שעות לאחר תום הפסגה בקטאר, נשיא ארה"ב ג'ו ביידן התייחס הלילה (בין שישי לשבת) להתקדמות במו"מ מול חמאס, ואמר כי "הנחיתי את צוות המו"מ האמריקני בדוחא להעלות את הצעת הגישור המקיפה שהוצגה היום, המציעה את הבסיס להסכמה סופית על הסכם הפסקת אש ושחרור בני הערובה. על רקע הכוננות למתקפות נקם מצד איראן וחיזבאללה על חיסוליהם של איסמעיל הנייה ופואד שוכר, ביידן הדגיש כי "הפסקת האש ושחרור החטופים נראים כעת באופק - אף אחד באזור לא צריך לערער את התהליך הזה".
2 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן
ג'ו ביידן
ביידן בניו אורלינס, השבוע
(צילום: REUTERS/Elizabeth Frantz)
בהצהרה שמסר מעט אחרי חצות, ביידן התייחס לביקורו הצפוי של מזכיר המדינה אנתוני בלינקן, שיטוס היום לישראל, ואמר כי שלח אותו לארץ "כדי לאשר מחדש את תמיכתי הבלתי מעורערת בביטחון ישראל, להמשיך את המאמצים האינטנסיביים שלנו להשלים את ההסכם הזה, ולהדגיש שעם הפסקת האש המקיפה ושחרור החטופים כעת באופק - אף אחד באזור לא צריך לנקוט בפעולות כדי לערער את התהליך הזה״.
הצהרתו של ביידן הגיע לאחר שהוא הביע אמש אופטימיות ואמר ש"העסקה קרובה מתמיד", אבל אחרי חודשים של משא ומתן נראה כי הוא כבר למוד ניסיון, והדגיש כי יש עוד כברת דרך לעשות. "אני לא רוצה לעשות מזל רע, אבל כפי שסבא שלי היה אומר, עם חסדו של האל יש המון מזל - אולי יש לנו משהו. אנחנו לא שם עדיין. אנחנו הרבה יותר קרובים מאשר מלפני שלושה ימים. אז תחזיקו אצבעות", אמר הנשיא לכתבים בחדר הסגלגל בבית הלבן.
לפני הצהרתו של ביידן, בכיר בבית הלבן שהשתתף בשיחות בדוחא אמר לעיתונאים כי אם תתקוף את ישראל בתגובה לחיסול הנייה איראן תפגע במומנטום להשגת הפסקת האש - ןתתמודד עם השלכות ״הרות אסון״. הבכיר אמר כי ארה"ב "תעודד את האיראנים לא לנוע בנתיב הזה, כי ההשלכות עלולות להיות די הרסניות, במיוחד עבור איראן עצמה", אמר.
ביידן: אם תושג עסקה - מצפה שאיראן לא תתקוף
(צילום: WDSU News)

משלחת המו"מ הישראלית חזרה אמש לארץ, אבל כבר בקרוב צפויים חבריה לצאת להמשך המגעים שהתנהלו בדוחא - שאותם הגדירו המתווכות כ"שיחות כטובות, רציניות ובונות". גורם ישראלי שבקיא בפרטי המו"מ אמר היום כי בפסגה הייתה התקדמות מול המתווכות בנושאים משמעותיים שהיו פתוחים - וכעת, כשיש מתווה סגור, המתווכות ילכו איתו לחמאס. בינתיים, השיחות בדרגי העבודה יימשכו, כשצוות אחד נשאר בדוחא - וצוות אחר של המוסד, שב"כ וצה"ל ייצא לקהיר מחר. בהמשך, לקראת סוף השבוע, תתקיים פסגה נוספת בקהיר.
ההערכה בישראל היא שבסופו של דבר, חרף סירובו הפומבי, לחמאס אין הרבה ברירות אלא לקבל את העסקה, לנוכח הלחץ הכבד שמופעל עליו. בכל יום שעובר נהרגים עוד מאנשיו, בזמן שהאוכלוסייה העזתית סובלת מאוד. אבל, אין עדיין אינדיקציה לאיזה חלק במתווה החדש חמאס יסכים, ולאיזה לא; אבל יש ככל הנראה צמצום פערים בכל הנוגע לציר פילדלפי, ואילו מזכיר המדינה בלינקן, שצפוי להיפגש עם נתניהו ביום שני, יטפל מולו בנושא מנגנון מניעת חזרת החמושים לצפון הרצועה.

ההצהרות הפומביות של חמאס - מול גרסת המתווכות

כשארגון הטרור הודיע על החרמת הפסגה בקטאר, בישראל הביעו פסימיות גדולה - ותהו עם מי בכלל מדברים. גם אחרי הפסגה, אנשי חמאס הקפידו לומר כי הם דוחים את ההצעה האמריקנית החדשה. אבל בפועל, בחדר הסגור בדוחא קרו כל מיני דברים שמנוגדים להצהרות הפומביות של חמאס - ובכיר בבית הלבן אפילו הדגיש אמש בתדרוך לכתבים מדוחא כי "לא הייתי מתייחס להצהרות הפומביות של חמאס ברצינות".
במהלך הפסגה עצמה, הקטארים סיפרו על פגישה שהייתה להם עם משפחתו של החטוף הירש גולדברג פולין - שלדבריהם נגע בליבם. הצד הקטארי חידש לישראל שני דברים מעניינים בפסגה: הראשון, לחצים נוספים שהם מפעילים על חמאס מאחורי הקלעים, שעליהם לא ידעו בישראל. הקטארים מפעילים עוד מנופי לחץ, שאולי יובילו את חמאס להתגמש חרף העקרונות הישראליים החדשים שנוגעים לציר פילדלפי ומסדרון נצרים.
2 צפייה בגלריה
נתניהו וסינוואר
נתניהו וסינוואר
" זה סוף המשחק, חמאס תחת לחץ אדיר". נתניהו וסינוואר
(צילום: דנה קופל, רויטרס)
בנוסף, הקטארים הביאו חידוש גם בכל הנוגע לסוגיית ציר נצרים והדרישה למנוע מעבר מחבלים מדרום הרצועה לצפונה. קטאר, כך אומרים בישראל, הציגה הצעות חדשות מחמאס לגבי חלק מהפתרונות שנוגעים למערך הבקרה שישראל דורשת. מצד אחד, הדבר מאפשר לישראל לשמור על עקרונותיה - ומצד שני מייצר מרחב גמישות.
הבכיר האמריקני שתדרך את הכתבים מדוחא אף הדגיש כי "זה שלב סופי, סוף המשחק, ומה שהשתנה מבחינת חמאס הוא שהארגון נתון ללחץ אדיר. הם מחזיקים את תושבי עזה בני ערובה, והפסקת המלחמה תאפשר הכנסת סיוע הומניטרי גדול לעשרות אלפי מחסות. התנאים לכך מוכנים". לדבריו, חרף הצהרות חמאס שדורש שהעסקה תתאים לתשובתו ב-2 ביולי - בפועל גם ארגון הטרור מבין שהעסקה תתבסס על מתווה 27 במאי, שהציג ביידן בנאום הפומבי ואושר במועצת הביטחון. "אם חמאס יגיד לא, תחשבו מה זה יעשה לתושבי עזה", אמר.