אחרי הסיכומים שלדבריו הושגו בחדרים סגורים - רמז אולי להצהרותיו האחרונות של נתניהו, לפיהן הוא זה שיתווה את המדיניות - בניסיון להרגיע חששות בעולם משיתוף הפעולה עם גורמים אולטרה-ימניים כמו בן גביר.
איתמר בן גביר בוועדה המיוחדת לתיקון פקודת המשטרה
(צילום: ערוץ כנסת)

ביהדות התורה, איתם הקשיים נחשבים פחות משמעותיים, דורשים בין השאר להשוות את שכר צוותי החינוך החרדי לשכר צוותי החינוך הממלכתי. במפלגה החרדית ביקשו להכניס כמה דרישות נוספות להסכמים, כמו למשל ביטול רפורמת הקווים הכשרים של שר התקשורת יועז הנדל.
אגודת ישראל של יצחק גולדקנופף כינסה את חברי הכנסת שלה לקראת חתימה על ההסכם עם הליכוד, אך דגל התורה בראשות משה גפני עדיין מערימה קשיים. במפלגה החרדית מבקשים לחתום על סעיפים מפורטים יותר שנוגעים לתחום הדיור, ומעוניינים להגדיר אותם כקביעת מדיניות ממשלתית.
אם נתניהו לא יודיע להרצוג עד חצות כי "עלה בידו" להרכיב את ממשלתו השישית, הוא יוכל לפנות שוב לנשיא כדי לבקש להאריך את המנדט בארבעה ימים נוספים. אם הרצוג יסרב לבקשה זו, הוא יוכל להעביר את המנדט לכנסת על מנת שחברי הכנסת יוכלו להחליט על מי להטיל את המשימה.