דובר מחלקת המדינה מגיב להגעת בן גביר לעצרת הזיכרון לרב כהנא

מתקפה אמריקנית פומבית ראשונה מאז הבחירות על איתמר בן גביר: דובר מחלקת המדינה האמריקנית נד פרייס נשאל אמש (חמישי) על השתתפותו של השר לביטחון הפנים המיועד בעצרת הזיכרון לרב מאיר כהנא, ואמר כי "חגיגת המורשת של ארגון טרור היא דבר מתועב. אין מילה אחרת לזה".
לדבריו, "נותרנו מודאגים מהמורשת של 'כהנא חי' ומהמשך השימוש ברטוריקה בקרב פעילי ימין קיצוני אלימים. גינינו הסתה, אלימות וגזענות בכל הצורות שלהם. יש סיבה טובה מדוע 'כהנא חי' עדיין מוגדרת על ידי ארצות הברית כישות טרוריסטית. אנו מפצירים בכל הצדדים לשמור על איפוק ולהימנע מצעדים שרק מגבירים את המתחים, וזה כולל בירושלים". דברי פרייס היו הפעם הראשונה שבה האמריקנים תקפו בפומבי את בן גביר, מאז הבחירות לכנסת.
ח"כ מיקי זוהר מהליכוד תקף בחזרה: "‏הביקורת האמריקנית לא מוצדקת ואינה במקומה. חבל שהם לא בדקו מה היה בעצרת ומה בן גביר אמר בעצרת הזו. זה פשוט עצוב ומיותר".
בן גביר בעצרת
(צילום: נדב אבס)

נציגי סיעת עוצמה יהודית בסבב התייעצויות בבית הנשיא
(צילום: לע"מ, אלכס גמבורג)

לפני הגעתו של בן גביר לעצרת הזיכרון, שבה בין היתר נראו סטיקרים של "מוות למחבלים" ו"שמאלנים בוגדים", הגיע יו"ר עוצמה יהודית בן גביר לבית הנשיא, שם המליץ על יו"ר הליכוד בנימין נתניהו לראשות הממשלה. הנשיא יצחק הרצוג אמר שיש דאגה בעולם ממינויו המסתמן של יו"ר עוצמה יהודית איתמר בן גביר לשר לביטחון הפנים - ואמש נודע כי הרקע לכך היה שיחתו עם מלך ירדן עבדאללה, השבוע בוועידת האקלים בשארם א-שייח.
בשיחה זו הביע מלך ירדן חשש ממינויו של בן גביר והזהיר מכל ניסיון לפגוע בסטטוס קוו בהר הבית. הרצוג שמע דאגה גם בשיחות עם מנהיגים אחרים, ואף קיבל פניות ממנהיגים יהודים בעולם שהביעו חשש מעליית הימין הקיצוני.
הרצוג עצמו אמר בשיחתו עם נציגי סיעת ש"ס, מבלי שידע שהדברים מוקלטים, כי "יש נושא אחד שלא אמרתי, כי אני לא רוצה להלבין אף אחד, אבל תהיה לכם בעיה עם הר הבית. זה נושא קריטי. יש לכם שותף שכל העולם מסביבנו חרד ממנו. אני גם אמרתי לו את זה. בינינו, זה באמת לא לפרסום. לא רוצה לעשות צרות. יש לכם אחריות לדבר".
1 צפייה בגלריה
מלך ירדן הזהיר מניסיון לפגוע בסטטוס קוו בהר הבית. הרצוג, עבדאללה ובן גביר
מלך ירדן הזהיר מניסיון לפגוע בסטטוס קוו בהר הבית. הרצוג, עבדאללה ובן גביר
מלך ירדן הזהיר מניסיון לפגוע בסטטוס קוו בהר הבית. הרצוג, עבדאללה ובן גביר
(צילום: gettyimages, AFP, שלו שלום)
בפגישתו עם בן גביר, במהלך סבב ההתייעצויות שקיים בבית הנשיא אתמול, אמר הרצוג ליו"ר עוצמה יהודית: "אני אומר לך מה שאמרתי קודם ודיברנו על זה. אני שומע דאגות מהעולם. הבעתי בפנייך חשש גדול. אני דמוקרט, מכבד את דעות הציבור והבעת דאגות הציבור. אבל, יש מדינה לנהל, זו מדינה יהודית ודמוקרטית שגם רואה חשיבות לזכויות האדם ויש לה חובות ליהדות התפוצות בעולם שמודאגים".
הרצוג הוסיף כי "בגלל שיצאו דברים שאמרתי, חשוב לי לומר אותם כי אמרתי אותם גם לך לפני ואחרי הבחירות - יש תדמית מסוימת לך ולמפלגה שלך שלכאורה, ואני אומר את זה בשיא הכנות, מעוררת דאגה בהרבה מקומות. אזרחים ומנהיגים בעולם כותבים ושואלים אותי על סוגיות רגישות של זכויות אדם. בשיחות שקיימנו אמרת שאתה לא אותו הבן גביר של לפני 20 שנה, אבל בסוף מעשייך יוכיחו".
בן גביר השיב לנשיא כי "אנחנו צריכים לעמוד על שלנו. לבוא לעולם ולהגיד שאנחנו חפצי חיים". הנשיא אמר בתגובה כי "אנחנו גם נלחמים בגזענות, שאסור שתהיה בתוכנו". בן גביר אמר לנשיא כי הר הבית "הוא הלב של העם היהודי. ההיסטוריה שלנו מתחילה משם. כולנו נגד גזענות - ואי אפשר להגיד ליהודי אתה לא עולה להר הבית כי אתה יהודי. אני בעד שוויון זכויות".
לאחר הפגישה נסע בן גביר כאמור לעצרת לציון 32 שנים לרצח הרב כהנא. בנאום אמר בן גביר: "זה לא סוד שהיום אני לא הרב כהנא, ולא תומך בגירוש כל הערבים, ולא אחוקק חוקים לחופי ים נפרדים, אם כי ודאי שאפעל ואעשה למען גירוש מחבלים מהארץ, למען צביונה היהודי של ישראל, למען ההתיישבות והזהות היהודית".
פורסם לראשונה: 21:40, 10.11.22