לא רק בהליך הפלילי: חוק חדש שאושר היום (שלישי) בקריאה שלישית בכנסת יספק הגנה לקטינים נפגעי עבירות מין והתעללות בהליכי משפט אזרחיים ויאפשר להם להעיד במהלכם, ללא נוכחות הפוגע.
הצעת החוק תסייע לילדים שנפגעו מעבירות מין או התעללות ונדרשים להעיד בבית משפט אזרחי, כדי, למשל, לזכות בפיצויים בגין הנזק שנגרם להם. הצעת החוק תגן עליהם מפני סיטואציות קשות, כמו עדות אל מול מי שפגע בהם, ותקל עליהם למסור את עדותם. בנוסף, הורחבה רשימת העבירות, כך שגם בהליך פלילי, בגין עבירות מין ואלימות נוספות שלא מנויות היום בחוק, ילדים נפגעי עבירה יזכו להגנות כשהם מוסרים את עדותם.
4 צפייה בגלריה
 אילוסטרציה תקיפה
 אילוסטרציה תקיפה
"ההצעה הזו משמעותית עבור אלפי ילדים נפגעי עבירות מין". אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
4 צפייה בגלריה
עו"ד ורד וינדמן
עו"ד ורד וינדמן
עו"ד וינדמן: "תקל על קטינים ליזום הליכים אזרחיים"
(צילום: רונן חורש)
"כמי שמלווים זה שנים ארוכות אלפי ילדים נפגעי עבירות מין והתעללות בשעתם הקשה ובמאבקם להשיג צדק אנחנו יודעים עד כמה הצעת החוק הזו היא משמעותית עבורם, ועד כמה היא תקל עליהם ליזום הליכים אזרחיים ולנהל אותם באופן מוגן ורגיש יותר", אמרה עו"ד ורד וינדמן, מנכ"לית המועצה לשלום הילד.
המקרה של ר', בת 14, מדגים את חשיבות החקיקה שעברה היום. ר' עברה לאורך שנתיים פגיעה מינית בידי אחיה הגדול, כשכמעט על בסיס יומי הוא נהג לבצע בה עבירות מין. יום אחד, בעקבות שיעור חינוך בבית ספר, היא אזרה אומץ בלתי רגיל וסיפרה על כך למחנכת שלה. מאותו רגע התחילה ר' מסע מטלטל, שבמסגרתו היא נאלצה להעיד בבית המשפט, בהליך הפלילי שהתנהל נגד אחיה.
ר' העידה במשך יומיים ארוכים, והתמודדה לא רק עם חוסר התמיכה של ההורים והמשפחה הקרובה שלה, אלא גם עם שאלות קשות וחודרניות שנשאלה ע"י הסנגור, עורך הדין של אחיה. הודות להגנות שהיא הייתה זכאית להן מכח החוק, לפחות האח שפגע בה לא היה בחדר, כשהיא גוללה את סיפור הפגיעה שלה. החרדות, הניתוקים והסיוטים שליוו אותה שבועות ארוכים אח"כ לא נחסכו מ-ר', אבל העובדה שהיא לא נאלצה להתמודד עם מפגש עם האח באולם בית המשפט העניקה לה נחמה.
ואכן, בית המשפט האמין לעדות של ר', והרשיע את אחיה, אולם משום שהוא היה קטין נגזר עליו פיצוי סמלי בלבד. בדרך חזרה מהדיון, בו נגזר דינו של האח, התלבטה ר' האם להגיש נגדו גם תביעת פיצויים. את הילדות שנגזלה ממנה, את התום והאמון בבני אדם - כסף לא יוכל להשיב, אבל הוא יוכל לסייע לה ולו במעט להשתקם, פיזית ונפשית.
המחשבות על אחיה עומד מולה על דוכן העדים - הפעם בהליך האזרחי - וחוקר אותה בעצמו על הפגיעה ועל הנזק שהוא גרם לה, הדירו שינה מעיניה. ר' עברה כל כך הרבה, ולא הייתה יכולה להתמודד עם המחשבה שתצטרך להתעמת איתו פעם נוספת, והפעם - "בלי כפפות", בלי הגנות ובלי דבר שיהווה חוצץ ביניהם. היא התחבטה בכך ימים רבים ובסוף החליטה להניח לזה, ולא להגיש את התביעה.
