ועדת הבחירות של גאורגיה הכריזה הבוקר (יום א') כי מפלגת השלטון "החלום הגאורגי", הנתפסת יותר ויותר כמפלגה פרו-רוסית החותרת להרחיק את טביליסי מהאיחוד האירופי, ניצחה בבחירות הדרמטיות שנערכו אתמול עם 54% מהקולות – ותשמור על שלטונה. הניצחון צפוי להטריד מאוד את וושינגטון ובריסל ולחזק את נשיא רוסיה ולדימיר פוטין. באופוזיציה מיהרו להאשים כי התוצאות זויפו או הושגו הודות לאי-סדרים ולהטלת מורא על מצביעים וכי מדובר בלא פחות מהפיכה, ומנהיגיה הודיעו כי הם מסרבים להכיר בהפסד.
8 צפייה בגלריה
גאורגיה בחירות מייסד מפלגת השלטון בידזינה איוואנישווילי
גאורגיה בחירות מייסד מפלגת השלטון בידזינה איוואנישווילי
מייסד מפלגת השלטון בידזינה איוואנישווילי. אוליגרך שהתעשר ברוסיה בשנות ה-90
(צילום: Giorgi ARJEVANIDZE / AFP)
8 צפייה בגלריה
גאורגיה תומכת אופוזיציה בחירות
גאורגיה תומכת אופוזיציה בחירות
תומכת אופוזיציה עם פרסום המדגמים. בערוצים המזוהים עם מתנגדי השלטון חזו הישגים גדולים ליריביו
(צילום: AP Photo/Zurab Tsertsvadze)
מערכת הבחירות שתוצאותיה פורסמו הבוקר נחשבה לקריטית ביותר שנערכה בגאורגיה מאז צאתה לעצמאות ב-1991, עם קריסת ברית המועצות. היא תוארה כקו פרשת המים שיקבע אם טביליסי תתקרב למערב או תגלוש בחזרה לעומק אזור השפעתה של מוסקבה, ושיעור ההצבעה בה היה הגבוה ביותר מאז עלייתה של מפלגת "החלום הגאורגי" לשלטון בשנת 2012. נשיאת גאורגיה סלומה זורבישווילי, מבקרת חריפה של מפלגת השלטון, אף תיארה את הבחירות הללו כ"בחירות קיומיות".
גאורגיה נחשבה במשך שנים לאחת המדינות הכי פרו-מערביות מבין המדינות הסובייטיות לשעבר, ולאחרונה הייתה בעיצומו של תהליך הצטרפות לאיחוד האירופי. אלא שמאז הפלישה הרוסית לאוקראינה בפברואר 2022 חלה הידרדרות דרמטית ביחסים בין טביליסי למערב: גאורגיה סירבה להטיל סנקציות על מוסקבה כפי שעשו בעלות בריתה המערביות; מייסד מפלגת השלטון בידזינה איוואנישווילי כינה את ארה"ב ואירופה "מִפלגת מלחמה גלובלית" והאשים כי הן חותרות לגרור גם את גאורגיה למלחמה עם רוסיה; ובחודשים האחרונים אישר הפרלמנט הגאורגי כמה חוקים דכאניים בהשראת חוקים דומים שחוקק הקרמלין, בהם חוק "סוכנים זרים" המאפשר לסגור ארגוני אופוזיציה וארגונים למען זכויות האזרח בטענה ל"השפעה זרה", וחוק אחר המצמצם דרמטית את זכויות הלהט"בים, אוכלוסייה שממילא סובלת מעוינות רבה בגאורגיה, שהיא מדינה נוצרית אורתודוקסית.
