עימות פרץ בישיבת הממשלה הלילה (בין שני לשלישי) בדיון על אישור התקציב לשנת 2023, כאשר בעת הדיון על סעיף העלאת תקציב הישיבות והמורים החרדיים השר דודי אמסלם הצהיר כי "לימודי ליבה יותר חשובים ממסורת. אם ילד רוצה ללמוד רק תורה, ניתן לו רק תורה". הדיון נערך ברקע התנגדות חברי המחנה הממלכתי לאי-קיצוץ הכספים הקואליציוניים, המיועדים בין היתר למפלגות החרדיות.
3 צפייה בגלריה
דודי אמסלם במליאת הכנסת
דודי אמסלם במליאת הכנסת
"הורה יחנך את הילד שלו איך שהוא רוצה, ניתן לו תקציב מלא". אמסלם
(צילום: שלו שלום )
אמסלם, שמכהן כשר לשיתוף פעולה אזורי, שר במשרד המשפטים והשר המקשר בין הממשלה לכנסת, אמר בדיון על סעיף העלאת תקציב הישיבות והמורים החרדיים: "אני אומר שמסורת יותר חשובה מלימודי ליבה. שכל הורה יחנך את הילד שלו איך שהוא רוצה ואנחנו ניתן לו תקציב מלא". חבר מפלגתו של אמסלם, שר החינוך יואב קיש, השיב כי "בלי דיווחים על המורים ובלי מיצב אין 'אופק חדש'", בעוד שהשר חיים ביטון, האחראי על החינוך הממלכתי החרדי מטעם ש"ס, אמר: "מה קשור מיצב לאופק חדש", אל תיכנס לפינות האלה בכלל".
השרה יפעת שאשא ביטון מתחה ביקורת על דבריו של ביטון, ואמרה לשרים: "אתם מבינים? הם לא באמת מתכוונים לקיים את אופק חדש". שר התקשורת שלמה קרעי תקף את שאשא ביטון בתגובה ואמר "למורה חרדית לא מגיע? את שונאת חרדים". שאשא ביטון השיבה כי "ילד חרדי צריך לקבל כמו כל ילד, אבל לא רק בתקציבים - אלא גם בכלים, במיומנויות ובתכניות הלימודים שהוא מקבל. עם איך שזה מוצג כאן, זה מריח כמו עסקנות פוליטית בחסות המלחמה".
הכותרת
הציפייה והאכזבות: סערת השחקנים הזרים
17:05
3 צפייה בגלריה
ועדת החינוך
ועדת החינוך
"ילד חרדי צריך לקבל כמו כל ילד". שאשא ביטון
(צילום: אלכס קולומויסקי)
קרעי הוסיף כי "הדברים ששמעתי ממך מבישים. כואב לך כל כך על המורה החרדית. את ממש אומרת 'מי ייתן לי תלמיד חכם ואנשכנו כחמור'". השר גדעון סער השיב לו: "ואתה מדבר על אחדות?", וקרעי אמר: "אתם נלחמים במורה ובילד החרדי ואתם פוגעים באחדות". שאשא ביטון אמרה: "מי שקידם מתווה להגדלת תקצוב בהתאם ללימודי ליבה זו אני, ומי שפוגע בילדים ומונע מהם מיומנויות בסיסיות זה אתם, רק בשם הפופוליזם".
השר בני גנץ הבהיר שהוא לא מתנגד לתקציב לחינוך החרדי בגלל שהוא "נגד" אלא דווקא בגלל שהוא "בעד". השרים צחקו ונתניהו התייחס לכך בעקיצה לקראת סוף הישיבה ואמר: "בישיבה הזאת למדנו שאפשר להיות גם בעד וגם נגד". שרי ש"ס תקפו את גנץ והשר מיכאל מלכיאלי אמר: "התרתם לנו את הדם בקמפיין שעשיתם".
גנץ השיב כי "אפשרנו מימוש של העלאה של 14% למורים בחינוך החרדי, ואתם צריכים לקבל את ההסדרה של נושא החינוך בתוך התקציב ולא בקומבינות ולא בכספים קואליציוניים ולא ככה". קרעי אמר: "למי תקצץ, למורה בנתיבות?", וגנץ ענה: "אתם מתנפלים על הסנגור הכי גדול שתמצאו לחברה החרדית. אני נכנסתי לממשלה כשותף למאמץ הלאומי ולא כשותף פוליטי. המלחמה הזו תהיה ארוכה ויהיו קשיים. אבל יש פעמים שהצדק לא רק צריך להיעשות אלא גם להיראות. אני מציע שנעשה את שניהם".
קרעי אמר לגנץ: "אתה נופל למלכודת של יאיר לפיד", וגנץ השיב: "אל תיתן לי הרצאות על אחריות. אני בא ואומר לכם את האמת. כדאי שתכירו אותה".
במהלך הישיבה היה עימות חריף גם בין שר הכלכלה ניר ברקת לבין שר האוצר בצלאל סמוטריץ'. ברקת האשים את האוצר שהוא הורס את הכלכלה הישראלית בכך שלקח 500 מיליון שקל מתקציב משרדו. סמוטריץ הגיב בגיחוך: "אני לא יודע על מה אתה מדבר". ברקת השיב: "אתה לא תעשה ממני צחוק, אתה יודע על מה אני מדבר".
3 צפייה בגלריה
בני גנץ בנאום של חברי האופוזיציה
בני גנץ בנאום של חברי האופוזיציה
"שותף למאמץ הלאומי, לא שותף פוליטי". גנץ
(צילום: רפי קוץ )
מסגרת התקציב לשנת 2023 אושרה בתום הדיונים חרף ההתנגדות של שרי המחנה הממלכתי - וגם של כמה מחברי הקואליציה המקורית, ובהם שר הכלכלה ניר ברקת. השרים גנץ, חילי טרופר וגדי איזנקוט השאירו פתקי הצבעה נגד התקציב ועזבו את ישיבת הממשלה, בעוד שהשר אופיר אקוניס מהליכוד אמר בישיבת כי "לא מובן מאליו שישראל נכנסה למלחמה בעזה שמצבה הכלכלי איתן, כפי שהעידו סקירות נגיד בנק ישראל וראשי משרד האוצר. בישיבת הקבינט הכלכלי-חברתי הסכמנו בקונצנזוס רחב שלא תהיינה הוצאות על כל מה שאינו קשור לצורכי המלחמה". אקוניס הודיע מראש שיימנע בהצבעה על סעיף "יישום הסכמים קואליציוניים".
סער מחה בישיבה על התקציב שאושר. "ניתן היה להביא לישיבה הזאת הצעה אחרת. כזאת שעולה בקנה אחד עם טובת הכלכלה, כזאת שמתעלה לגודל השעה, כזאת שמשקפת את האחדות בעם. לצערי זה לא מה שקרה פה הערב", אמר. "אנחנו נכנסים לתקופה כלכלית קשה ביותר עם הרבה חוסר ודאות. צריך להיות עם יד רחבה בכל מה שנוגע להוצאות המלחמה, הן בביטחון והן בהוצאות האזרחיות הקשורות. מצד שני - חייבים להקפיא כל מה שאינו נדרש והכרחי. לצערי אין הקפדה על כך בהצעה לפנינו - לכן אצביע נגד".