חיזבאללה מנהל את הכלכלה שלו כמו משפחת פשע גדולה וחובקת עולם. ארגון הטרור מקבל כספים בצורות שונות, גלויות יותר ופחות. לאיראן, בעלת הברית הגדולה של חיזבאללה, יש כמובן חלק משמעותי במימון של הארגון. לפי הפרסומים איראן מעבירה לחיזבאללה מאות מיליוני דולרים בשנה, ומספקת לו גם אמצעי לחימה. אך חיזבאללה, יש לציין, לא מסתמך רק על טהרן. מסיבות שונות - ביניהן גם הסנקציות האמריקניות על איראן - הבין ארגון הטרור כי כדאי לו לגוון את מקורות המימון שלו. הוא עושה זאת בהצלחה רבה, ובעיקר באמצעות הלבנת הון וסחר בנשק, בסמים ובטבק.
הסרטון שפרסם דובר צה"ל: מאיפה מגיע ההון של חיזבאללה
(צילום: דובר צה"ל )

תיעוד ההרס ב"בנקים של חיזבאללה"

5 צפייה בגלריה
סניף של אל-קרד אל-חסן בכפר עלי א-נהרי באל-בקאע בלבנון
סניף של אל-קרד אל-חסן בכפר עלי א-נהרי באל-בקאע בלבנון
ההרס בסניף של "אל-קרד אל-חסן" בכפר עלי א-נהרי באל-בקאע בלבנון
(צילום: REUTERS/Aziz Taher)
רשת הבנקים של חיזבאללה "אל-קרד אל-חסן", שסניפיה הותקפו הלילה, נחשבת לאמצעי מימון מרכזי של ארגון הטרור - אך לא היחיד. לכן, פגיעה ברשת לאו דווקא תמגר את מקורות המימון של חיזבאללה. חיזבאללה במשך שנות פעילותו שלח זרועות, כמו שלמד מאיראן, לעבר כל תחום בלבנון, בהם התחום הפיננסי ותחומי האנרגיה והבנייה. חיזבאללה יצר קשרים, והגדיל את השפעתו ואת הונו.
עם הגופים הפיננסיים של חיזבאללה נמנה גם "בית אל-מאל" ("בית הכסף"), גוף פיננסי המתפקד גם הוא כמעין בנק ומפעיל סניפים במקומות שונים במדינה. גם "הרשות לתמיכה בהתנגדות האיסלאמית" של חיזבאללה היא גוף פיננסי של ארגון הטרור. הרשות הזו אחראית על גיוס כספים עבור ארגון הטרור, והיא, בניגוד לגופים שעושים זאת בצורה עקיפה ומציגים עצמם כ"מוסדות תמימים", דווקא מפיצה את הקמפיינים שלה עבור חימוש חיזבאללה בצורה גלויה ברשת, גם במהלך חודשי המלחמה האחרונים.
5 צפייה בגלריה
סניף של אל-קרד אל-חסן בכפר עלי א-נהרי באל-בקאע בלבנון
סניף של אל-קרד אל-חסן בכפר עלי א-נהרי באל-בקאע בלבנון
שריפה בסניף בנק של חיזבאללה אחרי התקיפות של ישראל
( צילום: AFP , Nidal SOLH / AFP, REUTERS/Ali Hankir, AP /Hussein Malla)
5 צפייה בגלריה
סניף של אל-קרד אל-חסן בכפר עלי א-נהרי באל-בקאע בלבנון
סניף של אל-קרד אל-חסן בכפר עלי א-נהרי באל-בקאע בלבנון
( צילום: Bilal KASHMAR / AFP)
"הרם את ראשך למעלה, לשמיים, ותראה למה הפכה התמיכה שלך – לכלי טיס בלתי מאויש", נאמר באחד הסרטונים של הרשות שהופצו ברשת במהלך מלחמת חרבות ברזל. לפי טל בארי, ראש מחלקת המחקר של מרכז עלמא לחקר אתגרי הביטחון בצפון, לחיזבאללה יש גם יחידה פיננסית, האחראית על משכורות, העברות כספים ותקציבים, וכל ההתנהלות הכספית שלה עוברת דרך המוסדות הפיננסיים שהקים ארגון הטרור.
חיזבאללה מרוויח כמובן גם מהברחות סמים ברחבי המזרח התיכון, בעיקר של סם הקפטגון. רק לפני כמה ימים משרד האוצר האמריקני הודיע על הטלת סנקציות חדשות נגד רשת פיננסית של חיזבאללה המעורבת בהברחת נפט וסמים. חיזבאללה פועל יחד עם משטרו של נשיא סוריה, בשאר אל-אסד, לייצור סמים והפצתם.