8 צפייה בגלריה
גאורגיה בחירות טינה בוקוצ'בה מנהיגת אופוזיציה
גאורגיה בחירות טינה בוקוצ'בה מנהיגת אופוזיציה
טינה בוקוצ'אבה, ממנהיגי האופוזיציה. "נילחם על עתידנו האירופי כפי שלא נלחמנו מעולם"
(צילום: Vano SHLAMOV / AFP)
8 צפייה בגלריה
גאורגיה ספירת קולות בחירות
גאורגיה ספירת קולות בחירות
ספירת הקולות בטביליסי. משקיפים טוענים: "התוצאות שפורסמו לא משקפות את רצון העם"
(צילום: AP Photo/Kostya Manenkov)
מהלכיה של מפלגת "החלום הגאורגי" מעוררים במערב חשש כבד שגאורגיה גולשת למשטר סמכותני בנוסח רוסיה, ובעקבות החוקים שאישרה הטילה ארה"ב סנקציות על בכירים גאורגים. האיחוד האירופי מצדו הודיע כי הוא מקפיא את תהליך צירופה של גאורגיה לשורותיו, והזהיר כי סיכוייה להצטרף – וליהנות מההטבות הכלכליות הכרוכות בכך – תלויים בבחירות שנערכו אתמול. יצוין כי לפי סקרים בגאורגיה, כ-80% מהאזרחים תומכים בהצטרפות לאיחוד האירופי, וחוקת גאורגיה עצמה מחייבת את מנהיגי המדינה לחתור להצטרף לאיחוד ולנאט"ו.

הפחדות, קניית קולות ודחיסת מעטפות

אמש עם סגירת הקלפיות היו המדגמים לא אחידים: ערוץ טלוויזיה המזוהה עם מפלגת השלטון דיווח כי היא ניצחה עם 56% מהקולות, אבל מדגמים שפרסמו ערוצים המזוהים עם האופוזיציה הראו הישגים גדולים דווקא לה. מייסד "החלום הגאורגי" איוואנישווילי יצא אל תומכיו המריעים והכריז על ניצחונו, אבל מנהיגי האופוזיציה דחו זאת בתוקף. טינה בוקוצ'אבה, מנהיגת "התנועה הלאומית המאוחדת" (UNM), שהיא אחת מארבע מפלגות ברשימת האופוזיציה המאוחדת, טענה כי "הבחירות נגנבו מאתנו", והבטיחה: "נילחם כפי שלא נלחמנו מעולם כדי לתבוע בחזרה את עתידנו האירופי". ניקה גברמיה, מנהיג מפלגת האופוזיציה "אחאלי", טען לזיופים ותיאר את אירועי הבחירות כ"הפיכה חוקתית ותפיסת השלטון שלא כחוק".
8 צפייה בגלריה
גאורגיה בחירות ניקה גברמיה אחד מ מנהיגי האופוזיציה
גאורגיה בחירות ניקה גברמיה אחד מ מנהיגי האופוזיציה
בכיר האופוזיציה ניקה גברמיה. "זו תפיסת שלטון שלא כחוק"
(צילום: AP Photo/Zurab Tsertsvadze)
8 צפייה בגלריה
גאורגיה תומכת אופוזיציה בחירות
גאורגיה תומכת אופוזיציה בחירות
בשלטי החוצות הוצגו תמונות של הרס מאוקראינה. תומכות אופוזיציה, אמש
(צילום: AP Photo/Zurab Tsertsvadz)
לאורך יום הבחירות דווחו שורה של תקריות מדאיגות, בהן עימותים אלימים בקלפי בטביליסי ובמטה מפלגת ה-UNM, ובין השאר הופץ ברשת סרטון שבו נראה גבר משלשל כמה וכמה מעטפות לתיבת קלפי בעיר מרנאולי שמדרום לטביליסי. בהמשך הוכרז על פסילת התוצאות בתחנת ההצבעה הזו. משקיפים בינלאומיים דיווחו על כמה אירועים של אי-סדרים, וארגון גאורגי ששלח משקיפים לקלפיות ציין שלל דיווחים על הפחדת בוחרים ועל קניית קולות. הלילה מסר כי להערכתו התוצאות "אינן משקפות את רצונם של אזרחי גאורגיה" וכי ימשיך לדרוש את ביטולן. ההאשמות הללו באות אחרי שנשיאת גאורגיה זורבישווילי, שבעבר הייתה בעלת ברית של מפלגת השלטון אך עם השנים הפכה למבקרת חריפה שלה, האשימה לאורך הקמפיין כי "החלום הגאורגי" מנהלת מבצע של קניית קולות ומבצעת שלל הפרות אחרות לקראת ההצבעה.
