בני משפחתו של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן ניצלו את הכינוס המשפחתי שערכו אתמול בקמפ דייוויד כדי לשכנע אותו להישאר במרוץ לבית הלבן ולא לפרוש בעקבות ההופעה החלשה והמטרידה שסיפק בעימות הטלוויזיוני בלילה שבין חמישי לשישי – כך דיווחו לפנות בוקר (יום ב') כמה כלי תקשורת בכירים בארה"ב, בהם "ניו יורק טיימס" וסוכנות הידיעות AP. לפי הדיווחים, מקורות המעורים בפרטים סיפרו שחלק מבני המשפחה האשימו בכישלון דווקא את הצוות שהכין את ביידן לעימות.
8 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן בעימות מול דונלד טראמפ
ג'ו ביידן בעימות מול דונלד טראמפ
הנשיא ביידן בעימות הכושל. נראה חלש ולפרקים מבולבל
(צילום: REUTERS/Marco Bello)
לדיווחים לפנות בוקר בתקשורת האמריקנית יש חשיבות רבה, משום שעוד לפני הכינוס בקמפ דייוויד סומנה משפחת ביידן, ובמיוחד הגברת הראשונה ג'יל, כמי שתשפיע יותר מכול על החלטת הנשיא אם לפרוש. אם בני המשפחה אכן לחצו עליו להמשיך במרוץ והאשימו גורמים אחרים בכישלון, גדולים הסיכויים שביידן יישאר מועמד המפלגה הדמוקרטית לנשיאות.
ביידן העביר את יום האתמול באתר הנופש הנשיאותי במרילנד מכונס עם אשתו, ילדיו ונכדיהם. האירוע תוכנן מראש, עוד לפני העימות הכושל שלו בשבוע שעבר, והוא אמור היה להיות מנוצל לצילומים לקראת הוועידה הדמוקרטית הארצית שתיערך באוגוסט, ושבה אמור ביידן לקבל רשמית את המינוי למועמד המפלגה לנשיאות. בסופו של דבר נוצל הכינוס המשפחתי גם כדי לחשוב יחד כיצד להפיג את החרדה שהתעוררה בדמוקרטים בעקבות ביצועיו הירודים של הנשיא בעימות.
8 צפייה בגלריה
 ג'יל ביידן
 ג'יל ביידן
הגברת הראשונה ג'יל ביידן. היועצת הראשית, וזו שסומנה כמי שתכריע
(צילום: REUTERS /Elizabeth Frantz)
8 צפייה בגלריה
ארה"ב האנטר ביידן ו מגיע ל בית המשפט ל משפטו ב דלאוור
ארה"ב האנטר ביידן ו מגיע ל בית המשפט ל משפטו ב דלאוור
בנו של הנשיא, האנטר ביידן. תומך גם הוא בהישארות במרוץ
(צילום: REUTERS/Kevin Lamarque)
במהלך הקרב הטלוויזיוני ביום שישי לפנות בוקר, נזכיר, נראה ביידן חלש ולפרקים מבולבל. הוא דיבר בקול צרוד שלעתים קשה היה לשמוע והרבה לכחכח בגרונו ולהשתעל. לא פעם נקטע חוט המחשבה שלו והוא התקשה להשלים משפט קוהרנטי. טראמפ מנגד הרבה אמנם לפזר שקרים, אבל נראה בטוח ורגוע ודיבר בשטף, והוא הוכתר בסקרי דעת קהל כמנצח הבלתי-מעורער של העימות.

"לפטר את היועצים, ושלא יתקרבו לקמפיין"

