המשטר בקובה הגיב להפגנות הנדירות שהיו אתמול, במחאה שלא נראתה שנים רבות במדינה הקומוניסטית. אלפים הפגינו בהוואנה, סנטיאגו דה קובה וערים נוספות על המצב הכלכלי הקשה. משטרת קובה השתמשה בגז מדמיע כדי לפזר את המפגינים, ולפי דיווחים עשרות נעצרו במחאה.
המפגינים ברחובות קראו "חופש" ודרשו את התפטרות הנשיא מיגל דיאס-קאנל. הם מחו למרות שבקובה מתנגדי המשטר עלולים להישלח לכלא לתקופה ארוכה. "אנחנו לא מפחדים", אמר מפגין בעיר סן אנטוניו דה לוס בניוס, גם שם הפגינו אלפים. "אנחנו רוצים שינוי, לא רוצים עוד דיקטטורה".
"מרעיבים אותנו": אלפים הפגינו ברחובות הוואנה
(רויטרס)

12 צפייה בגלריה
הפגנה הפגנות ב הוואנה נגד נשיא קובה
הפגנה הפגנות ב הוואנה נגד נשיא קובה
עצורים במחאה בהוואנה
(צילום: AFP)
הנשיא הקובני הפנה היום אצבע מאשימה לעבר ארה"ב, ואמר שהמחאה נגד שלטונו היא תוצאה של "החניקה הכלכלית" האמריקנית, ושל קמפיינים תקשורתיים מצד המיעוט האנטי-מהפכני בקובה. בתגובה לדברים אמר הערב אנתוני בלינקן, מזכיר המדינה האמריקני, שתהיה זו טעות קשה להסביר את מה שהתרחש בערים ברחבי קובה כתוצאה של פעולה אמריקנית כלשהי.
במשך עשרות שנים חלות סנקציות אמריקניות על קובה, שהייתה בעלת ברית חשובה של ברית המועצות. מאז התפרקות הגוש הסובייטי מצבה הכלכלי של קובה החמיר והיא סובלת יותר ויותר ממחסור במזון ותרופות ומהפסקות חשמל. כמו במדינות אחרות ברחבי העולם, גם בקובה מגפת הקורונה הפכה את הבעיות הכלכליות של האזרחים לקשות יותר. המשבר הכלכלי שאיתו מתמודדת כעת קובה הוא הקשה ביותר מאז שנות התשעים. לאחרונה גם הגיע מספר הנדבקים בקורונה לשיא.
12 צפייה בגלריה
קובה הוואנה הפגנה
קובה הוואנה הפגנה
המפגינים דרשו את התפטרות הנשיא דיאס-קאנל
(צילום: AFP)
12 צפייה בגלריה
קובה הוואנה הפגנה
קובה הוואנה הפגנה
(צילום: רויטרס)
"בימים האחרונים הקמפיין נגד המהפכה הקובנית התעצם ברשתות החברתיות, תוך שימוש בבעיות שלנו ובמחסור שאיתו אנחנו חיים", אמר דיאס-קאנל בנאום ששודר בטלוויזיה, כשהוא יושב לצד חברי הקבינט שלו. הנשיא טען שמיעוט שמתנגד למהפכה עומד מאחורי המהומות בהפגנות שהיו אתמול – מהומות שלא נראו בקובה עשרות שנים. "הם השליכו אבנים על חנויות להמרת מט"ח, הם גנבו חפצים והם הפכו מכוניות לכיוון כוחות המשטרה – התנהגות וולגרית, מגונה ועבריינית לחלוטין".
דיאס-קאנל מכהן כנשיא מועצת המדינה מ-2018. עלייתו של דיאס-קאנל לשלטון שמה סוף ל-59 שנים שבהן שלטו האחים פידל וראול קסטרו במדינה הקומוניסטית, מאז המהפכה שהנהיג פידל ב-1959. ראול קסטרו החליף את אחיו בשלטון ב-2008. ראול כיום בן 90. פידל מת בגיל 90 ב-2016.
