אנשים שמצלמים בניינים, דמויות שמסתובבות ללא מעש במרכז העיר ומעופפים חשודים באוויר: מתחילת המלחמה, עובדי הרשויות במוקדים העירוניים בכל מרכז הארץ מקבלים מאות פניות ביום מתושבים מודאגים, שאיבדו את תחושת הביטחון מאז 7 באוקטובר. בשלטון המקומי מדווחים על עלייה של כ-300% בפניות למוקדים העירוניים.
הפניות הנפוצות ביותר בימים אלו הן על אנשים חשודים ברחוב, וגם על בדיקת עובדים באתרי בנייה, כמות סיירים סביב מוסדות החינוך, אופנועים חשודים, מעופפים חשודים באוויר, רעשים חריגים, אנשים שמצלמים ברחוב או ליד בניינים, סידור מקלטים, בקשה לקרשים לממ"ד ופרטים על מועדי לוויות ושבעות ברשות.
1 צפייה בגלריה
מקלטים בבית שמש
מקלטים בבית שמש
מקלט בבית שמש
(צילום: שלו שלום)
חגית שור ניאקן, מנהלת השירות והמוקד העירוני בגני תקווה, אמרה: "לתושבים יש צרכים חדשים. מפניות שגרתיות בנושא תפעול וגינון, עברנו לפתיחת מקלטים, הצבת מאבטחים וגורמי ביטחון סביב אתרי הבנייה. נציגי השירות שלנו הפכו להיות העובדים הסוציאליים של העיר ומטפלים בעורף העירוני. המוקדים הפכו להיות חזית התקשורת והכתובת עבור התושבים".
שור ניאקן סיפרה כי בין התלונות והקולות המודאגים יש לפעמים גם פניות יוצאות דופן. "היו פניות על חתולים שמופיעים בכל מיני מקומות ומפחידים את התושבים, או חתולים שמצאו במקלט ציבורי מקום שינה אידיאלי. היו לנו גם סיפור על תושבים שנלחצו ממישהו שישב ברכב עם כלב מספר שעות ולא זז, ולאחר בדיקה של הסיור העירוני התברר שמדובר בתושב שפונה מהעוטף והגיע לבקר את הסבתא, שהיא בכלל אלרגית לכלבים".
לירון פלדמן, מנהלת המוקד העירוני ברחובות, סיפרה: "מאז 7 באוקטובר היקף השיחות במוקד הוכפל. בשבועות הראשונים למלחמה הגענו לממוצע יומי של למעלה מאלף פניות, ונרשמה ירידה משמעותית בשיחות בנושאים הרגילים כמו חזות העיר, אשפה ותשתיות. במקום זה, נרשמה עלייה דרמטית בכמות הפניות העוסקות בנושאי ביטחון אישי: בקשות של הורים להגביר אבטחה במוסדות חינוך, חשש מפועלי בניין וחפצים חשודים".
חיים ביבס, יו"ר מרכז השלטון המקומי, אמר: "המוקדים העירוניים הם הלב הפועם של הרשות המקומית בשגרה ועוד יותר בחירום. כדי שהתושבים יוכלו לנהל שגרת חיים גם בתקופה הזו, יש צורך במערך משולב של פעילות ביטחונית מוגברת בתחומי הרשות, ואנו רואים שרשויות רבות תגברו לשם כך את מערך הביטחון העירוני".