התגובה של הנשיא יצחק הרצוג אחרי הבוז: "זה יכול להיות גם סבא שלנו"
(צילום: לע"מ)
נשיא המדינה יצחק הרצוג התייחס בחומרה למותו של עמר אסעד, הפלסטיני בן ה-80 שנאזק בידי חיילי צה"ל והושאר במשך שעות בקור מקפיא עד שמת – ואמר כי המקרה "צריך להיות תמרור אזהרה בפני כולנו". למשמע הדברים כמה אנשים בקהל קראו לעבר הנשיא קריאות בוז ו"תתבייש לך" – אך עמד על דעתו: "צריך ללמוד להכיר ולאהוב את האחר, כי כולנו נבראנו בצלם".
חילופי הדברים התרחשו הערב (שלישי) באירוע לציון 40 שנה לפטירת הרב צבי יהודה הכהן קוק, ראש ישיבת מרכז הרב. "רק לפני ימים אחדים שמענו על מקרה טראגי, שבו עמר אסעד בן ה-80 מצא את מותו באירוע שצריך להיות תמרור אזהרה בפני כולנו", אמר הנשיא בנאומו, "המוסר היהודי אינו יכול להכיל את זה או להיות אדיש לכך".
2 צפייה בגלריה
יצחק הרצוג באירוע לציון 40 שנה לפטירת הרב צבי יהודה הכהן קוק
יצחק הרצוג באירוע לציון 40 שנה לפטירת הרב צבי יהודה הכהן קוק
רבים מהקהל הריעו לו ומחאו כפיים. נשיא המדינה יצחק הרצוג באירוע
(צילום: לע"מ)
"מילותיו של הרב צבי יהודה תקפות ביתר שאת גם היום. דבריו הנכוחים, הנוקבים והמדויקים מחייבים גם היום. 'והיה מחניך קדוש' הוא ציווי יסוד שאל לנו לחרוג ממנו", הוסיף הנשיא. כאמור, בעקבות הדברים צצה התנגדות מקרב אחדים מהיושבים בקהל, אך מנגד רבים אחרים הריעו להרצוג על דבריו. ראש ישיבת מרכז הרב, הרב יעקב שפירא, עלה לבמה ואמר: "הרב לימד אותנו לכבד כל אדם ולא לצעוק".
זמן קצר אחרי הבוז והקריאות נגדו, אמר הרצוג: "אני לא יכול להתעלם ממה שהיה פה לפני כמה דקות, ואני אומר לכולם: צריך ללמוד להכיר ולאהוב את האחר, כי כולנו נבראנו בצלם, וזה יכול להיות גם הסבא שלנו". לאחר מכן, נשמעו במקום מחיאות כפיים.
2 צפייה בגלריה
עמר אסעד פלסטיני בן 80
עמר אסעד פלסטיני בן 80
עמר אסעד. לוחמים מגדוד נצח יהודה חשודים שהפקירו אותו למוות
לפי החשד, אסעד הופתע מבידוק אקראי ליד רמאללה, ולוחמים מנצח יהודה השתלטו עליו בכוח כדי שיפסיק לצעוק. כעבור שעות נמצא מת כשהבד שכיסה את פיו לידו. "לא הייתה עליו תעודה מזהה והוא נראה צעיר יותר", טענו הלוחמים, בהם מ"פ ומ"מ, שהודו כי השאירו אותו במבנה נטוש במשך שעות בלילה הקפוא. בעקבות האירוע שאירע בחודש שעבר פתחה מצ"ח בחקירה.