צה"ל פרסם הערב (ראשון) פרטים נוספים על "מבצע ארנון" - ופעילות הכוחות שלחמו בסביבת ארבעת החטופים שחולצו בשעות שלפני החילוץ. כמה ימים לפני שלוחמי הימ"מ ולוחמי היחידה המבצעית של שב"כ חילצו את אנדריי קוזלוב, אלמוג מאיר ג'אן, שלומי זיו ונועה ארגמני, אוגדה 98 שהובילה את המבצע בלב נוסייראת נכנסה עם כוחותיה ללחימה במרכז הרצועה - וחיסלה מחבלים רבים בסביבת החטופים.
באחד התיעודים שפרסם צה"ל, ממצלמות הקסדה של לוחמי שייטת 13, ניתן לראות את ארבעת החטופים עוברים מכוחות הימ"מ ושב"כ לכוחות צה"ל. מהצבא נמסר כי צה"ל חילץ את הכוחות המיוחדים ואת החטופים תחת אש בלב נוסייראת, בזמן שכוחות האוויר המיוחדים של חיל האוויר - לצד לוחמי שלדג - הכווינו עם לוחמי הימ"מ את התקיפות האוויריות והפעלת האש. לוחמי 669 ושלדג גם נלחמו על חייו של פקד ארנון זמורה, שנהרג בסופו של דבר.
התיעוד ממצלמות שייטת 13 
(צילום: דובר צה"ל)

הפעילות הקרקעית וההכרזה: "היהלומים המריאו"
(צילום: דובר צה"ל)

צוות הקרב של חטיבת הצנחנים, שהוביל את חילוץ החטופים יחד עם הכוחות המיוחדים תחת אש, העביר את הארבעה לנקודת העלייה למסוק בלב רצועת עזה - עד שהגיעה ההכרזה המרגשת בקשר של האלוף ירון פינקלמן, לצד מפקד אוגדה 98 תת-אלוף דן גולדפוס: "הרמטכ"ל, אני רוצה לדווח לך ששלושת היהלומים המריאו מהמנחת לכיוון הארץ".
תחת צוות הקרב של הצנחנים פעלו לחילוץ לוחמי סיירת צנחנים, יחידת הניוד (5515), שייטת 13, סיירת גבעתי וגדוד שריון (532).
דברי הרמטכ"ל בדיר אל-בלח
(צילום: דובר צה"ל)

הרמטכ"ל רב-אלוף הרצי הלוי קיים היום הערכת מצב וסיור במזרח דיר אל-בלח בעזה. הלוי אמר למפקדים: "זו משימה של שליחות להביא את החטופים. להביא את אלה שאינם בחיים, חללים, להביא אותם לקבר ישראל, ולהביא כמובן את אלה שבחיים הביתה. פירוק החמאס זה כדי שלא יהיה 7 באוקטובר עוד פעם, והשבת החטופים זו חובה מוסרית שלנו להתאמץ על זה. אתמול מימשנו חלק אחד, מאוד מאוד חשוב. יש לנו עוד הרבה. ואני אומר לכם פה באמת בפרגון מאוד מאוד גדול, ימ"מ שב"כ, מתחברים אלינו מעולה".
הלוי אמר עוד: "אני רוצה לומר לכם שבסוף אנחנו מקבלים החלטה לא פשוטה. אנחנו מתיישבים בשבת בבוקר לחפ"ק שאין לנו בכיס פתק לא של 100 אחוזי הצלחה במבצע וגם לא של 90 אחוזי הצלחה. ואנחנו יודעים שאנחנו לוקחים סיכונים גדולים והחלטות הרות גורל, והסיכונים האלה הם סיכונים על חיי אדם. זה לא הימור, זה סיכון מחושב וזה לא חישוב מסוכן. ואנחנו באמת מסתכלים על הסיכון ומייצרים לו רשתות ביטחון. רשת הביטחון הכי חזקה שאני רואה כשאני ניגש לאשר מבצע כזה, ואנחנו יודעים שזו החלטה גורלית, זה שאני יודע שיש איכות מפקדים מאוד גבוהה ויש לנו ביטחון לעשות מבצעים נועזים למטרות ראויות".
3 צפייה בגלריה
תיעוד מניהול מבצע ארנון "זרעי קיץ" בחפ"ק בפיקוד דרום
תיעוד מניהול מבצע ארנון "זרעי קיץ" בחפ"ק בפיקוד דרום
"היהלומים המריאו". הלוחמים על הקרקע
(צילום: דובר צה"ל)
3 צפייה בגלריה
תיעוד מניהול מבצע ארנון "זרעי קיץ" בחפ"ק בפיקוד דרום
תיעוד מניהול מבצע ארנון "זרעי קיץ" בחפ"ק בפיקוד דרום
(צילום: דובר צה"ל)
3 צפייה בגלריה
תיעוד מניהול מבצע ארנון "זרעי קיץ" בחפ"ק בפיקוד דרום
תיעוד מניהול מבצע ארנון "זרעי קיץ" בחפ"ק בפיקוד דרום
גולדפוס עם הלוחמים, לפני החילוץ
(צילום: דובר צה"ל)
בימים שלפני המבצע כאמור החלו לפעול באזור לראשונה במלחמה כוחות קרקעיים - צוות הקרב של חטיבת כפיר. תחתיו פעלו לוחמי צנחנים וכוח מיוחד של יחידת דובדבן. גם צוות הקרב של חטיבה 7 ובו הכוחות המשוריינים, כוחות ההנדסה ולוחמי גדוד רותם פעלו ביעילות ובמהירות לחיסול מחבלים, השמדת תשתיות טרור והפעלת אש כדי לאפשר את חילוץ החטופים.
במקביל לפעולה הקרקעית, כלי טיס של חיל האוויר תקפו עשרות מטרות צבאיות, שלפי צה"ל "תרמו להצלחת המבצע", שיצא לפועל לאחר שבועות ארוכים של איסוף מודיעין מדויק שנעשה בשב"כ ובמפקדת החטופים באמ"ן. המידע המקדים על מיקומם המדויק של החטופים בשני מקומות שונים גובש במפקדה - וזה אִפשר את התנאים המבצעיים של החילוץ.

