"קשה ללמוד בזום, המורים רק חושבים שהתלמידים מקשיבים"
(צילום: נויל האריס)

אחרי שבועות ארוכים של מה שנראה ככאוס ושינוי בלתי פוסק בהנחיות הקורונה עבור תלמידי ישראל, היום (יום א') יחול שינוי נוסף, אולם כזה שמפשט דרמטית את ההנחיות לתלמידים: במקום הסתמכות על שיעורי התחסנות בכיתה ורמת התחלואה בכל יישוב ויישוב, בתי הספר והגנים יפעלו מעתה כמו בכל שאר ענפי המשק: פרט למחוסנים או מחלימים שיימצאו שליליים בבדיקת קורונה מהירה ולא יחויבו בבידוד, חשיפה לחולה מאומת תחייב בידוד.
5 צפייה בגלריה
אילוסטרציה של מסכה בכיתה
אילוסטרציה של מסכה בכיתה
המורים חוששים מהדבקה המונית בחסות המתווה החדש. אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)

ביטול מתווה הרמזור התקבל בברכה בקרב חלק מההורים, ובהנהגת ההורים הארצית הדגישו כי כבר יותר משנה שהם קוראים להחיל את ההנחיות הכלליות לקהילה גם על מערכת החינוך, ולבטל בכך את מה שהם הגדירו כאפליית התלמידים. מנגד, מורים רבים מביעים חשש: לדבריהם המתווה החדש מעמיד אותם בסכנה, ועלול לפגוע בהתנהלות הסדירה של בתי הספר, בשל אפשרות להדבקות המוניות ועיסוק אינטנסיבי מצדם בענייני הקורונה, במקום בלימודים.
ההסכמה שהושגה בין משרדי החינוך והבריאות על ביטול מתווה הרמזור הוכרזה ביום חמישי האחרון, וכפי שכבר פורסם ב-ynet הוחלט כי מעתה, במקרה שתלמיד או מורה בכיתה יימצאו חיוביים לקורונה, שאר התלמידים שנחשפו אליהם יעברו בדיקת אנטיגן. תלמידים מחוסנים יוכלו לעבור בדיקה ביתית, ואילו לא-מחוסנים ייבדקו באחד ממוקדי הבדיקה המפוקחים.

בדיקות בתוך בתי הספר – רק ביסודיים

במקרה של תוצאה חיובית הם יידרשו בבידוד של עשרה ימים לפחות וישוחררו רק באישור רופא (תשובה חיובית בבדיקה ביתית תחייב בדיקה מפוקחת לאחר מכן). במקרה של תשובה שלילית, תלמידים עם חיסון בתוקף יהיו פטורים מבידוד. תלמידים לא מחוסנים יחויבו בבידוד של שבעה ימים. המתווה, יש להדגיש, חל גם על ילדי הגנים, כולל בני שלוש עד חמש שטרם רשאים להתחסן. ילדים אלו שייחשפו לחולה מאומת ייחשבו כלא-מחוסנים, ויהיו חייבים בבידוד.
5 צפייה בגלריה
יפעת שאשא ביטון בריאיון באולפן
יפעת שאשא ביטון בריאיון באולפן
השרה שאשא ביטון. "ביטול הרמזור ימנע זום מ-6,000 כיתות ברשויות אדומות"
(צילום: מוטי קמחי)
לפי המתווה החדש, בבתי הספר היסודיים יבצעו את בדיקות האנטיגן לתלמידים וצוותי הוראה נאמני הקורונה של כל מוסד. מועד תחילת בדיקות הקורונה בידי נאמני הקורונה טרם נקבע ויימסר בהמשך, כנראה באמצע השבוע. בהקשר זה המתווה לא נותן מענה, לפי שעה, לבתי ספר על-יסודיים: שם ייאלצו לשלוח תלמידים שנחשפו לחולה מאומת למתחמי הבדיקות הכלליים. גם צוותי ההוראה ייאלצו להיעדר ולהמתין בתורים הארוכים. המתווה אמנם ייכנס לתוקף כבר בבוקר, אך ועדת החינוך של הכנסת תתכנס כדי לאשר אותו רק מחר.
מתווה הרמזור, שכעת בוטל, קבע כי ביישובים אדומים ילמדו בכיתה רק אם לפחות 70% מהתלמידים מחוסנים. המתווה כבר בוטל לגבי יישובים כתומים, וכעת הוא מתבטל גם ביישובים האדומים. בנוסף, בוטלה הוראת צמצום מגעים בכיתות הנמוכות. את ביטול המתווה הובילה שרת החינוך יפעת שאשא ביטון, לצד חברת מפלגתה, ח"כ שרן השכל שעומדת בראש ועדת החינוך. הן סבורות כי המתווה החדש הוא הראוי עבור מערכת החינוך, יאפשר לתלמידים ללמוד באופן פרונטלי – וימנע בלבול בציבור. בשיחה עם ynet אמרה שאשא ביטון כי ביטול הרמזור ימנע מ-6,000 כיתות ברשויות אדומות ללמוד בזום.
אודליה שינדרוףאודליה שינדרוף
סגנית יו"ר הנהגת ההורים הארצית אודליה שינדרוף בירכה על ביטול מתווה הרמזור, ואמרה כי "השכל הישר וההיגיון ניצחו את ההגבלות המלאכותיות על המערכת הכי גדולה במדינת ישראל". היא הביעה תסכול מכך שביטול המתווה דרש לא מעט זמן ומאבקים: "חבל שלקח למשרד הבריאות ולמשרד החינוך למעלה משנה לאמץ את המודל אשר הציעה הנהגת ההורים לפני למעלה משנה, כל כך הרבה זום מיותר ובידוד חברתי היה נחסך".
שינדרוף הוסיפה: "הרמזור בחינוך כל כך מיותר, ובעיקר מפלה את התלמידים מכל יתר האוכלוסייה בישראל – כאשר אין הגבלת התקהלות, החוגים פתוחים, השמיים פתוחים, ורק בית הספר סגור והזכות לחינוך נפגעת. טוב שזעקתנו ודרישתנו נשמעה, טוב שבוטל ונזרק לפח ההיסטוריה".

