אחרי השבת גופותיהם של יצחק גלרנטר, שני לוק, עמית בוסיקלה ורון בנימין, כמדי שבת בכיכר החטופים בתל אביב התקיימה אמש (שבת) עצרת בהשתתפות רבבות לקידום עסקה לשחרור הישראלים המוחזקים ברצועת עזה. באירוע השתתפו בין השאר דני מירן, אביו של עמרי החטוף בעזה, חברותיה של כרמל גת, שציינה השבוע את יום הולדתה ה-40 בשבי, שגריר ארה"ב בישראל ג'ק לו, שגריר בריטניה סיימון וולטרס ושגריר אוסטריה ניקולאוס לוטרוטי. כמו כן הוקרנה הצהרה מצולמת ששלחה מזכירת המדינה האמריקנית לשעבר הילרי קלינטון. לחלק האומנותי הוזמנו בין השאר נציגת ישראל לאירוויזיון השנה עדן גולן, זוכת האירוויזיון ב-2018 נטע ברזילי והזמרת נגה ארז.
השגריר הבריטי וולטרס נשא דברים בכיכר, ואמר: "לא נשכח אתכם ולא נפקיר אותם". הוא העביר מסר משר החוץ הבריטי דיוויד קמרון: "המסר שלנו ברור: על חמאס לשחרר את כל החטופים לאלתר. בריטניה אמרה כי הדרך המהירה ביותר לסיים את הסכסוך, ולהביא את החטופים הביתה, היא להבטיח עסקה שמוציאה את החטופים ומאפשרת הפסקה בלחימה בעזה".
עדן גולן בעצרת בת"א
(צילום: Satview)

במסר המצולם אמרה קלינטון: "החטופים האלה מייצגים הרבה יותר מרק מי שהם. הם אזרחים של 17 מדינות, הם בני חמש דתות, הם בני אדם כמונו, נשים וגברים, וכן – גם ילדים. יש לשחרר אותם מיד. יש לנקוט פעולה מיידית כדי להחזירם הביתה. הטרגדיה הנוראה הזו של החזקתם בשבי חייבת להסתיים עכשיו".
משתתף נוסף היה שגריר גרמניה בישראל, שטפן זייברט, שמסר: "העולם צריך לקבל תזכורת לכך שהפשע הנתעב של 7 באוקטובר בוצע כנגד היקרים לכם – ומתבצע בכל יום מאז. זו הסיבה שבגללה אנחנו עדיין חייבים להיות כאן – כי חמאס מסרב לשחרר אותם, אף שניתן היה לסיים במהירות את המלחמה והסבל של תושבי עזה. אך העם שלהם אינו חשוב לחמאס ומעולם לא היה חשוב".
קלינטון: "הטרגדיה חייבת להסתיים"
(צילום: דוברות מטה משפחות החטופים )

שגריר אוסטריה לוטרוטי: "הממשלה האוסטרית עושה כל שביכולתה ובאמצעות קשריה הבינלאומיים עם כל הגורמים הרלוונטיים במטרה לתמוך במאמצים להחזיר את החטופים הביתה. זהו פשע בזוי המתרחש על בסיס יומי, מעל ל-220 יום, וחייב להסתיים. אנו דורשים להחזיר, מיד וללא תנאים, את כל החטופים. זה עניין הומניטרי דחוף".
שגריר ארה"ב, לו, נשא גם הוא דברים בעצרת. "ארה"ב נשארת מחויבת לשחרר את כל החטופים, בהם שמונת אזרחיה. הדרך להפסיק את הלחימה היא אם חמאס ישחרר את החטופים. זו תהיה הדרך הכי טובה להכניס סיוע הומניטרי לעזה", אמר. "אני עומד כאן איתכם כדי לחזק מחדש את מחויבותה של ארה"ב, שלא תפסיק לעבוד מדי יום כדי להביא את החטופים הביתה. לבני המשפחות אני אומר: 'אנחנו שומעים אתכם. אנחנו עומדים לצידכם. לא נפסיק לפעול עד שתתאחדו עם יקיריכם'. ארה"ב ממשיכה לדחוף קדימה במאמצי התיווך כדי להביא את החטופים הביתה. חמאס חייב לשחרר את החטופים כדי שהמשבר הזה יוכל להסתיים".
עדן גולן, שכאמור הגיעה גם היא לעצרת בכיכר, שרה את השיר "הוריקן", לראשונה עם מילותיו המקוריות, שנפסלו באירוויזיון. "זו הפעם הראשונה שאני שרה מאז שחזרתי מהאירוויזיון ורציתי לעשות את זה על הבמה הזו בכיכר", אמרה. "אנחנו מחכים לכל החטופים שלנו שיחזרו הביתה כי לא נשאר יותר זמן. זו התפילה שלי להחזיר את כולם הביתה עכשיו ואני לא אפסיק להשמיע את הקול שלי בישראל ובעולם עד שנחזיר את כולם הביתה".
רייצ'ל גולדברג-פולין, אמו של הירש בן ה-23 שנחטף לעזה מפסטיבל ה"נובה", הודתה לשגרירים שהשתתפו בעצרת. "השבוע כאבה לי העין כל כך עד שהלכתי לראות את רופא. הוא הסתכל לי בעין ואמר לי שאיכות הדמעות שלי ירודה מאוד. מצאתי את דבריו מאוד מעניינים כי חשבתי שכל מה שעשיתי בשבעת החודשים האחרונים הוא להשתכלל באומנות הבכי. ועכשיו אני מגלה שאפילו הדמעות שלי - שבורות". בתום דבריה, קראה בקול: "הירש, אני אוהבת אותך. תישאר חזק. תשרוד" - כפי שמסרה לו אחרי שחמאס פרסם תיעוד שלו מהשבי, כחלק מהטרור הפסיכולוגי שלו.
הצהרת משפחות חטופים סמוך לקריה
(צילום: שמוליק דודפור )

