בית משפט בהודו גזר היום (ה') שנתיים מאסר על רהול גנדי, ממנהיגיה הבולטים ביותר של האופוזיציה, אחרי שזה הורשע בהוצאת דיבה בגלל נאום שבו כינה "גנבים" את מי שנושאים את שם המשפחה "מודי" – בהם ראש הממשלה רב-העוצמה נרנדרה מודי. גנדי יערער על ההחלטה, אבל אם יישלח לכלא בפועל או ייפסל מכהונה בפרלמנט, תרחיש אפשרי ביותר, תהיה זו מכה קשה למפלגתו לקראת הבחירות הכלליות שייערכו בשנה הבאה.
6 צפייה בגלריה
הודו רהול גנדי בנמל התעופה ב ניו דלהי אחרי ש חזר מ משפט ה דיבה ב גוג'רט
הודו רהול גנדי בנמל התעופה ב ניו דלהי אחרי ש חזר מ משפט ה דיבה ב גוג'רט
רהול גנדי היום, עם שובו לניו דלהי מבית המשפט בגוג'רט. "לא התכוונתי לשום קהילה ספציפית"
(צילום: רויטרס )
6 צפייה בגלריה
נרנדרה מודי
נרנדרה מודי
נרנדרה מודי. צפוי לשייט לעוד ניצחון בשנה הבאה
(צילום: לע"מ)
גנדי בן ה-52 – נצר לשושלת נהרו-גנדי ששלטה בפוליטיקה ההודית במשך שנים – היה בעבר נשיא "מפלגת הקונגרס", שבמשך שנים הייתה המפלגה הגדולה ביותר בהודו אך בשנים האחרונות נחלשה וספגה מפלות נגד מפלגת ה-BJP של מודי בשתי מערכות בחירות רצופות. כיום מחזיקה המפלגה בפחות מ-10% מהמושבים בבית התחתון של הפרלמנט, אך גנדי הוא עדיין מהקולות הבולטים ביותר באופוזיציה, והוא מתכוון להתמודד מול מודי בבחירות ב-2024.
גנדי הועמד לדין בגין נאום שנשא בשנת 2019, בעצרת לקראת הבחירות שנערכו באותה שנה. "למה שם המשפחה של כל הגנבים הוא מודי?", שאל בעצרת, ואז הזכיר את איל היהלומים ההודי ניראב מודי ואת הבוס לשעבר של הפרמייר ליג ההודית לאלית מודי, שהסתבכו בפרשות שחיתות, וכן את ראש הממשלה נרנדרה מודי, שלו אין קשר משפחתי אל השניים.
בעקבות הדברים הוגשה נגד גנדי תלונה בבית משפט במדינת המחוז גוג'רט, מדינת האם של מודי, ומי שהגיש אותה היה איש מפלגת ה-BJP של ראש הממשלה. מגיש התלונה, פורנש מודי, טען שהדברים שהשמיע גנדי הם השמצה נגד כל מי שנושאים את שם המשפחה מודי – שם נפוץ למדי בגוג'רט.
6 צפייה בגלריה
הודו רהול גנדי
הודו רהול גנדי
עלול להיפסל מיד. גנדי
(צילום: רויטרס )
6 צפייה בגלריה
בחירות הודו ניצחון ל נרנדרה מודי תומכיו מריעים ניו דלהי
בחירות הודו ניצחון ל נרנדרה מודי תומכיו מריעים ניו דלהי
עדיין המנהיג הפופולרי ביותר בהודו, ובפער גדול. שלט של תומכי מודי
(צילום: AFP)
גנדי, שנכח היום בבית המשפט, טען מצדו כי לא כיוון את הדברים נגד שום קהילה ספציפית. יצוין כי שלא כמו במדינות רבות אחרות, שבהן תיקי דיבה מתנהלים במסגרת תביעה אזרחית, החוק ההודי כולל גם סעיפים המגדירים הוצאת דיבה כעבירה פלילית שבגינה אפשר לגזור עונש של עד שנתיים מאסר.
ההרשעה והעונש שניתנו היום לגנדי בבית המשפט לא יהיו תקפים ב-30 הימים הקרובים, כדי שיוכל להגיש ערעור, אבל עלולות להיות להם השלכות חמורות עבורו. יועץ בכיר בממשלה הפדרלית של הודו, קנצ'ן גופטה, אמר כי בעקבות ההרשעה עשוי גנדי להיפסל מיד מהמשך כהונתו בפרלמנט, בהתאם להחלטה שקיבל ב-2013 בית המשפט העליון. כדי להימנע מכך יהיה עליו לבקש מבית משפט לערעורים להשעות את ההרשעה.
נשיא מפלגת הקונגרס, מליקרג'ון קהרג'ה, מיהר להתייצב לצד גנדי ואמר כי ממשלתו של מודי היא ממשלה "פחדנית ודיקטטורית". בשנים האחרונות, נזכיר, מזהירים גורמים במערב כי תחת שלטונו הלאומני של מודי הולכת הודו ומתרחקת מהדמוקרטיה, ובשנת 2021 קבע מכון Freedom House, המדרג את מדינות העולם לפי מידת הדמוקרטיה של המשטר בהן, כי הודו איננה עוד "מדינה חופשית" אלא רק "מדינה חופשית באופן חלקי".
6 צפייה בגלריה
נשיא סין שי ג'ינפינג עם ראש ממשלת הודו נרנדרה מודי ב-2016
נשיא סין שי ג'ינפינג עם ראש ממשלת הודו נרנדרה מודי ב-2016
עם נשיא סין שי ג'ינפינג. במערב מודאגים מה"כרסום בדמוקרטיה"
(צילום: AP)
6 צפייה בגלריה
בחירות הודו ניצחון ל נרנדרה מודי ספירת הקולות
בחירות הודו ניצחון ל נרנדרה מודי ספירת הקולות
בבחירות 2019. שתי מפלות רצופות למפלגת הקונגרס
(צילום: AFP)
לתמיכה זכה היום גנדי גם ממפלגת AAP ששולטת בדלהי וששני מנהיגיה הבכירים נשלחו לכלא בגלל תיקים שלדבריהם נתפרו להם. "יש קונספירציה שמטרתה לחסל מפלגות ומנהיגים פוליטיים שאינם מה-BJP על-ידי רדיפתם", טען ראש ה-AAP ארווינד קג'ריוואל, שהוא גם מושל דלהי. "יש לנו חילוקי דעות עם מפלגת הקונגרס, אבל זה לא צודק לסבך את רהול גנדי בתיק דיבה שכזה. תפקידם של הציבור והאופוזיציה לשאול שאלות. אנחנו מכבדים את בית המשפט, אבל לא מסכימים עם החלטתו".
ראש הממשלה מודי, יש לציין, הוא גם כעת הפוליטיקאי הפופולרי ביותר בהודו, ובכל סקרי דעת הקהל הוא מוביל בפער גדול על יריביו. הוא צפוי לשייט בקלות לניצחון שלישי ברציפות בבחירות שייערכו בשנה הבאה.