המחזה המטריד הגביר את התהיות אם ביידן בן ה-81, שגילו וכושרו הקוגניטיבי מטרידים רבים מהבוחרים כבר זמן רב, כשיר להמשיך לכהן כנשיא ארה"ב. בכירים במחנה הדמוקרטי קראו בצער כבר בסיום העימות להחליפו, ואתמול דיווחה רשת NBC כי לפי גורם המקורב לביידן, אף שאחרי העימות ניסה הנשיא להפגין ביטחון והצהיר שבכוונתו להמשיך במרוץ כל הדרך לניצחון, בפועל הוא חש מושפל וחסר ביטחון. סקר שפרסמה אתמול רשת CBS הראה ש-46% מהמצביעים הדמוקרטים סבורים כעת שביידן צריך לפרוש מהמרוץ, לעומת 36% בפברואר.
8 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן, נשיא ארה"ב
ג'ו ביידן, נשיא ארה"ב
הנשיא ביידן בסוף השבוע. ב-NBC דיווחו "חש מושפל וחסר ביטחון"
(צילום: EPA / STAN GILLILAND)
ובכל זאת, לפי הדיווחים הלילה נמוכים הסיכויים שביידן יפרוש: על פי התקשורת האמריקנית, אף שמשפחתו מודעת לכך שהופעתו בעימות הייתה ירודה, היא עדיין סבורה שהוא האדם בעל הסיכויים הטובים ביותר לנצח את טראמפ בבחירות בנובמבר. גורמים הבקיאים בפרטים, ששוחחו עם AP ו"ניו יורק טיימס" בעילום שם, אמרו גם כי המשפחה עודנה סבורה שהוא מסוגל למלא את תפקיד הנשיא ארבע שנים נוספות, אף שאם כך יהיה – בסוף כהונתו הבאה יהיה כבר בן 86.
לפי הדיווחים לפנות בוקר, שניים מהקולות הבולטים ביותר במשפחת ביידן התומכים בכך שהנשיא יישאר במרוץ הם הגברת הראשונה ג'יל ובנו האנטר, שניהם דמויות שאיתן מרבה ג'ו ביידן להתייעץ. רעייתו ובנו מאמינים כעת שאסור לו להיכנע, וסבורים שהוא יכול להתאושש מההופעה הגרועה בעימות, שבה הם רואים אירוע נקודתי ולא משקף. לפי מקורות הבקיאים בפרטי השיחות שנערכו אתמול בקמפ דייוויד, הם ובני משפחה אחרים גם העלו שאלות בנוגע למחנה האימונים האינטנסיבי שעבר הנשיא עם הצוות שהכשיר אותו לעימות, מחנה אימונים שנמשך שישה ימים מאומצים בקמפ דייוויד.
תהיות דומות בנוגע להכנה הקדחתנית שערך הצוות לביידן העלו אתמול גם גורמים דמוקרטים אחרים. מחנה האימונים שנערך לנשיא התקיים אחרי ימים ארוכים ומתישים שבהם נסע ביידן בעולם וביקר בצרפת ובאיטליה. אחד המבקרים, שבימים שלפני העימות פנה אל אנשי ביידן והפציר בהם שלא לעייף אותו, אלא לאפשר לו לנוח לקראת המשדר, אמר אתמול: "הדבר היחיד שהייתי רוצה שיוודאו לפני העימות זה שהוא נח לפניו – אבל הוא היה מותש, הוא היה במצב לא טוב. איזו החלטה גרועה זו הייתה לשלוח אותו לעימות כשהוא נראה חולה ותשוש".
8 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן, נשיא ארה"ב
ג'ו ביידן, נשיא ארה"ב
בסביבת הנשיא עדיין בטוחים: הוא היחיד שיכול לנצח את טראמפ. בעצרת בסוף השבוע
(צילום: EPA / STAN GILLILAND)
ג'ון מורגן, עורך דין מפלורידה הנחשב לאחד ממגייסי התרומות הגדולים ביותר של קמפיין ביידן, השמיע דברים דומים: "אני חושב שהתאמנו איתו יותר מדי. אני מאמין שהעוזרת הבכירה שלו אניטה דאן שמה אותו במקום שעושה חסד עם טראמפ ולא איתו". מורגן הוסיף כי דאן ובעלה בוב באואר, עורך דינו של הנשיא שגילם את טראמפ בחזרות שערך ביידן לקראת העימות, "צריכים להיות מפוטרים לנצח, ואסור לאפשר להם להתקרב לעולם לקמפיין". יצוין כי בשעות שלפני העימות שררה בצוות של ביידן אופטימיות רבה, ואנשיו נראו בטוחים למדי שהוא מגיע אליו בכושר שיא ובמומנטום מצוין, מה שמעיד לכאורה עוד יותר על כך שהצוות לא הבין את עומק הבעיה.

"טראמפ שיקר בכל פעם שהפה שלו זז"