על רקע המבוי הסתום במגעים לעסקה מול חמאס, מסרו אתמול אחר הצהריים נציגי משפחות חטופים הצהרה לתקשורת בשער בגין בבסיס הקריה בתל אביב. עינב מוזס אורבך, כלתו של גדי מוזס השבוי ברצועת עזה, תקפה את ראש הממשלה בנימין נתניהו: "ממשלתו ויתרה על החטופים. דמם על ידי נתניהו וכל מי שמשתף איתו פעולה. זה פשע נגד אזרחים. הדרך היחידה להציל את כל החטופים היא באמצעות הפסקת המלחמה כחלק מחתימה על מתווה כולל לעסקה. ישראל מסוגלת להתמודד עם זה ביטחונית. חברי קבינט המלחמה - עצרו את הרחבת הפעולה ברפיח, ותביאו עסקה עכשיו".
יהודה כהן, אביו של נמרוד כהן: "אנחנו אומרים לקבינט המלחמה: חייבים להחזיר את כולם עכשיו. חייבים להציל מיידית את כל החטופים שעדיין בחיים ולהביא לקבר ישראל את החללים. הדרך היחידה לעשות זאת היא באמצעות עסקה. שמענו את דבריו הברורים של שר הביטחון יואב גלנט על סירובו השיטתי של נתניהו לקדם תוכנית ליום שאחרי הכוללת חלופה שלטונית לחמאס. כשנתניהו לא מקדם את החלפת שלטון החמאס, הוא מחזק את חמאס כפי שחיזק אותו כל השנים".
2 צפייה בגלריה
הצהרת משפחות החטופים, דרך בגין
הצהרת משפחות החטופים, דרך בגין
בני משפחות חטופים, אחר הצהריים בתל אביב
(צילום: מוטי קמחי)
2 צפייה בגלריה
משפחות החטופים בעצרת בינלאומית בכיכר החטופים
משפחות החטופים בעצרת בינלאומית בכיכר החטופים
העצרת ה"בינלאומית" בכיכר החטופים בתל אביב
(צילום: מוטי קמחי)
יפעת קלדרון, בת דודו של עופר קלדרון: "הכניסה לרפיח מסכנת את חיי החטופים, ומסכנת עסקה שתחזיר אותם. העמקת הפעולה והסירוב של נתניהו לקדם תוכנית ליום שאחרי הם עדות להפקרה: ממשלת נתניהו לא תוכל יותר לטעון שמטרות המלחמה - החזרת החטופים ומיטוט חמאס - משתלבות זו בזו. הרחבת הפעולה ברפיח משמעותה הפקרת חטופים חיים".
עינב צנגאוקר, אימו של החטוף מתן צנגאוקר, פנתה לשרי המחנה הממלכתי בני גנץ וגדי איזנקוט: "נכנסתם לממשלה כדי להציל חיים, והנה, שבוע שלם לא דיברתם בישיבות הקבינט על החטופים. שמונה דקות הקדשתם לזה שלשום והמשך הדיון נקבע רק להערב. זאת בזמן שבני משפחותינו עוברים בשבי אונס, רעב והתעללות. מדוע אתם ממשיכים לאפשר לנתניהו לטרפד את המשא ומתן לעסקה? מדוע אינכם יוצאים לציבור כפי שגלנט עשה? ומדוע תמכתם בכניסה לרפיח, כשאתם יודעים שזה מסכן עסקת חטופים ואת החטופים עצמם? אתם מנרמלים את ההפקרה ומשתפים איתה פעולה. אתם מספרים לעצמכם שאתם משפיעים, אבל במבחן התוצאה החטופים לא כאן, ואנחנו מקבלים רק ארונות. חובתכם המוסרית היא להזיז בדחיפות את נתניהו מהשלטון, כי הוא מפקיר את החטופים למותם".
אילה מצגר, כלתו של יורם מצגר: "אנחנו אומרים לגלנט - נתניהו מתעלם מדרישותיך. זה הזמן לעבור ממילים למעשים. תוביל יחד עם חברי הקואליציה האחראיים את המהלך הבהול להזזת נתניהו מהשלטון. ואנחנו אומרים לדרעי: אתה בעד עסקה? כן או לא? אתה לא יכול מצד אחד לשלוח את אשתך להזיל דמעה עם המשפחות, ובזמן הזה להמשיך לתת לנתניהו להפקיר את החטופים אל מותם. אם אתה מאמין בפדיון שבויים, ובהכרח להציל את החטופים, תפעל להזזת נתניהו שמטרפד את העסקה".
פורסם לראשונה: 18:11, 18.05.24