בכיר בממשל ביידן אמר הלילה (בין שבת לראשון) כי בארצות הברית דנים בסיוע צבאי לישראל בעקבות מלחמת הפתע שפתח נגדה חמאס. תמונות הזוועה מעוטף עזה, שבהן נראים מחבלים טובחים במשפחות, עוררו זעם בוושינגטון - שמעניקה לפי שעה גיבוי מלא לכל צעד של ישראל.
3 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
הנשיא ביידן עם מזכיר המדינה בלינקן. תמיכה מלאה
(צילום: The White House)
"שוחחנו במשך היום עם מקבילינו הישראלים והבינלאומיים כדי להבין מה קרה", אמר הבכיר. "כבר ב-07:00 בבוקר שוחח ג'ייק סאליבן (היועץ לביטחון לאומי - א"א) עם צחי הנגבי, וב-07:30 הוא כינס דיון עם מזכיר המדינה בלינקן והצוות שלו. ב-08:20 כינס הנשיא ג'ו ביידן את הצוות שלו, שכלל גם את ראש ה-CIA ביל ברנס, לצד בלינקן וסאליבן. בדיון הזה הנשיא קיבל עדכון על השיחות עם הישראלים והגורמים הבינלאומיים, ובסיום התקשר לראש הממשלה בנימין נתניהו".
בשיחה הזו נתניהו הבהיר לביידן שמדובר ביום חסר תקדים לישראל, שנמצאת במלחמה. "הנשיא האמריקני הציע תמיכה מלאה לישראל והדגיש את שיתוף הפעולה המתמשך בין הצבאות והמודיעין", אמר הבכיר. "הם הסכימו לשמור על קשר שוטף ביניהם כמנהיגים, גם באמצעות הצוותים שלהם".
בהמשך שוחח שר ההגנה לויד אוסטין עם שר הביטחון יואב גלנט, והביע תמיכה מלאה בזכותה של ישראל להגן על עצמה. ביידן שוחח עם מלך ירדן עבדאללה, והסכים לשמור גם עמו על קשר. בלינקן שוחח בזמן הזה עם הנשיא הרצוג, עם יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן, עם שר החוץ אלי כהן ועם שרי החוץ של טורקיה, סעודיה, ירדן, איטליה וגרמניה.
לאורך היום, בכירים בבית הלבן ומחלקת המדינה היו במגעים עם גורמים במזרח התיכון וגורמים בינלאומיים. "אנו מעורבים עד לרגעים אלה במאמצים המתמשכים", אמר הבכיר בממשל. "היו כמה שיחות של סאליבן עם ראש המודיעין המצרי עבאס כאמל, ותהיה בשלב מסוים גם שיחה עם הנשיא המצרי א-סיסי".
הבכיר הדגיש כי כמו שביידן אמר, ארה"ב ניצבת לצד ישראל ומגנה את המתקפה של חמאס. "הבהרנו לא רק לנתניהו, אלא לכל הבכירים הישראלים, שאנחנו מציעים כל סיוע שיידרש לממשלה ולעם בישראל. לישראל יש זכות להגן על עצמה ועל אזרחיה, נקודה".
3 צפייה בגלריה
רכב של מחבלים בשדרות
רכב של מחבלים בשדרות
(צילום: Oren ZIV / AFP)
בתשובה לשאלה אם היה דיון על סיוע צבאי לישראל, אמר הבכיר בממשלה כי "הייתה שיחה עמוקה. מפקד פיקוד המרכז (סנטקום) מייקל קורילה היה בקשר עם הרמטכ"ל הישראלי הרצי הלוי. הם דנו על התיאום והצרכים של ישראל, ומה היא מצפה מארה"ב. זה משהו שעובדים עליו ואולי נוכל לעדכן מחר. מטרת הדיון הייתה להבטיח שלישראלים יש את כל הסיוע שהם צריכים. בלינקן דיבר על זה עם גלנט, וקורילה עם הלוי".
הבכיר הדגיש כי בשיחות לא ירדו הצדדים לרזולוציה של סיוע חירום למילוי המאגרים של מיירטי כיפת ברזל - אך ציין שבעבר ביידן דאג לסיוע של מיליארד דולר למטרה הזו בדיוק, אחרי מבצע "שומר החומות".
כשנשאל אם ארה"ב ידעה על המתקפה, ואיך היא תשפיע על נורמליזציה עם סעודיה, השיב הבכיר: "נמשיך לספק לישראל סיוע בשעה קריטית זו, כולל שיתוף מידע מודיעיני. ישראל היא שותפה קרובה ואנחנו תמיד משתפים מידע על איומים. הנשיא הנחה את הצוות שלו לספק את כל העזרה שנדרשת לישראל. לגבי סעודיה, הדברים מוקדמים מדי כדי לנחש".
3 צפייה בגלריה
סלאח אל-עארורי ועלי חמינאי
סלאח אל-עארורי ועלי חמינאי
חמיאני ובכיר חמאס אל-עארורי בפגישה באפריל האחרון. תיבחן המעורבות האיראנית
(צילום: AP)
כשנשאל אם התקבלו ערבויות לכך שלבנון תרסן את חיזבאללה מלפתוח חזית נוספת, השיב הבכיר שביידן הבהיר היטב שאסור לאף צד עוין לישראל לנצל את המצב הזה. "אנחנו מזהירים מזה", אמר, "ועובדים עם צדדים במזרח התיכון כדי למנוע מהאירועים להתרחב לאזורים אחרים. הדיונים מתנהלים גם מול הלבנונים. העברנו מסרים לכל הגורמים הרלוונטיים שכל מי שינסה לנצל את המצב הזה, זו תהיה טעות קשה מצידו. לא אנסה לנחש מה חסן נסראללה יעשה, אבל כדי למנוע אי-הבנות העברנו מסר ברור בעניין".
לצד כל אלה, הבכיר הבהיר כי המצב הנוכחי שבו בית הנבחרים משותק עלול להקשות על העברת הסיוע, מה גם שאין לארה"ב עדיין שגריר רשמי בישראל אחרי עזיבת טום ניידס.
הבכיר ציין כי "מוקדם לדעת אם איראן הייתה מעורבת במתקפה", אך הדגיש: "נבחן את זה מקרוב". בכל מקרה, אמר הבכיר, "אין ספק שחמאס מקבל מימון מאיראן, מצויד ומחומש על-ידה. לכן הטלנו סנקציות על איראן בגלל התמיכה בחמאס, וזה יימשך, תאמינו לי. חמאס הוא ארגון טרור - נקודה".
לאחר מכן תקף הבכיר את ארגון הטרור העזתי: "הם הפסידו את המלחמה ב-2021, ואז ניסו שוב ב-2022. הפשיטות לערים ישראליות ורציחת משפחות בבתיהן, לצד לקיחת בני ערובה - גם ילדים - זה פשע בל יתואר, ונתייחס אליהם בדיוק כמו שהם: ארגון טרור בינלאומי. בלי הסיוע האיראני, חמאס לא היה מתקיים".
הבכיר התייחס גם לוועידות עקבה ושארם, שבהן ניסו ישראל והרשות הפלסטינית להגיע להבנות, והדגיש כי חמאס מעולם לא היה מעורב בהן. "אנחנו ממוקדים עכשיו בלנסות להבטיח שזה לא יתפשט לגדה המערבית, ויישאר רק בעזה", הוסיף. "זאת התקפה של חמאס, והמצב בעזה ייחודי. אנחנו דנים בו יחד עם הישראלים והקטארים וגורמים נוספים".