ארבעה לוחמי צה"ל נהרגו אתמול (יום שני) ו-11 נפצעו בפיצוץ עז שהקריס מבנה גדול על כוח מסיירת גבעתי בשכונת שאבורה ברפיח. אלה שמות הנופלים: רס"ן טל פשבילסקי (שאולוב), בן 24 מגדרה, מפקד פלוגה בהכשרה בסיירת גבעתי; סמ"ר איתן קרלסברון, בן 20 ממודיעין-מכבים-רעות, לוחם בסיירת גבעתי; סמל אלמוג שלום, בן 19 מקיבוץ חמדיה, לוחם בהכשרה בסיירת גבעתי; סמל יאיר לוין, בן 19 מגבעת הראל, לוחם בהכשרה בסיירת גבעתי. מבין 11 הפצועים, מצבם של קצין בסיירת גבעתי וארבעה לוחמים בהכשרה בסיירת גבעתי מוגדר קשה. שאר הפצועים במצב קל עד בינוני. מתחילת המלחמה נפלו 650 חללי צה"ל, 298 מהם מתחילת הפעילות הקרקעית בעזה.
3 צפייה בגלריה
סמל יאיר לוין ז"ל, סמל אלמוג שלום ז"ל, סמ"ר איתן קרלסברון ז"ל, רס"ן טל פשבילסקי (שאלוב) ז"ל
סמל יאיר לוין ז"ל, סמל אלמוג שלום ז"ל, סמ"ר איתן קרלסברון ז"ל, רס"ן טל פשבילסקי (שאלוב) ז"ל
ארבעת הנופלים. סמ"ר יאיר לוין, סמל אלמוג שלום, סמ"ר איתן קרלסברון ורס"ן טל פשבילסקי ז"ל
הכוח שנפגע עסק בסריקות של מבנים חשודים בשאבורה, ומפרטים ראשונים של התקרית - שאירעה בשעות הצהריים - עולה כי הלוחמים יצאו להתקפה משולבת על מרחב בנוי וצפוף שבו לפי החשד שהו מחבלים חמושים. אותו מרחב נמצא בקרבת השוק של השכונה, על הרחוב הראשי, ויש בו בניינים רבים - וגם תשתיות טרור רבות.
בשלב מסוים, הכוח - בפיקוד המ"פ - התקרב לבניין בן שלוש קומות והשליך מטעני נפח לתוכו, שלא גרם לפיצוץ, כדי ליזום, אם וכאשר, הפעלת זירות מטעני חבלה שחמאס השאיר. לאחר מכן נכנסו למבנה, אז הופעלה זירת מטענים גדולה, שהוביל להקרסת הבניין על הלוחמים. הפיצוץ היה כה עז, שחלק מהפצועים נפגעו מבחוץ לבניין שקרס מהרסיסים ומהדף הרב.
הכוחות החלו מיד בבידוד הזירה ובחילוץ הלכודים מאתר ההרס, ותוך דקות הוזנקו למקום גם לוחמי חילוץ והצלה של פיקוד העורף שהצליחו לחלץ לכוד בחיים. זו הייתה הפעם הראשונה שבה הונחתו בשכונת שאבורה מסוקים של חיל האוויר עם צוותי 669, כשלצידם ביצע צה"ל תקיפות לבידוד המרחב על-ידי מסוקי קרב וכטב"מים.
בדיקה של צה"ל העלתה כי לבניין התחברה ככל הנראה מנהרה, והבית שממנו ארע הפיצוץ שייך לפעיל חמאס שהיה מעורב ככל הנראה בחטיפתו של גלעד שליט. חמאס, נציין, לקח אתמול אחריות על התקרית הקשה, ובהודעה שפרסמה הזרוע הצבאית שלו נטען כי מחבלי ארגון הטרור גרמו לפיצוץ המבנה במחנה שאבורה.
3 צפייה בגלריה
איתור אמצעי לחימה ומשגרים סמוך לציר פילדלפי; תיעוד מלחימת צוות הקרב של חטיבת גבעתי ברפיח
איתור אמצעי לחימה ומשגרים סמוך לציר פילדלפי; תיעוד מלחימת צוות הקרב של חטיבת גבעתי ברפיח
כוחות צה"ל ברפיח, ארכיון
(צילום: דובר צה"ל)
סמל יאיר לוין הוא נכדו של ח"כ לשעבר משה פייגלין. בהודעה מצוותו של פייגלין נמסר: "ברוך דיין האמת. הותר לפרסום: גיבור ישראל, הקדוש יאיר לוין הי"ד, לוחם סיירת גבעתי, תושב היישוב גבעת הראל בבנימין, נפל בקרב ברצועת עזה. יאיר הי"ד הוא נכדם של משה וציפי פייגלין. כולנו במשפחת 'זהות' וקהילת 'ישראל מחר' כואבים עם משה, ציפי וכל משפחת פייגלין".
המועצה האזורית בנימין ספדה לסמל לוין: "יאיר, לוחם סיירת גבעתי, בוגר המכינה ביפו, למד לפני כן בישיבה התיכונית אהבת חיים בכוכב השחר. מועצת בנימין מחבקת בשעה קשה זו את המשפחה היקרה, ויחד עם קהילת גבעת הראל תסייע לה בכל שיידרש".