במהלך קמפיין הבחירות הציגה עצמה מפלגת "החלום הגאורגי" כמפלגה היחידה שיכולה למנוע "אוקראיניזציה" של גאורגיה, קרי הפיכתה לזירת מלחמה נוספת בין מוסקבה למערב. בשלטי חוצות שפרסמה הציגה תמונות של ערים שלוות בגאורגיה ולעומתן תמונות של ערים הרוסות באוקראינה. רוסיה עצמה אותתה בחודשים האחרונים שוב ושוב כי היא מקווה לניצחון של מפלגת "החלום הגאורגי" והאשימה את מדינות המערב בהתערבות בלתי הולמת בפוליטיקה הגאורגית. "הגאורגים ניצחו, כל הכבוד!", כתבה הלילה מרגריטה סימוניאן, העורכת הראשית של RT, שופרו של הקרמלין באנגלית.

אחרי מולדובה: עוד מדינה מתרחקת מבריסל

המנהיג והמייסד של "החלום הגאורגי" בידזינה איוואנישווילי, שהוא אוליגרך, מיליארדר והאיש החזק ביותר בגאורגיה, עשה את הונו ברוסיה בשנות ה-90 ועלה לשלטון בגאורגיה בשנת 2012 תוך שהוא מציג עמדות פרו-מערביות לצד מדיניות פרגמטית כלפי מוסקבה. אלא שמאז הוא פיתח עוינות למערב, וההצהרות היוצאות ממפלגתו נעשו יותר ויותר פרו-רוסיות. לא בכדי המנהיג הזר היחיד שהגיב כבר אמש על התוצאות היה ראש ממשלת הונגריה ויקטור אורבן, אף הוא יריב עיקש של בריסל, והוא בירך על הניצחון "המוחץ" לדבריו של מפלגת השלטון.
8 צפייה בגלריה
גאורגיה בחירות ראש ממשלת גאורגיה אירקלי קובחידזה
גאורגיה בחירות ראש ממשלת גאורגיה אירקלי קובחידזה
ראש ממשלת גאורגיה אירקלי קובחידזה. הצהרות יותר ויותר פרו-רוסיות
(צילום: REUTERS/Irakli Gedenidze)
8 צפייה בגלריה
נשיאת גאורגיה סלומה זורבישווילי מצביעה בחירות
נשיאת גאורגיה סלומה זורבישווילי מצביעה בחירות
הנשיאה זורבישווילי מצביעה. טענה: "אלה בחירות קיומיות"
(צילום: AP Photo/Shakh Aivazov)
אף שאיוואנישווילי טען כי הוא דבֵק בכוונה לצרף את גאורגיה לאיחוד האירופי, ניצחונו הוא מכה לתקוותיו של האיחוד לשלב בתוכו עוד מדינות סובייטיות לשעבר. רק בשבוע שעבר נחל האיחוד אכזבה כשבמשאל עם במולדובה הושג – בניגוד לתקוותיו של השלטון שם – רוב זעום בלבד לצירופה של המדינה לאיחוד האירופי. גם נשיאת מולדובה טענה אז כי התוצאות אינן משקפות את עמדת עמה, והאשימה שהן התקבלו בשל קמפיין השפעה מסיבי של רוסיה, שכלל מבצע ענקי לקניית קולות.
החשש הגאורגי מרוסיה מקנן מאז המלחמה הקצרה שהתנהלה בין שתי המדינות באוגוסט 2008, אז פלשו הרוסים לגאורגיה כדי לסייע לתושבי שני החבלים הגאורגיים הבדלניים אבחזיה ודרום אוסטיה שהכריזו על עצמאות. בשיא הקרבות הגיע הצבא הרוסי עד קרוב לטביליסי. מי שהיה נשיא גאורגיה בזמן המלחמה, מיכאיל סאאקשווילי, הוא יריבו המושבע של איוואנישווילי. את השנים שאחרי המלחמה העביר סאאקשווילי בגלות, ועם שובו לגאורגיה לפני שנים אחדות נכלא. מאז הוא מוחזק מאחורי סורג ובריח ובריאותו מידרדרת. מומחים טענו כי הורעל מאחורי סורג ובריח.