הקפטגון שוטף את המזרח התיכון

הצבא הסורי מייצר קפטגון במפעלים במדינה. הדיביזיה הרביעית בצבא הסורי, תחת פיקודו של מאהר אל-אסד, אחיו של הנשיא, לוקחת חלק מרכזי בייצור הסמים ואף זכתה לכינוי "דיביזיית הקפטגון". איראן הקימה פס ייצור של קפטגון עבור חיזבאללה באזור אל-בקאע בגבול לבנון-סוריה. חיזבאללה לאורך השנים ניסה להכחיש את הקשר שלו לייצור הסם ולהברחות שלו, ונזהר ששותפיו לא ישחקו תפקידים מרכזיים בהובלות ובהברחות. ירדן היא אחת המדינות המרכזיות המתמודדות עם אתגר הסמים, וניסיונות העברת סמים לשטחה מתבצעים, גם באמצעות כטב"מים, בצורה שוטפת.
לאורך השנים שלח חיזבאללה את זרועותיו גם לתחום האנרגיה והדלק. מתנגדי חיזבאללה בלבנון יודעים שיד ארגון הטרור בכול, ורבים מאשימים את הארגון במשבר החשמל הנוכחי במדינה.
5 צפייה בגלריה
סוריה הברחה הברחות סמים סם המרץ קפטגון
סוריה הברחה הברחות סמים סם המרץ קפטגון
סם המרץ קפטגון, שמיוצר בסוריה
(צילום: SANA via AP)
לפי בארי, צינור הברחת הדלק מאיראן הוא דרך נוספת להכנסת כספים עבור ארגון הטרור: "הם מקבלים דלק מאיראן, הוא מוברח לחיזבאללה דרך סוריה וחיזבאללה מתחיל לסחור בזה, או למכור". לפי בארי, ארגון הטרור מרוויח גם מחברות בנייה: "יש הרבה מאוד חברות בנייה שהן לכאורה חברות בנייה אזרחיות, אבל הן למעשה תחת ג'יהאד אל-בנאא (מוסד חברתי-כלכלי של חיזבאללה). יש חברות בנייה, הנדסה ועוד ששייכות לחיזבאללה. כמעט בכל תחום ניתן למצוא משהו שקשור לחיזבאללה, והוא לכאורה מוצג כלגיטימי". יש לציין כי נגד חברות רבות הפועלות עם חיזבאללה או תחתיו הוצאו ומוצאות בצורה שוטפת, גם בימים אלה, סנקציות בינלאומיות כדי לעצור את העברת כספי הטרור.
יש הרבה חברות נוספות בלבנון ומחוצה לה הלוקחות חלק בציר הכספים של חיזבאללה, בתחומים שונים ומגוונים. קשה לדעת אם חיזבאללה היה מסוגל לשרוד כלכלית ללא התמיכה של איראן, ולהתבסס רק על רשת הכספים המסועפת שפיתח לאורך השנים. ארגון הטרור גם מקבל תרומות מקהילות בחו"ל, ובמסגדים ברחבי העולם יש "קופות צדקה" שמיועדות לתרומות לארגון.
5 צפייה בגלריה
תקיפת מיכלי דלק בכפר כילא
תקיפת מיכלי דלק בכפר כילא
תקיפת מכלי דלק של חיזבאללה בלבנון
"לחיזבאללה יש יד כמעט בכל דבר בעולם שקשור לפלילים, אפילו הברחת רכבי יוקרה. גם בזה הם מתעסקים. הם מחוברים למשפחות פשע ביבשות שונות, בכל מקום שיש בו קהילה שיעית. הפשע משרת אותם גם לטרור, אבל גם מבחינה כלכלית. זה אירוע חובק עולם".
בהקשר של הניסיון לגדוע את פעילות "אל-קרד אל-חסן" בלבנון, צריך לזכור כי גם אם דלת אחת נסגרת עבור ארגון הטרור, לא יהיה פשוט לגדוע את ציר הכספים המסועף, הגלוי והנסתר, שחיזבאללה בנה לאורך השנים.