מסרים של עידוד במושבה הנטושה שהפכה לסמל בעקבות שורת השיגורים לתחומה במהלך המלחמה: נשיא המדינה יצחק הרצוג ביקר אמש (שלישי) במטולה, ונפגש עם ראש המועצה דוד אזולאי, חברי כיתת הכוננות ועם לוחמי מילואים מגדוד הסיור 6226 שמשרתים כעת בגזרת צפון רמת הגולן. "מטולה קיימת 130 שנה, היא ראתה את כל ההיסטוריה, והיא עוד תתקיים מאות ואלפי שנים", אמר הנשיא הרצוג בביקורו.
נשיא המדינה יצחק הרצוג ביקר במטולה
(צילום: דוברות בית הנשיא, אבי קנר)

בסיור שערכנו השבוע במטולה, ניתן היה להבחין מקרוב בנזקים האדירים שגרמו הטילים של חיזבאללה למבנים במושבה. כך למשל, חדר השינה במתחם צימרים מקומי, שספג פגיעה ישירה של טיל נ"ט, מפויח כולו. ממיטת הקינג-סייז נותר רק שלד מתפורר. מחוץ למבנה מפוזרות נוצות שהיו פעם שמיכת פוך, ובמטע הקיווי הסמוך נשרו העלים מעוצמת ההדף. ריח כבד של שריפה רובץ עדיין באוויר.
"זו תקופת מבחן גדולה לעם ישראל, בין אם רציתם ובין אם לאו - אתם בתוך המערכה, בלב המערכה", אמר הנשיא הרצוג למארחו אזולאי ולשאר הנוכחים במפגש. "הריבונות הישראלית היא עד הגבול - ללא כחל ושרק. אנחנו פשוט דואגים לתושבים ולכן הם לא פה. אבל המלחמה הזו בסופו של דבר תסתיים בצורה זו או אחרת".
הנשיא הוסיף: "אני אומר לכם בוודאות ואני אומר לתושבי מטולה: עוד נחזור באופן מלא, עד התלם האחרון שעל הגבול. עוד נחזור ונממש את הריבונות באמצעות חיים אזרחיים מלאים. נשקם את הבתים, ניטע, נבנה ונקבע מזוזות, ונחזיר את כולם. למטולה ולכל שאר היישובים בצפון".
5 צפייה בגלריה
נשיא המדינה יצחק הרצוג ביקר במטולה
נשיא המדינה יצחק הרצוג ביקר במטולה
נשיא המדינה הרצוג עם ראש מועצת מטולה אזולאי
(צילום: מעיין טואף / לע״מ)
5 צפייה בגלריה
נשיא המדינה יצחק הרצוג ביקר במטולה
נשיא המדינה יצחק הרצוג ביקר במטולה
עם לוחמי המילואים בגזרה
(צילום: מעיין טואף / לע״מ)
5 צפייה בגלריה
נשיא המדינה יצחק הרצוג ביקר במטולה
נשיא המדינה יצחק הרצוג ביקר במטולה
מקבל תדריך מסא"ל מיכלסקי
(צילום: מעיין טואף / לע״מ)
הרצוג, שביקר במרץ בכפר בלום, ביקש לחזק את ראש המועצה אזולאי, קרא לו "מנהיג שמגלה תעוזה", וציין עוד: "אני יודע שצה"ל משקיע פה המון, אני רוצה להודות לכוחות צה"ל שעושים פה עבודת קודש. אנחנו גם מכים באויב לא צריך לשכוח את זה, אבל בסופו של דבר יש כאן מערכה רב-זירתית וגם נצא מהמערכה ונחזיר את השקט למטולה ולכל הצפון".
לחברי כיתת הכוננות אמר הנשיא: "יש פה הרבה אנשי ביטחון שהצלחתי לשכנע אותם שלא ייתכן שאני לא אבוא לפה - להראות כי ריבונות ישראל היא עד הגבול. אני בא לחזק אתכם. אני יודע שזה מאוד קשה, זה ברור. אין לי מה להגיד לכם שהכול טוב - זה לא. זה מאוד עצוב לי להיות כאן בנסיבות הללו. לכולנו כואב הלב על האחים והאחיות שלנו שלא נמצאים פה, וכמובן על כל הארץ.
