(צילום: ירון ברנר)

בבית משפט השלום בנצרת יתקיים הבוקר (יום ראשון) דיון בנוגע להארכת מעצרו של הגבר בן ה-32 מגן נר, שחשוד כי רצח אתמול ביריות את דיאר עומרי (19), במהלך קטטה על הכביש באזור הגלבוע. מלבד הרצח, הוא חשוד גם שנהג בשכרות. "לא איבדנו שליטה", טען הבוקר דובר המשטרה אלי לוי באולפן ynet ברקע גל האלימות ששוטף את הארץ. "אי אפשר להפיל הכל על כתפיה הצרות של המשטרה".
4 צפייה בגלריה
דיאר עומרי
דיאר עומרי
"אהב להסתובב שם". דיאר עומרי ותיעוד הרצח
4 צפייה בגלריה
אחמד עומרי עם חסן שעלאן
אחמד עומרי עם חסן שעלאן
אחמד עומרי עם חסן שעלאן
אחמד עומרי, אביו של המנוח, אמר באולפן ynet כי החשוד ברצח הוא "טרוריסט". לדבריו, "דיאר אמר שהוא יוצא לסיבוב, כי הוא אוהב להסתובב שם. הבחור שרצח אותו, הוא כנראה תלמיד טוב אצל בן גביר, הוא חסם אותו וניגש אליו לאוטו והוציא אותו ממנו. הבן שלי דחף אותו, וכשרצה להיפטר ממנו חזר לרכב ולהמשיך בנסיעה - ואז הוא ירה בגב שלו והרג אותו".
לדברי האב, "בן גביר ביקש מכל היהודים לצאת לרחובות עם נשק. למה? הם רוצים לצוד ציפורים? הוא אומר להם שיש להם כאן אויב, אויב ערבי. ונראה לי שהבחור הזה תלמיד טוב אצל בן גביר, שעשה את העבודה שלו בנאמנות". הוא הדגיש: "אצלנו בגלבוע לא קורים דברים כאלה, אנחנו חיים כאן ביחד. המקרה הזה היה במרחק של שתי דקות מהבית שלי. הם באים לפה ברגל, אומרים שלום ואפילו לוחצים יד. תמיד חוזרים בשלום הביתה".
הוא הבהיר כי הוא נגד אלימות ונגד המהומות שהתרחשו אחרי הרצח, אך הוסיף: "זה לא קל מה שקרה. לא קל. מה תגיד לאנשים? איך הוא נרצח? מי רצח אותו? רצח אותו אחד יהודי, ונראה לי בדם קר".
חסן שעלאן, כתב ynet ודודו של דיאר, סיפר הבוקר ב-ynet radio על הטרגדיה הקשה שפקדה את משפחתו של דיאר, תושב הכפר סנדלה שרק שלשום חגג את יום הולדתו. "יש לו שתי אחיות, ביקרתי אותן אתמול. הן אומרות שהבית שלנו נהרס, לא רוצות ללמוד, לא רוצות לעשות שום דבר. 'תעירו את דיאר, תעירו אותו'. כל הזמן בוכות". אחת האחיות, הוא סיפר, אף איימה לשים קץ לחייה מרוב צער: "היא אמרה 'תקחו אותי, אני רוצה להיות איתו'".
(צילום: נדב אבס, ירון ברנר)

לדברי שעלאן, "המצב בבית מאוד קשה. דיאר היה ילד צנוע שעבד עם אבא שלו, כולם אהבו אותו, אין לו שום עבר פלילי. היה בקשר טוב עם כולם, גם עם השכנים היהודים. ראיתם את הסרטון האכזרי, הרוצח ממש משך אותו מהרכב, וכשהוא חזר הוא ירה בו. רצח אותו בדם קר. אני לא יודע באיזו זכות בן אדם שולף אקדח ורוצח מישהו אחר, הוא אפילו לא היה בסכנת חיים, זה מזעזע".
שעלאן הדגיש כי בחברה הערבית מתמודדים עם גל פשיעה שגבה כבר יותר מ-70 קורבנות, אך הפעם מדובר במקרה אחר. "דיאר לא היה בסכסוך, לא פושע, לא חלק מארגון פשע", אמר. "יהודי רוצח ערבי על שום דבר, ממש על כלום. התקשרו אליי מהמשטרה אתמול ואמרו לי שזה רצח מזעזע. אולי לתקשורת הם לא מדברים, אבל איתי כן".
זירת הירי בכניסה ליישוב גן נר, אמש
(צילום: אסף מגל)

