2 צפייה בגלריה
הרב שנייר והנשיא הרצוג
הרב שנייר והנשיא הרצוג
הרב שנייר עם נשיא המדינה הרצוג ונשיא טורקיה ארדואן. "גינוי מתון מאוד"
הרב האמריקני מארק שנייר, שמקורב מאוד לנשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן ולנשיא המדינה יצחק הרצוג, אמר כי הוא מעריך שהגינוי שהשמיע הנשיא הטורקי למה שמתחולל בהר הבית בימים האחרונים מתון מאוד, מה שיאפשר את המשך הליך הפיוס שבו פתחה טורקיה עם ישראל. "הפיוס עובד והוא חזק ויציב. הגינויים של ארדואן מתונים מאוד בהשוואה לגינויים שלו מהעבר. הפעם הפיוס יישמר", אמר שנייר.
הרב נחשב לדמות מפתח בתהליך הפיוס שהחל בין ישראל לבין טורקיה לפני יותר מחצי שנה. הוא היה מעורב במגעים לתיאום ביקורו של הנשיא הרצוג בטורקיה, וגם ליווה את הרצוג בביקורו באנקרה. בעבר הוא הוגדר על ידי המגזין "ניוזוויק" כאחד מ-50 הרבנים המשפיעים בארה"ב, ואחד הכינויים שלו הוא "רב הסלבס בארה"ב". הוא משמש גם יועץ למלך בחריין ומרבה לבקר במדינות המפרץ ובמדינות מוסלמיות אחרות.
2 צפייה בגלריה
חמד בן עיסא והרב מארק שנייר
חמד בן עיסא והרב מארק שנייר
שנייר עם מלך בחריין. גם הם גינו, אבל גם פרסמו גינוי לפיגועים
"הופעלו לחצים כבדים על ארדואן לגנות את האירועים בהר הבית. הוא לא דיבר במשך 48 שעות, ורק אחרי שאיחוד האמירויות, בחריין ומרוקו גינו – ארדואן פרסם גינוי מתון מאוד ששונה שמיים וארץ מגינויים שלו בעבר", ציין שנייר. "בעבר ארדואן היה ראשון לגנות את ישראל בשפה קשה, אבל הפעם הוא בחר להמתין, וגם כאשר גינה הוא היה מתון יחסית. זאת הוכחה שהפיוס בין ישראל לטורקיה עובד ויחזיק מעמד גם אם יהיו אירועים נוספים".
שנייר, שעוקב מקרוב אחרי ההתפתחויות ביחסי ישראל-טורקיה, סיפר שנשם לרווחה אחרי שקרא את הודעת הגינוי. ארדואן פרסם ציוץ בטוויטר שבו סיפר על שיחה שקיים עם אבו מאזן ובה גינה בחריפות את התערבות ישראל בתפילות במסגד אל-אקצא ביום שישי האחרון. "נתייצב נגד הפרובוקציות והאיומים על מעמדו ורוחניותו של המסגד. טורקיה תמיד תהיה בצד של פלסטין", צייץ ארדואן.

"הידברות דיפלומטית, ולא במקרה"

בהמשך הוא אמר בשיחה עם שגרירים כי "מה שקורה באל-אקצא הוא עצב גדול עבורנו". בשיחת טלפון עם מלך ירדן עבדאללה אמר הנשיא הטורקי שפעילות ישראל נגד הפלסטינים "מצערת ומדאיגה". ארדואן גם קיים שיחה ארוכה עם הנשיא הרצוג שבה העלה את "האירועים שנגרמו על ידי כמה קבוצות רדיקליות ישראליות וכוחות ביטחון בימים האחרונים", והביע צער על כך שיותר מ-400 פלסטינים נפצעו ו-18 בני אדם, בהם ילדים, קיפחו את חייהם באירועים שהתרחשו בגדה המערבית ובמסגד אל-אקצא מתחילת חודש הרמדאן.
הרב שנייר אומר כי הודעות הגינוי של ארדואן מהוות שינוי עצום לעומת גינויים שלו מהעבר, שבהם היה נוקט בשפה קשה מאוד ולא אחת משווה בין ישראל לנאצים. "חבל שלא שמים לב לניואנסים האלה, אבל זה באמת שינוי עצום. ארדואן בוחר הפעם ולא במקרה בהידברות דיפלומטית ולא במילים קשות. לצערי הרב מדינות ערב והמדינות המוסלמיות ניזונות משקרים נוראיים. גם טורקיה ניזונה מהשקרים האלה שמופצים ברשתות והיינו צריכים להשקיע מאמצים רבים כדי להבהיר להם את התמונה האמיתית. בפגישתם הנשיא הרצוג והנשיא ארדואן דנו בדיוק במקרים כאלה - כיצד להגיב על אירועים בהר הבית. לכן אני בטוח שלא יתפתח מזה משבר חמור".
טקס חתימת הסכמי אברהם: הרב שנייר בריאיון
(צילום: תומריקו, משי בן עמי)

שנייר אומר כי העובדה שארדואן ומנהיגי איחוד האמירויות, בחריין ומרוקו גינו את הפיגועים הרצחניים בבני ברק, באר שבע ותל אביב, מהווה שינוי חשוב מאוד לטובה. "האירועים בהר הבית היו המבחן הראשון מאז שהחל הפיוס בין ישראל לבין טורקיה ואני שמח שעמדנו בהצלחה. ארדואן מחויב היום לפתור מחלוקות בערוצים דיפלומטיים. זה פיוס אותנטי, טהור ויציב כי עיצבנו אותו ככה מלכתחילה. אני בטוח שזה יחזיק מעמד כי הפעם חשוב לטורקיה יותר מבעבר הקשר לארה"ב והיא חושבת שהדרך לארה"ב עוברת בישראל", הוסיף שנייר.
בתשובה לשאלה מה יקרה אם תהיה עוד הסלמה בירושלים - האם אז היחסים עם טורקיה יחזיקו מעמד, השיב שנייר: "חד משמעית כן, ואני חושב אפילו שארדואן יכול למלא תפקיד חשוב במאמצים להביא להרגעת הרוחות בשל קרבתו לחמאס. אני גם מעריך שבעוד כמה חודשים הנשיא ביידן יזמין את ארדואן לביקור בוושינגטון". מיד אחרי הרמדאן צפויים להגיע לישראל שרי החוץ והאנרגיה של טורקיה. שנייר מעריך שבעקבות הביקור יודיעו ישראל וטורקיה על החזרת השגרירים.
הרב, שלו קשרים ענפים באינדונזיה, אמר כי הוא מעריך שזו המדינה הבאה שתכונן קשרים דיפלומטיים עם ישראל. "אינדונזיה עוברת תהליך עקבי של בניית יחסים עם ישראל, הקימה מרכז להנצחת השואה ואף אירחה תערוכה של יד ושם. היא זקוקה לארה"ב, וגם היא רואה בישראל מסדרון בדרך לוושינגטון. היעד הבא שלי הוא להביא לפריצת דרך איתם", הוא הוסיף. בפגישתו האחרונה עם נשיא אזרבייג'ן אילהאם אלייב, אמר שנייר כי הובטח לו שאזרבייג'ן תפתח שגרירות בישראל עוד השנה.