"ועם זאת, חשוב לי לומר שזה מציל חיים, זו תקופה ארוכה שנעבור אותה ויישוב בן 130 שנות היסטוריה יכול להסתכל גם מאות שנים קדימה - ויסתכל. את התקופה הזו עבור נעבור. אנחנו נצא ממנה ונחזור לכאן, נשקם ונשפץ ויבואו אנשים ונקבע מזוזות וניטע ונבנה. זה ייקח את הזמן שלו אבל זה יגיע. אני רוצה להגיד לכם תודה, אתם מחזיקים פה את הביטחון בציפורניים, באומץ לב ובגבורה".
5 צפייה בגלריה
העיר מטולה ההרוסה וכיתת הכוננות בעיר
העיר מטולה ההרוסה וכיתת הכוננות בעיר
הנזקים במטולה בעקבות הפצצות חיזבאללה
(צילום: אפי שריר)
5 צפייה בגלריה
העיר מטולה ההרוסה וכיתת הכוננות בעיר
העיר מטולה ההרוסה וכיתת הכוננות בעיר
(צילום: אפי שריר)
מאז תחילת המלחמה ממעטים מנהיגי המדינה לפקוד את אזור הצפון, בדגש על מטולה. ראש הממשלה בנימין נתניהו לא הגיע כלל למושבה, השרים יואב גלנט ובני גנץ הגיעו לשם פעם אחת. שרים אחרים סיפרו כי עם הגעתם לאזור קריית שמונה, היחידה לאבטחת אישים לא אפשרה להם להיכנס למושבה באצבע הגליל.
ראש המועצה אזולאי התפעל מביקור הנשיא: "כבר כמה חודשים טובים מאז תחילת המלחמה אנחנו מדברים, ותמיד אמרת 'אני אגיע למטולה'. עכשיו, בהפתעה גמורה, החבר'ה לא ידעו עד אתמול אחרי הצהריים שאתה מגיע. הגעת, אתה לא מבין מה זה עושה לנו, כמה זה מעלה את המורל, כמה זה מעודד אותנו שאתם נמצאים פה".
אזולאי אמר עוד: "ההגעה שלך לפה מבחינתי היא וואו. אני מאוד התרגשתי כשהתבשרתי שאתה צריך להגיע. אני חושב שזה מעשה עילאי לבוא לפה דווקא בימים האלו, ודווקא במצבים האלו. אז אני רוצה לומר לך תודה".
בפגישתו עם גדוד המילואים קיבל הנשיא סקירה על הפעילות ממפקדו סגן-אלוף אלי מיכלסקי. הלוחמים שיתפו את הרצוג בקשיים שעימם הם מתמודדים. "התגייסנו ב-7 באוקטובר, והיינו בסבב הראשון של הלחימה", סיפר אחד מלוחמי המילואים. "התגבשה אצלנו סיסמה 'עד מתי? עד כמה שצריך'. אנחנו פה ונעשה את כל מה שצריך, כמה שצריך".
הרצוג אמר ללוחמים: "הגעתם לכאן, לשרת, כבר בפעם השנייה - במילואים. ויחד, לצד משרתים בסדיר, אתם אלה שמחזיקים את הגזרה, ואתם מחזיקים גזרה מאוד רגישה. עזבתם בית, תעסוקה ועבודה, באתם עוד פעם, וזה לא פשוט בכלל. אני יודע שזה לא פשוט. אני חושב שעם ישראל, כפי שאני חוזר ואומר בכל נאום, צריך לומר תודה ולהראות את התודה".
הנשיא סיכם: "היות ואנחנו נמצאים במערכה קשה, שהיא מאוד משמעותית לעתיד מדינת ישראל, אני רוצה לומר לכם תודה מעומק הלב. עם ישראל אומר תודה, מדינת ישראל אומרת תודה. אני אומר תודה, ואני מקווה שנראה תוצאות למעשים. תודה רבה לכם".