באיחור של כשלוש שנים בשל היעדר ממשלה קבועה, אישרה אמש (ראשון) ועדת השרים להצטיידות תוכנית רכש אסטרטגי לחיל האוויר בהיקף של כתשעה מיליארד דולר, מתוך 41 מיליארד דולר של כספי הסיוע המיועדים לעשור שבין 2018 עד 2028. כ-30 מיליארד דולר כבר מומשו, חלקם כיסו חובות מרכש עוד מ-2014, ובצה"ל מתכוונים להרחיב את פריסת הרכש עד למעבר לתוכנית הנוכחית, קרי עד ל-2034, על חשבון חלק מתוכנית הסיוע הבאה של ארה"ב, בהנחה שזו תחודש בעוד שבע שנים.
כבר עכשיו ברור שהפיגור והדחיות הסבו נזקים כספיים: המדינה תצטרך לשלם לפחות 200 מיליון שקל במחצית השנייה של העשור, כריבית על חלק מהסכום בתוכנית שאושרה, מאחר שלפחות 2.4 מיליארד דולר יילקחו כהלוואה. במשרד האוצר התנגדו לדרך זו וטענו שאינה חוקית, אך היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלביט, אישר אותה.
בשל הדחיפות להחלפת מטוסי חיל האוויר, שחלקם עברו את גיל 60, ראשוני המטוסים שייכנסו לפס הייצור האמריקאי של בואינג בסיאטל הם ה-KC46, מתדלקי ענק חדישים, שיחליפו את מטוסי הראם מבסיס נבטים, הוותיקים ביותר של חיל האוויר ומבוססי בואינג 707. בחיל מקווים שהעסקה תיחתם בתוך כמה שבועות על מנת שהראשונים מבין 6-4 המטוסים יגיעו עד שנת 2025.
בצה"ל לא פוסלים אפשרות מדאיגה של בור זמני, ייתכן שבן חצי שנה עד שנה, שבמהלכו יורדו מטוסים ישנים עד שיגיעו החדשים. כדי לנסות ולמנוע זאת, ניהלו במערכת הביטחון מגעים עם הממשל בארה"ב להעניק לישראל מטוסים חדשים שמיוצרים עבור הצבא האמריקני.
מטוסי התדלוק הנוכחיים מבצעים משימות מבצעיות גם היום ובשנים האחרונות אף רשמו טיסות טרנס-אטלנטיות, אך בשל הצורך הקבוע באחזקתם היתרה מפאת מצבם, הופחת השימוש בהם: כמעט בכל רגע נתון יש על הקרקע מטוסים שמטופלים, ורק אלו שלא היו באחזקה, מאושרים לטוס.
בצבא לא פוסלים גם החלפה במתכונת דומה של מסוקי היסעור הוותיקים, שראשונים מהם הגיעו ארצה בשנות ה-60 ומאז משמשים לחילוץ וניוד כוחות ואמצעי לחימה. מסוקי התובלה החדשים שיירכשו יופעלו למשימת מבצעיות מיד עם נחיתתם בבסיס תל נוף, לאחר קליטה טכנית קצרה, הכשרה מראש של הטייסים ואף ללא החלפת הצבע של המסוק, מגוונים אמריקנים לאלו של חיל האוויר.
מנכ"ל משרד הביטחון, אלוף במיל' אמיר אשל, שפיקד על חיל האוויר, התריע לפני כשלושה חודשים כי המשך הטיסות ביסעורים המיושנים עלול לסכן את הכוחות, וכי הארכות חייהם חרגו מעבר למקובל בעולם, בטח בצבאות.
אישור התוכנית בוועדת השרים הוא עקרוני ובימים הקרובים, מקווים בצה"ל, היא תכונס שוב לדון ולאשר את זהות הפלטפורמה שתחליף את מסוקי היסעור. התחרות היא בין סופר יסעור החדש, מהיקרים בעולם, עם תג מחיר של מטוס קרב, לבין גרסה חדשה של הצ'ינוק, המסוק בעל שני הרוטורים מתוצרת בואינג.
בחיל האוויר נוטים לבחור בסופר יסעור של סיקוסרסקי מבית לוקהיד, אך העלויות הגבוהות שלו סוללות את הדרך למה שנראה כתמהיל: רכש של 6-4 מטוס-מסוק מסוג 22-V, שממריא אנכית וטס במהירות של מטוס, לצד כמה מסוקי סופר יסעור.
לגבי שתי טייסות הקרב הבאות שעל הפרק, ניתן להעריך בוודאות גדולה יותר שגם יהיה תמהיל: תחילה מימוש האופציה לרכש טייסת נוספת, שלישית, של 35-F מלוקהיד מרטין, וטייסת קרב רביעית של הגרסה החדשה של ה-15-F כמפציץ הבא של חיל האוויר, עם מערכות ישראליות. בסך הכל יתווספו במסגרת התוכנית החדשה 50 מטוסי קרב חדשים לצה"ל, לפחות 20 מסוקי תובלה ו-6-4 מטוסי תדלוק.
תוכנית הרכש תכלול גם חימושים מדויקים לחיל האוויר בדמות פצצות חודרות בונקר בשיטת רכש ארוכת טווח, עד לשנת 2034: חיל האוויר יתחייב בפני התעשיות האמריקניות על רכש טילים ופצצות למשך עשור וחצי, כאשר אחת לשלוש שנים יעדכן את הזמנותיו לפי הצרכים המשתנים בזירה והאמל"ח המתעדכן. בכך, מעריכים באגף התכנון בצה"ל, ניתן יהיה להבטיח מלאי גדול יותר של חימוש בפחות עלויות.
גם צבא היבשה ואגף התקשוב ייהנו מתוכנית הרכש: בשל הגידול העצום בכמות הנתונים והמידע שצובר אגף המודיעין, לא ניתן יותר לשמור אותו בישראל, ולכן צה"ל ירכוש מאגרי דאטא (עננים) מאובטחים בחו"ל, בדולר סיוע.
חטיבות היבשה יקבלו במסגרת התוכנית את נגמ"שי האיתן הגלגליים ואת התותחים החדשים שיחליפו את התותחים המתנייעים הישנים, מסוג דוהר, בשיתוף פעולה בין תעשיות אמריקניות וישראליות.
הלחץ המסיבי של שר הביטחון בני גנץ והרמטכ"ל אביב כוכבי נשא פרי, אמנם מאוחר מדי, אך לאור הערפל התכנוני והתקציבי שבו מתנהלת המדינה מאז סוף 2018, יש בצה"ל מי שמגדיר את אישור התוכנית בקבינט כהישג שמכניס אוויר במפרשי תכנית רב-שנתית תנופה של הרמטכ"ל.
פורסם לראשונה: 23:13, 07.02.21