"מבצע ארנון", דקה אחר דקה

כבר אתמול פורסמו פרטים מרכזיים ממבצע החילוץ הנועז בלב מחנה הפליטים נוסייראת, שמונה חודשים ויום אחרי טבח 7 באוקטובר. נועה, אלמוג, שלומי ואנדריי - שנחטפו ממסיבת הנובה - חולצו ב"מבצע ארנון", על שמו של לוחם הימ"מ ארנון זמורה שנהרג במהלכו.
המבצע אושר בחמישי בערב, אחרי תכנון קפדני, תרגולות ומודלים - ומעקב מודיעיני מתקדם שנמשך כאמור במשך שבועות ארוכים. האישור נעשה בדיון מסווג, תחת מידור כבד והמתנה לרגע הנכון. קצת יותר מיממה וחצי עוברות, ובשבת ב-10:00 בבוקר שני צוותי חוד מרכזיים מזנקים מכמה כיוונים, כשהם מסוערבים, לעבר מחנה הפליטים נוסייראת הסמוך לחוף.
הכוחות נעו לאור יום בצורה חשאית לשני הבניינים שבהם הוחזקו החטופים, כשביניהם אלפי פלסטינים ומאות מחבלים מגדוד חמאס המקומי - שלא מבחינים בהם. תצפיות קרקעיות מיוחדות ואמצעי מעקב טכנולוגיים מכלי טיס של חיל האוויר מזהים שהשטח נקי ואין תנועה חשודה בשני הבניינים, בני 4-3 קומות. באחד מהם הוחזקה נועה ארגמני ובשני שלושת החטופים האחרים, כשאיתם משפחות עזתיות ושומרים חמושים.
המידע ותיעוד חי של הסמטאות באורך מאות מטרים שמפרידות בין שני היעדים מועברים למסכים בשני החפ"קים שפיקדו מהם על הפעולה: של השב"כ במרכז הארץ בנוכחות ראש השירות רונן בר והרמטכ"ל הרצי הלוי, ושל פיקוד הדרום בבאר שבע, שם שהה האלוף פינקלמן ותא"ל גולדפוס, שממנו ניהלו את כוחות המעטפת והחילוץ. ב-11:00 שני הצוותים שעל הקרקע מקבלים את פקודת ה"פעל" שאושרה אישית בזמן אמת על ידי ראש השב"כ והרמטכ"ל.
הם מסתערים על המבנים באופן סימולטני ובתיאום מלא, באותה שנייה, כדי למנוע מהמחבלים ביעד השני לגלות זאת - מה שיסכן את החטופים. בזמן שחיסול המחבלים ששמרו על ארגמני וחילוצה עברו באופן חלק יחסית, הפעולה בבניין השני מסובכת בהרבה. הצוות של פקד זמורה מדווח כי הוא נפגע בחילופי האש. ב-11:15 מגיעה ההכרזה: "היהלומים בידינו", אך בחסות העיכוב, מצטברים עשרות מחבלים מסביב לבניין שבו הוחזקו שלושת החטופים, ועוד מאות חמושים מתקרבים מכל עבר עם מטולי RPG, מקלעי PK ורובי קלצ'ניקוב. הם רצים דרך הסמטאות הצפופות והשוק הסמוך, הגדוש באלפי עזתים.
הכוחות ניסו להימלט ברכב החילוץ, אך הוא נפגע מאש כבדה ומתחיל לקרטע. האלוף פינקלמן מפעיל בעקבות זאת את תוכנית החילוץ שהוכנה מראש, אז כלי טיס החלו בשיגור עשרות חימושים לעבר המחבלים לטובת בידוד הזירה. מאות לוחמים מחטיבות 7, הצנחנים, גבעתי, וכפיר שהוצבו כתגבורת מוקפצים רגלית וגם בטנקים ובנמ"רים לתוך מחנה הפליטים, וספינות חיל הים מחפות ממערב.
כוחות התגבורת וחיל האוויר מצליחים לבודד את זירת הקרב העיקרית, וכך לספק נתיב מילוט בטוח לכוח העיקרי עם שלושת החטופים. פיקוד דרום מאשר באופן חריג למסוקי היסעור של חיל האוויר לנחות לחילוץ בעומק רצועת עזה, בחיפוי באש של מטוסי קרב. האש מהאוויר פוגעת במחבלים, עשרות מטרים מהחיילים - וה"היהלומים" ממריאים.
פורסם לראשונה: 16:59, 09.06.24