"לחכות רבע שעה לתוצאה? התלמידים ברחו"

מנגד, יש מורים שחוששים מביטול הרמזור, ומזהירים כי הם ממילא קורסים תחת המטלות הרבות הקשורות בניהול הגבלות הקורונה בבתי הספר: שליחת תלמידים להיבדק, הקפדה על הצגת אישורי בדיקה ובידודים – וכל זאת לצד לימוד התלמידים והכנת הבוגרים שבהם לבחינות הבגרות.
5 צפייה בגלריה
בדיקת קורונה אנטיגן
בדיקת קורונה אנטיגן
בדיקה קורונה מהירה, ארכיון. ההורים בירכו: "סוף לאפליית התלמידים"
(צילום: shutterstock)
"אנחנו כל הזמן עסוקים באכיפה ובדיקה שתלמידים אכן נבדקים", אומרת מאירה ברודנר, מורה בתיכון דקל וילנאי במעלה אדומים. "נחשפתי למורה מאומת. עשיתי עכשיו בדיקת אנטיגן, יצא שלילי, בינתיים תלמידי המגמה ברחו מפחד, אין שיעור, לכי תגידי להם לחכות רבע שעה לתוצאות הבדיקה. זה מתסכל", אמרה. לדברי ברודנר, "הכול נעצר. איך אכין אותם לבגרות ככה? כרגע אין החלטה בבית הספר ללמידה מרחוק. חלק באים. חלק לא. אנדרלמוסיה אחת גדולה. ובתוך המצב הזה מדברים על צמצום מגעים וביטול הרמזור?".
מורה לחינוך מיוחד בתל אביב אמרה כי המורים חשים מופקרים. "פחד, מפקירים אותנו", אמרה. "משנים קריטריונים כל הזמן. ללא התחשבות בנו, המורים המבוגרים. אני יכולה לבחור אם ללכת להצגה ולבוא במגע עם אנשים, אבל לעבודה אני חייבת לבוא יום יום ולבוא במגע עם תלמידים רבים. לא סומכת עליהם ועל ההחלטות שלהם. חשה אכזבה גדולה. עצוב לי בלב".
שי חג'ג', ראש המועצה האזורית מרחבים ויו"ר מרכז השלטון האזורי, מסכים עם מטרת המתווה החדש, שנועד לדבריו לעודד חיסונים כדי למנוע בידודים ולשמור על בריאות הציבור, אך סבור כי יש להתאים בו את ההנחיות המיועדות למרחב הכפרי – שבו יש גם הסעות לתלמידים.
5 צפייה בגלריה
היום הראשון ללימודים בבית ספר בית הכרם בירושלים
היום הראשון ללימודים בבית ספר בית הכרם בירושלים
כיתה בבית ספר בירושלים. המורים חוששים: "אכזבה גדולה"
(צילום: AFP )
"ההנחיה לשלוח לבידוד את כל התלמידים שהיו באוטובוס שבו התגלה ילד מאומת אחד מקשה שבעתיים על מערכת החינוך במועצות האזוריות", אמר חג'ג'. "את ההנחיות למרחב הכפרי יש לקבוע בהיוועצות משותפת של אנשי משרדי הבריאות והחינוך בהשתתפות מרכז השלטון האזורי".
במסגרת המתווה החדש, יצוין, עובדי מערכת החינוך ומבקרים במוסד חינוכי יידרשו להציג תו ירוק. המתווה קובע כי תמשיך לחול חובת עטיית מסכות בבתי הספר. מוסדות החינוך ימשיכו לפעול בהתאם להגבלות ההתקהלות הכלליות במשק. רופא מחוזי במשרד הבריאות יהיה מוסמך להורות על סגירת מוסד חינוכי, בהתייעצות עם מנהל המחוז הרלוונטי במשרד החינוך.
המתווים המיוחדים לפעילויות החינוך הבלתי פורמלי, החוגים, הטיולים והפנימיות יבוטלו – ובחשיפה למאומת יחול המתווה המונהג בכל המשק. מוסדות להשכלה גבוהה ימשיכו לפעול בתו ירוק, כאשר סטודנטים לא מחוסנים יורשו לבצע בדיקת אנטיגן אחת ל-84 שעות.
5 צפייה בגלריה
עם מסכות באוניברסיטה, אילוסטרציה. בחינה פרונטלית או בזום? הסטודנטים מבולבלים
עם מסכות באוניברסיטה, אילוסטרציה. בחינה פרונטלית או בזום? הסטודנטים מבולבלים
עם מסכות באוניברסיטה, אילוסטרציה. בחינה פרונטלית או בזום? הסטודנטים מבולבלים
(צילום: AP)
בינתיים, את הסטודנטים נראה שמטרידה יותר שאלת אופן ביצוע הבחינות במוסדות האקדמיים – שבשבוע הקרוב ייצאו לחופשת הסמסטר. לבלבול עבורם תורמת העובדה שכל מוסד מחליט באופן עצמאי אם לקיים את המבחנים מרחוק, דרך הזום – או באופן פיזי בקמפוס. חלק מהמוסדות כבר הודיעו כי המבחנים ייערכו דרך הזום, למעט במעבדות, אך אחרים מסרו כי ההחלטה בנושא תתקבל רק בסמוך למועד הבחינה ובהתאם למצב התחלואה בארץ והנחיות הממשלה.

