בעיר רוטרדם בהולנד היו אמש (יום ו') מהומות במחאה על הגבלות הקורונה, בזמן שהמדינה נמצאת בעיצומו של סגר חלקי לאור העלייה בתחלואה. המשטרה מסרה ש-51 מפגינים – מחציתם קטינים – נעצרו בעימותים עם השוטרים. שבעה נפצעו במהומות, בהם שני מפגינים שנפגעו מירי ומאושפזים במצב קשה. ראש העיר כינה את המהומות "אורגיה של אלימות".
מהומות ברוטרדם
(רויטרס)
19 צפייה בגלריה
מהומות ב רוטרדם הולנד הפגנה נגד סגר חלקי
מהומות ב רוטרדם הולנד הפגנה נגד סגר חלקי
במוקד ההתפרעויות ברוטרדם, אמש
(צילום:EPA)
מאות מפגינים התפרעו בעיר הנמל. הם הציתו ניידת משטרה, מכוניות וקורקינטים חשמליים, הדליקו אבוקות והשליכו אבנים על השוטרים. המשטרה ירתה באוויר והשתמשה בזרנוקי מים נגד המפגינים. ראש העיר רוטרדם, אחמד אבו-טאלב, אמר שבנוסף לירי ההתרעה השוטרים פתחו באש לעבר המפגינים המתפרעים.
"בכמה מקרים השוטרים הרגישו צורך לשלוף את הנשקים כדי להגן על עצמם. הם ירו על מפגינים, אנשים נפצעו", אמר ראש העיר. "זו הייתה אורגיה של אלימות. אני לא יכול לחשוב על דרך אחרת לתאר את זה". המשטרה חוקרת את האירועים, ונבדק אם המפגינים אכן נורו על-ידי השוטרים.
הרשויות בהולנד הודיעו שהמשטרה צפויה לבצע מעצרים נוספים מכיוון שמרכז העיר רוטרדם -– האזור שבו היו ההתפרעויות – מרושת במצלמות אבטחה. שוטרים מרחבי המדינה הגיעו אמש לרוטרדם כדי לסייע למשטרה המקומית להתמודד עם המפגינים המתפרעים. התקשורת המקומית דיווחה שחבורות של אוהדי כדורגל היו מעורבות בהתפרעויות.
שר המשפטים ההולנדי, פרד חראפרהאוס, אמר בתגובה למהומות כי "האלימות הקיצונית" של המפגינים נגד השוטרים והכבאים ברוטרדם היא "דוחה". הוא הוסיף: "הזכות להפגין חשובה מאוד בחברה שלנו, אבל מה שראינו אתמול בערב הוא פשוט התנהגות פלילית".
בעקבות המהומות ברוטרדם בוטלה הפגנה דומה שאמורה הייתה להתקיים באמסטרדם. למרות שהמארגנים הודיעו על ביטולה הגיעו כמה מאות מפגינים לכיכר דאם במרכז העיר.
בשבוע שעבר הודיעה הולנד על סגר חלקי למשך שלושה שבועות, שכולל סגירה מוקדמת (בשעה 20:00) של הפאבים, המסעדות והמועדונים. המפגינים ברוטרדם מחו על כוונתה של הממשלה להטיל הגבלות על לא-מחוסנים: כיום דורשים בעלי המסעדות והפאבים מההולנדים להציג בכניסה "תעודת קורונה", שניתנת למחוסנים ולמחלימים. גם מי שאינם מחוסנים זכאים לתעודה, אך צריכים להציג בדיקת קורונה שלילית. הולנד מתכננת להגביל את התעודה למחוסנים ומחלימים בלבד.
בווינה הפגינו אחר הצהריים עשרות אלפי אנשים במחאה על הסגר הארצי שיחל ביום שני – כשבוע אחרי כניסתו לתוקף באוסטריה של סגר ללא-מחוסנים בלבד. מפלגת החירות מהימין הקיצוני, שהבטיחה להיאבק בהגבלות החדשות, הייתה ממארגנות ההפגנה. ההמונים התאספו בכיכר הגיבורים בווינה והניפו שלטים שעליהם נכתב בין השאר "לא לחיסונים" ו"להפיל את הדיקטטורה הפשיסטית". במהלך היום צפויות הפגנות נגד הגבלות הקורונה גם בשווייץ, קרואטיה ואיטליה.
19 צפייה בגלריה
אוסטריה וינה הפגנה נגד ה סגר
אוסטריה וינה הפגנה נגד ה סגר
אלפים בהפגנה היום בווינה
(צילום:AFP)
קנצלר אוסטריה אלכסנדר שלנברג הודיע אתמול שהסגר הארצי יימשך לכל הפחות 10 ימים, וייתכן שיתארך במידת הצורך ל-20 יום. שלנברג גם הודיע שהחל מ-1 בפברואר תחול חובת חיסונים על כלל האזרחים. עד כה שורה של מדינות באירופה חייבו עובדים בענפים מסוימים להתחסן, אולם לא הוטלה חובה כוללת על הציבור. מדובר בעובדי מדינה, עובדי מערכת הבריאות וענפים נוספים.
במסגרת הסגר המלא באוסטריה ייסגרו חנויות ויבוטלו אירועי תרבות. בתי הספר לא ייסגרו, אך שר הבריאות של אוסטריה, וולפגנג מוקשטיין, אמר שרק מי שצריכים להגיע אליהם יעשו זאת. הוא קרא להורים להשאיר את הילדים בבתים ככל האפשר.
שיעור ההתחסנות באוסטריה הוא מהנמוכים במערב אירופה ועומד על 66%. שיעור ההדבקה במדינה הוא מהגבוהים ביבשת, ובשבוע האחרון הוא הגיע ל-991 לכל 100 אלף תושבים.