ביידן, נזכיר, רשם ניצחון מוחץ וצפוי בפריימריז הדמוקרטיים לנשיאות שנערכו בחודשים האחרונים, ובשלב הזה של המרוץ, חודש וחצי לפני הוועידה הדמוקרטית שבה הוא אמור להיות מוכתר רשמית, סביר כי רק החלטה שלו עצמו לפרוש תוכל להביא להצבת מועמד אחר במקומו. מכיוון ששני האנשים שבעצתם הוא שומע יותר מכול, אשתו ובנו, הפצירו בו אתמול שלא לפרוש, קשה לראותו עושה זאת.
8 צפייה בגלריה
האקים ג'פריס המנהיג החדש של הדמוקרטים ב בית הנבחרים ארה"ב
האקים ג'פריס המנהיג החדש של הדמוקרטים ב בית הנבחרים ארה"ב
יו"ר בית הנבחרים הדמוקרטי ג'פריס. מאמין שביידן יכול להשתקם
(צילום: רויטרס )
8 צפייה בגלריה
רפאל וורנוק סנאטור דמוקרטי מ ג'ורג'יה בליל בחירות אמצע ארה"ב
רפאל וורנוק סנאטור דמוקרטי מ ג'ורג'יה בליל בחירות אמצע ארה"ב
הסנאטור והכומר רפאל וורנוק. "גם לי היו ימי ראשון עם דרשות לא טובות"
(צילום: רויטרס)
הסיכויים שביידן יפרוש פוחתים כרגע גם לנוכח שלל ההצהרות שסיפקו אתמול בכירים דמוקרטים, שיצאו לתקשורת והביעו תמיכה פומבית בו. "אני לא חושב שלביידן יש בעיה להנהיג אותנו בארבע השנים הבאות", אמר למשל חבר בית הנבחרים הדמוקרטי ג'יימס קלייבורן, והסנאטור רפאל וורנוק, כומר בהכשרתו, השווה את הכישלון של ביידן בעימות לביצועיו שלו בכנסייה: "היו כמה וכמה ימי ראשון שהלוואי שהייתי נושא בהם את הדרשה טוב יותר, אבל ברגע שהטקס היה מסתיים – תפקידי היה לגלם את המסר, להתייצב בפני האנשים שאותם אני משרת. וזה מה שג'ו ביידן עושה כל חייו". גם יו"ר בית הנבחרים הדמוקרטי האקים ג'פריס אמר שמדובר בסך הכול במעידה של ביידן ושכעת יש להשתקם ממנה, והסנאטור כריס קונס מדלאוור, מדינת האם של הנשיא, הצהיר שביידן הוא הדמוקרטי היחיד שיכול לנצח את טראמפ.
גם דמוקרטים אחרים הדגישו בשלושת הימים האחרונים את העובדה שביידן אולי סיפק עימות גרוע – אבל חיים שלמים של ניהול מוצלח. הסנאטור וורנוק ביקש שלא להתעלם גם משלל השקרים שפיזר טראמפ במהלך העימות – שקרים שרבים מהם ביידן והמנחים לא הדגישו לצופים כי הם שקרים – בין השאר בכל הקשור לנתוני ההגירה, לבחירות 2020 שטראמפ טוען שתוצאותיהן זויפו ולהסתערות האלימה של תומכי טראמפ על הקונגרס ב-6 בינואר 2021. "בכל פעם שהפה שלו זז – הוא שיקר", אמר וורנוק על טרמאפ.

התעלמות בישיבת החירום: ביידן ינצח, ואין שאלות

ובכל זאת, במחנה הדמוקרטי יש גם כעת מי שחוששים שבקמפיין ביידן ובמוסדות המפלגה לא מתייחסים ברצינות מספקת להשפעת העימות. הסנאטור לשעבר מאייווה טום הרקין, שכיהן יותר משני עשורים לצד ביידן בסנאט, אמר למשל כי העימות היה "אסון שממנו ביידן לא יכול להתאושש". הוא אף קרא לכל הסנאטורים הדמוקרטים המתמודדים כעת במרוצי המפתח לסנאט "לכתוב מכתב לביידן ולבקש ממנו לוותר על הצירים שאסף בפריימריז ולפרוש, כדי שהוועידה הדמוקרטית הארצית תוכל לבחור מועמד חדש". הרקין כתב לדמוקרטים ש"זו תקופה מסוכנת, וזה חשוב יותר מהאגו או הרצונות של ג'ו ביידן להמשיך לכהן כנשיא". גם חבר בית הנבחרים הדמוקרטי ג'יימי רסקין הודה אתמול כי בתוך המפלגה הדמוקרטית מתנהלות שיחות "כנות, רציניות ועמוקות" בשאלה מה לעשות.
8 צפייה בגלריה
שער מגזין טיים לאחר עימות של ביידן וטראמפ
שער מגזין טיים לאחר עימות של ביידן וטראמפ
שער המגזין "טיים" אחרי העימות: ביידן יורד מהבמה
יו"ר הוועידה הדמוקרטית הארצית ג'יימי האריסון ומנהלת הקמפיין של ביידן ג'ולי צ'אבס רודריגז ערכו שלשום שיחה עם עשרות חברים בוועידה הדמוקרטית מרחבי ארה"ב – ובהם כמה מחברי המפלגה הבכירים והמשפיעים ביותר – שבה הציגו תמונה ורודה והערכה אופטימית בנוגע לסיכוייו לנצח; אלא שלפי אנשים שהשתתפו בשיחה, הם לא אפשרו לשאר הנוכחים להעלות שאלות, ושלל משתתפים סיפרו כי חשו שמבקשים מהם להתעלם ממצב קשה ביותר: "היו כמה דברים שיכלו להיאמר בנוגע לטיפול במצב, אבל לא קיבלנו הזדמנות לעשות את זה. עשו לנו גזלייטינג", אמר ג'ו סלזר, חבר הוועידה הדמוקרטית מקולורדו שהשתתף בשיחה.
"גזלייטינג" (gaslighting, בעברית: "גִּזְלוּת דַּעַת") הוא מונח מתחום הפסיכולוגיה המתאר מצב שבו אדם גורם לאדם אחר להטיל ספק בכושר השיפוט ובתפיסת המציאות שלו עצמו, כך שיאמין שהוא אינו באמת רואה את מה שהוא רואה.