צלב הקרס שהציתו פלסטינים סמוך לאביתר

פלסטינים מהכפר ביתא הציתו אמש (יום שבת) סמל של מגן דוד, כשבתוכו צלב קרס, סמוך למאחז אביתר שבשומרון. מדובר במיצג שהפלסטינים הכינו מבעוד מועד, קידמו לעמק והציתו אותו כחלק מ"ההטרדות הליליות" במקום במחאה על הקמת המאחז. עשרות המשפחות שחיו באביתר פונו ממנו כבר בתחילת יולי, אך במסגרת הסכם עם הממשלה הקרקע עודנה בשליטת הצבא - ומעמדה נבחן כעת במינהל האזרחי.
3 צפייה בגלריה
פלסטינים מהכפר ביתא הבעירו מגן דוד כשבתוכו צלב קרס סמוך למאחז אביתר
פלסטינים מהכפר ביתא הבעירו מגן דוד כשבתוכו צלב קרס סמוך למאחז אביתר
צלב הקרס שהוצת ליד אביתר
לרשתות החברתיות הועלו סרטונים משריפת צלב הקרס, שבהם ניתן לראות אנשים רבים - ביניהם גם ילדים - שאוחזים בלפידים בוערים סביב המיצג שעולה באש.
בחודשים האחרונים התקיימו מדי שבוע, בעיקר בימי שישי, הפגנות אלימות נגד הישארות צה"ל במאחז, ולא פעם גם נהרגו בהן פלסטינים. ההפגנות הללו כוללות יידוי אבנים, השלכת בקבוקי תבערה וגלגול צמיגים בוערים לעבר כוחות צה"ל ומגב, שמנגד מגיבים באמצעים לפיזור הפגנות ובירי כדורי רוגר.
3 צפייה בגלריה
עימותים בין פלסטינים לכוחות הביטחון באזור מאחז אביתר בשומרון שבהם נהרג עימאד דויכאת בן 37
עימותים בין פלסטינים לכוחות הביטחון באזור מאחז אביתר בשומרון שבהם נהרג עימאד דויכאת בן 37
מהומות סמוך למאחז אביתר החודש
(צילום: AFP)
3 צפייה בגלריה
מהומות פלסטינים בכפר ביתא
מהומות פלסטינים בכפר ביתא
מהומות בכפר ביתא ביולי
(צילום: AFP)
יוסי דגן, ראש המועצה האזורית שומרון, אמר כי "המשך ההתפרעויות הברבריות של המחבלים מביתא, ועוצמת ההתנגדות האלימה במימון הרשות הפלסטינית מוכיחות עד כמה אביתר הוא מקום אסטרטגי וחשוב להתיישבות. המשך ההתפרעויות ממחישות עד כמה המתווה שהושג להסדרת הישיבה במקום אסטרטגיות לעם ישראל".
לדבריו, "המועצה האזורית שומרון תמשיך לפעול עם כלל הגורמים ועם תנועת נחלה לסיום סקר הקרקע הנמצא בשלבים מתקדמים כדי להגיע בזמן הקרוב ביותר האפשרי להכרזה על המקום כאדמת מדינה וכדי להעלות את הישיבה והמשפחות לאביתר. כל אחד ימשיך לעשות את מה שהוא יודע לעשות ומה שמאפיין אותו - הם ימשיכו לשרוף צלבי קרס וצמיגים כמו ברברים ואנחנו, עם ישראל, נבנה את אביתר ונקים את הישיבה וההתיישבות במקום. עם ישראל חי וינצח".
מאחז אביתר הוקם מחדש בחודש מאי האחרון, כתגובה לפיגוע בצומת תפוח הסמוך, אז נרצח ביריות יהודה גואטה בן ה-19. המאחז קרוי על שמו של אביתר בורובסקי, שנרצח בצומת תפוח ב-2013, בפיגוע שהוביל אז לניסיון ראשון להקמת המאחז.
ההקמה המהירה של המאחז הובילה למחאה של פלסטינים מהכפר ביתא, שאימצו בהמשך את שיטת "ההטרדה הלילית" של הפלסטינים בגבול רצועת עזה. לאחר שצה"ל כבר התכוון לפנות את המאחז, בסוף יוני הושג הסכם עם התושבים - שבמסגרתו המשפחות ירדו מהשטח, אך בתיהם נותרו על תילם ואת התושבים החליפה פלוגת חיילים במקום. במקביל, מתקיים כעת סקר קרקעות, ואם יוכרז השטח כאדמות מדינה צפויה לקום במקום ישיבה ולאחר מכן גם התיישבות.
למרות ההתפנות של המשפחות מהיישוב, העימותים שם נמשכו. מאז החלו העימותים סביב מאחז אביתר נהרגו מאש כוחות הביטחון שבעה פלסטינים. שישה מתוכם השתתפו בעימותים ואחד נקלע למארב של צה"ל ונהרג בשל טעות בזיהוי שלו בעת שעבד על תיקון צינור מים.