12 צפייה בגלריה
קובה הוואנה הפגנה
קובה הוואנה הפגנה
הרס ברחובות הוואנה
(צילום: AFP)
לפי שר החוץ של קובה, ברונו רודריגז, להפגנות שהיו אתמול בכמה ערים במדינה אחראים שכירי חרב שנתמכים על ידי ארה"ב – וקמפיין מחושב ברשתות החברתיות שקרא להעניק סיוע הומניטרי לקובה. "ההפגנות אתמול בקובה לא היו התקוממות חברתית. אתמול היו בקובה הפרות ואי-סדר שנגרמו כתוצאה ממבצע תקשורתי שתוכנן במשך זמן רב ושמיליונים נרתמו אליו".
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן אמר שוושינגטון "עומדת לצד העם הקובני", ותומכת בקריאתו לחירות ולהקלה במצבו - בעקבות מגפה טרגית, ואחרי עשרות שנים של דיכוי וסבל כלכלי. הוא אמר שהסבל של העם הקובני נגרם בגלל המדיניות של המשטר הדיקטטורי. על המחאה בקובה אמר ביידן: "הקובנים דוגלים באומץ בזכויות יסודיות ואוניברסליות. את הזכויות האלה, שכוללות את הזכות להפגנה לא-אלימה ואת הזכות להחליט בצורה חופשית על עתידם, יש לכבד. ארה"ב קוראת למשטר הקובני לשמוע את העם שלו ולשרת את הצרכים שלו ברגע החשוב הזה, במקום להתעשר בעצמו".
12 צפייה בגלריה
הוואנה יום אחרי ההפגנות הפגנה נגד נשיא קובה
הוואנה יום אחרי ההפגנות הפגנה נגד נשיא קובה
רחובות הוואנה יום אחרי ההפגנות הנדירות
(צילום: רויטרס)
12 צפייה בגלריה
הוואנה יום אחרי ההפגנות הפגנה נגד נשיא קובה
הוואנה יום אחרי ההפגנות הפגנה נגד נשיא קובה
(צילום: רויטרס)
בקמפיין הבחירות שלו הבטיח ביידן להקל את הסנקציות על קובה – אך הוא טרם עשה זאת. קודמו בבית הלבן, דונלד טראמפ, החריף את הסנקציות על קובה – גם בעיצומה של מגפת הקורונה. ג'ן סאקי, דוברת הבית הלבן, אמרה הערב שארה"ב בוחנת איך היא יכולה לעזור לעם הקובני.
דיאס-קאנל לא התייחס ישירות לדברי ביידן אך תקף את ה"צביעות" של ארה"ב - שמביעה דאגה לעם הקובני, ובמקביל אחראית לדבריו למצב בגלל הסנקציות. "זה לא צבוע וציני מאוד שאתם חוסמים אותי – ואז רוצים להציג את עצמכם בתור 'המושיע הגדול'? תסירו את המצור (הכלכלי), ואז אנחנו נראה למה האנשים האלה – שעשו עבודה חברתית כבירה למרות מלחמה כלכלית – מסוגלים".
12 צפייה בגלריה
נשיא קובה הנכנס מיגל דיאס קאנל
נשיא קובה הנכנס מיגל דיאס קאנל
נשיא קובה דיאס-קאנל. תקף את הצביעות האמריקנית
(צילום: EPA)
נשיא מקסיקו, אנדרס מנואל לופס אוברדור, הביע תמיכה בקובה ואמר שארה"ב צריכה להפסיק את האמברגו והחרם הכלכלי כדי לעזור לעם הקובני: "האמת היא שאם מישהו רוצה לעזור לקובה, הדבר הראשון שהוא צריך לעשות זה להפסיק את המצור על קובה – כפי שרוב המדינות בעולם מבקשות".
הפעם האחרונה שבה היו בקובה הפגנות משמעותיות, על רקע המצב הכלכלי, הייתה ב-1994. בשנה שעברה התקיימה מחאה קטנה, בין השאר של אמנים, אך היא לא התפתחה להפגנות בהיקף נרחב.