הסטודנטים מבולבלים: בחינה פרונטלית או בזום?

מבחינת הנחיות משרד הבריאות, יצוין, הלמידה יכולה להמשיך להתקיים באופן פרונטלי, בהתאם לתנאי התו הירוק, אולם לא מעט סטודנטים מביעים תסכול מהמצב הקיים: לדבריהם הבלבול בהנחיות והיעדר האכיפה שלהן מורגשים גם בקמפוסים. לטענתם, אין הקפדה ואכיפה בכל הקשור לעטיית מסכות, אין עדכון במצב של חשיפה לחולה מאומת – ואופן ההיבחנות לא ברור.
אלחנן פלהיימראלחנן פלהיימר
יו"ר ההתאחדות הארצית של הסטודנטים, אלחנן פלהיימר, אמר: "התאחדות הסטודנטים והסטודנטיות פועלת בימים אלה אל מול כלל הגורמים הרלוונטיים ובהתאם לנהלים המתקבלים ממשרדי הממשלה, במטרה לייצר מתווה מוסכם שייתן מענה ראוי לסטודנטים הלומדים פיזית ומרחוק בעשרות הקמפוסים ברחבי הארץ". פלהיימר ציין כי הסטודנטים דורשים חלופה לחולים או מבודדים או מי שאין באפשרותו לקיים את הבחינות בצורה פרונטלית – וכן להבטיח שלא ידחו בחינות.
מהמועצה להשכלה גבוהה נמסר בתגובה: "המוסדות להשכלה גבוהה פועלים באחריות תוך כדי שמירה אדוקה על כללי משרד הבריאות, זאת לצד אחוז גבוה של מחוסנים בקרב הסטודנטים והסגל ואחוזי תחלואה נמוכים במיוחד.
"לאורך כל משבר הקורונה, המוסדות להשכלה גבוהה ניהלו את הקמפוסים בהקפדה יתרה על ההנחיות, בהן התרת כניסה עם תו ירוק, עטיית מסכה, ריחוק חברתי ומניעת התקהלויות יחד עם מתן האפשרות לביצוע בדיקות מהירות.
הורוביץ מודיע על השינויים במתווה הבדיקות
(צילום: לע"מ )

"לאור עובדה זו וחשיבות המשכיות ההוראה והמחקר לשוק התעסוקה בפרט ולמשק הישראלי בכלל – ימשיכו הקמפוסים ברחבי הארץ לפעול בהתאם להנחיות משרד הבריאות ושמירה על בריאות הסטודנטים, הסגל האקדמי והמנהלי".
פורסם לראשונה: 22:01, 08.01.22