4 צפייה בגלריה
 ח"כ דבי שטרית ואלי דלל, יוזמי החוק. "אמירה חברתית ומוסרית"
 ח"כ דבי שטרית ואלי דלל, יוזמי החוק. "אמירה חברתית ומוסרית"
ח"כ דבי שטרית ואלי דלל, יוזמי החוק. "אמירה חברתית ומוסרית"
(צילום: משה מזרחי)
הצעת החוק לתיקון סדרי הדין (חקירת עדים) בנושא עדות קטין בהליך אזרחי של חברי הכנסת דבי ביטון (יש עתיד) ואלי דלל (הליכוד) וביוזמת המועצה לשלום הילד שעברה היום הכנסת ונכנסת לספר החוקים אמורה להגן על ילדים כמו ר' בהליכים אזרחיים.
"אישור החוק היום מהווה צעד משמעותי בהבטחת צדק ורווחה לנפגעים, במיוחד קטינים וחסרי ישע", אמרה ח"כ ביטון. "החוק הזה מציב את ישראל בחזית ההגנה על נפגעי עבירה ומבטיח שהצדק ייעשה בצורה רגישה ומכבדת".
לדברי ח״כ אלי דלל: "הצעת החוק נועדה להגן על הנפשות הרכות ביותר בחברה שלנו – קטינים וחסרי ישע – הנאלצים לעבור את החוויה הטראומטית של עדות בבית משפט בהליכים אזרחיים, הנוגעים לעבירות מין ואלימות חמורות. ההיגיון הבריא, כמו גם המחקרים, מראים שמתן עדות על אירוע טראומטי, ובפרט כאשר מדובר באירוע כמו תקיפה מינית, עלול לגרום נזק נפשי נוסף. הצעת חוק זו אינה רק צעד חקיקתי חשוב, אלא גם אמירה חברתית ומוסרית. היא מבטאת את מחויבותנו להגן על ילדינו, וליצור חברה צודקת ומוסרית יותר".
חוק נוסף שאישרה היום מליאת הכנסת מרחיב את ההגנה שמעניק החוק למניעת הטרדה מינית - באופן שבו יחול גם על עובדות ועובדים המוגדרים כנותני שירותים ולאלו המקבלים שירות כגון שירותי סיעוד, ניקיון, שמירה, סייעות ומחשוב, וכן מורות ברשתות פרטיות, עו"סיות ומטפלות ומטפלים. עובדות ועובדים אלו יזכו להגנות נגד הטרדה מינית במסגרת יחסי עובד-מעסיק.
יוזמת התיקון, חברת הכנסת ויו"ר העבודה לשעבר מרב מיכאלי, מסרה כי הוא מבטל את האפליה בחוק בין עובדות ועובדים המועסקים בתעסוקה ישירה, בתעסוקה קבלנית ונותני שירות. "במסגרת החוק, כולם יזכו להגנות נגד הטרדה מינית במקום העבודה. בנוסף, החוק גם יקנה למעסיקות ולמעסיקים כלים למניעה והתמודדות עם הטרדה מינית שעברה נותנת שירות או שעשה נותן שירות מחוץ למקום העבודה. החוק מונע מצב שבו נשים וגברים נופלים בין הכיסאות ואינם יכולים לפנות לגורם מוסמך במקרה של הטרדות מיניות במקום עבודתם, וכן מאפשר לאנשים שהוטרדו מנותנות ונותני שירותים לערוך בירור על המקרה", נמסר בהודעה.
4 צפייה בגלריה
ישיבת סיעה מפלגת העבודה
ישיבת סיעה מפלגת העבודה
ח"כ מיכאלי. "מרחיבים את החוק למניעת הטרדה מינית"
(צילום: אלכס קולומויסקי)
מיכאלי מסרה: "ההפרטה הנרחבת והניסיון למנוע מעובדות ועובדים תנאים שמגנים עליהן/ם הביאה לצורות העסקה בשמות שונים שהמשותף לכולן הוא עובדות ועובדים פגיעים יותר. מהיום, הן לפחות נהנות מההגנה של החוק למניעת הטרדה מינית. 26 שנה מאז שעבר החוק החשוב שעניינו להגדיר הטרדה מינית ולמגר אותה, אנחנו עדיין מרחיבות ומדייקות אותו כך שכל עובדת תקבל את הזכות למקום עבודה ולמרחב בטוח. המאבק לעולם ללא פגיעה מינית עוד ארוך, היום עשינו עוד צעד חשוב לעברו".