הירי הקטלני, נזכיר, אירע אמש בכניסה המערבית ליישוב גן נר, במהלך הקטטה שפרצה בין החשוד תושב המקום לבין דיאר מהכפר הסמוך סנדלה. הקטטה פרצה כנראה על רקע השימוש בכביש – בין השניים לא הייתה היכרות כלשהי – ובתיעוד מרגעי האירוע הם נראים מתקוטטים מחוץ לרכביהם. עד הראייה שצילם את הסרטון נשמע אומר: "הוא ירה באוויר, מה הוא דפוק?". בהמשך נראה דיאר שב לרכבו, בעוד שהחשוד נעמד ויורה לעברו מספר פעמים – עד שדיאר נופל על הכביש. "הוא הוריד אותו", אומר עד הראייה בתדהמה.
החשוד ברצח, שעובד בנגרייה באזור הצפון, טוען באמצעות עורך דינו להגנה עצמית. עורך הדין נדב גרינוולד מסר הבוקר: "הירי בוצע כאקט של הגנה עצמית. התפתח ביניהם עימות, הלקוח שלי ירה תחילה באוויר ולאחר שחשש שהמנוח עומד לתקוף אותו פעם נוספת הוא ירה לעברו. מדובר באזרח נורמטיבי לחלוטין ששירת כלוחם בגולני, ומביע חרטה על האירוע".
בריאיון הבוקר ציין שעלאן כי העובדה שיש תיעוד ברור של הירי תמנע מתן "הנחות" לחשוד, שהוא כאמור לוחם קרבי לשעבר. שעלאן התייחס גם לחשש מערעור אפשרי של היחסים בין היהודים לערבים בגלבוע: "צריך להתנהג באחריות, צריך להרגיע את האווירה, אנחנו חיים ביחד, חיים משותפים. מקרה כזה יכול להבעיר את כל האזור שם, הכעס נמצא". היום צפויה שביתת מחאה בסנדלה, והוועדה המקומית קראה לשביתה כללית בחברה הערבית.
אמש, יצוין, התחוללה התפרעות של תושבי סנדלה בכניסה לגן נר. חלקם יידו אבנים לעבר שוטרים – שהגיבו בירי רימוני הלם ופיזרו את הפרת הסדר. שוטרת נפצעה קל בראשה מפגיעת אבן ופונתה לבית החולים העמק בעפולה. הכניסה לגן נר נחסמה זמנית, ובמשטרה קראו לתושבי מושב מגן שאול הסמוך לסנדלה להימנע מיציאה מהמושב מחשש ליידוי אבנים מכיוון הכפר. שני חשודים ביידוי אבנים עוכבו אמש לחקירה.
4 צפייה בגלריה
ניידת משטרה מנופצת בזירת האירוע
ניידת משטרה מנופצת בזירת האירוע
זגוגית ניידת מנופצת בזירה. שני חשודים עוכבו
(צילום: אסף מגל)
התקרית עוררה גם טענות מצד ח"כים ערבים על כך שתרמו לה קריאותיהם של בכירים כמו השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר לאזרחים לשאת נשק, על רקע גל הטרור שחוותה ישראל. ח"כ אחמד טיבי (חד"ש-תע"ל) - שאמש פרסם את תמונת החשוד ללא טשטוש אף שזהותו אסורה בפרסום (ומחק אותה בהמשך) - צייץ בטוויטר: "הרצח הנורא של דיאר עומרי מסנדלה על ידי תושב גן נר הוא באחריות בן גביר והמפכ"ל שבתאי שקראו לאזרחים לשאת נשק ולירות, וזה מה שקרה: נשא נשק, ירה ורצח בדם קר".
שעלאן נשאל על כך בריאיון הבוקר, והשיב: "דיאר בן אדם, הוא לא מעורב בפוליטיקה. הוא חי לבד, חי עם המשפחה שלו, בעבודה שלו, לא עשה כלום, לא היווה סכנה לאף אחד, לא יצא להפגנות, לא השתייך לאף ארגון פוליטי או דתי. כשבן גביר יוצא בהצהרות כאלה, 'כל אחד ללכת עם נשק', זה מעודד אנשים לירות באנשים, בערבים, אפילו על כלום. אפילו ללא סכנת חיים. זאת התוצאה. לא ראינו את זה בעבר. זה חוסר אחריות".
שרון כידון, ישי שנרב, אטילה שומפלבי וניר (שוקו) כהן השתתפו בהכנת הכתבה