ראש המועצה האזורית בנימין ויו"ר מועצת יש"ע ישראל גנץ אמר: "יאיר, בחור יפה תואר, מטובי בנינו, נפל היום כגיבור בקרבות ברפיח נגד האויבים הארורים שלנו בעזה. הוא חלם להתגייס לסיירת גבעתי, התאמן לשם כך כדי להיות הכי טוב שיש בהגנת העם והארץ וכך הוא היה. אנחנו שולחים חיבוק גדול להורים, לאחים וכן לסבא וסבתא משה וציפי פייגלין. אנו חייבים ליאיר ולחבריו את הניצחון שיבוא ואת תקומת המדינה שלנו".
3 צפייה בגלריה
לוחם צה"ל *יאיר לוין* הי"ד מגבעת הראל בבנימין
לוחם צה"ל *יאיר לוין* הי"ד מגבעת הראל בבנימין
סמל לוין. נכדו של ח"כ לשעבר משה פייגלין
( צילום: משה פרידליין)
בבית הספר שבו למד סמל אלמוג שלום ספדו: "אנחנו משתתפים בצער העמוק של משפחת שלום (קיבוץ חמדיה) על נפילת בנם, אלמוג שלום, בוגר ביה"ס עמק יפה, בקרב ברצועת עזה. אלמוג, לוחם סיירת עורב, גבעתי. אלמוג, בחור טוב לב, עדין נפש, אדם חכם ויפה תואר, מטובי בנינו נפל כגיבור בקרבות בעזה.
"אלמוג, בוגר תשפ"ג. אופיר המחנכת הייתה לו מקור לתחושת ביטחון, אלמוג שיתף אותה בכול, לאורך שנות לימודיו בביה"ס ואף יותר לאורך כל השירות בצה"ל. ביום שישי האחרון סיפר לאופיר בגאווה שהוא נכנס לעזה, בחפ"ק הקדמי, ולכן יש לו אישור להיכנס עם הטלפון והוא יעדכן. כך הבטיח. אם המשפחה שיתפה את אופיר בבשורה המרה, אתמול בערב, בזמן שקצינת הנפגעים עוד הייתה בבית המשפחה. כך אמרה: 'הבן שלנו מת כשעשה מה שאהב'".
ראש העיר מודיעין-מכבים-רעות חיים ביבס ספד לסמ"ר איתן קרלסברון: "אנו מתעוררים הבוקר לבשורה קשה מאוד על נפילתו של תושב העיר, סמ"ר איתן קרלסברון, לוחם סיירת גבעתי, שנפל אתמול במהלך פעילות מבצעית ברצועת עזה. איתן, בוגר תיכון מכבים רעות, הותיר אחריו הורים ושלוש אחיות. אני משתתף מעומק הלב בצערה הכבד של משפחת קרלסברון. יהי זכרו של איתן ברוך".
ראש מועצת גדרה סהר פינטו כתב על רס"ן טל פשבילסקי (שאולוב): "גדרה מרכינה ראשה בצער עמוק ובכאב רב על מותו של רס"ן טל פשבילסקי (שאולוב), לוחם בסיירת גבעתי, אשר נפל בקרב בדרום רצועת עזה, בן 24 בנופלו. הלב נשבר וגדרה כולה אבלה. טל, גיבור ישראל, מפקד פלוגה בהכשרה בסיירת גבעתי, הקריב את חייו בלחימה למען ביטחון ישראל ותושביה. אנחנו מחבקים את המשפחה ומשתתפים באבלה הכבד. יהי זכרו ברוך".
הפעם האחרונה שבה נהרג לוחם בקרבות ברפיח הייתה ב-30 במאי, אז נפל סמל יהונתן אליאס (20) ז"ל מירושלים, לוחם בסיירת גבעתי. ימים אחדים לאחר מכן, ביום חמישי בשבוע שעבר, נפל גשש צה"ל רס"ב זייד מזאריב ז"ל סמוך לגבול - באזור שמול רפיח. ארבעה מחבלים, נזכיר, הגיחו אז מפיר מנהרה 200 מטר מהגבול, מול כרם שלום, ואחרי שזוהו על ידי תצפיתניות דרך ערפל כבד התפתח קרב בינם לבין הכוח שהוקפץ לסריקות, מגדוד הסיור הבדואי. מזאריב נהרג, ושלושה מהמחבלים חוסלו באמצעות אש מכטב"מים וטנקים. המחבל הרביעי נמלט חזרה לרפיח.
אתמול דיווחו הפלסטינים כי צה"ל מעמיק את פעילותו ברפיח, וכי ישנה לחימה עזה במרכז העיר. אתמול דיווחה סוכנות הידיעות רויטרס, מפי עדויות תושבים, שטנקים של צה"ל מתקדמים צפונה - וכי הגיעו לקצה של שכונת שאבורה, אחד האזורים המאוכלסים ביותר בלב רפיח.

היעד ה"צנוע": הכרעת כ-60% מתשתיות חמאס ברפיח

אוגדה 162 נכנסת בימים אלו לחודש השני של הפעולה המתמשכת בפאתי רפיח, מבלי לכבוש את העיר עצמה. אתמול נרשמו קרבות עזים במרחב עם מחבלי חמאס, אך במערכת הביטחון מעריכים כי יתכן שגם שם יעבור בקרוב צה"ל למתכונת של פשיטות, כחלק משלב ג' בלחימה, והלוחמים ייצאו מהאזור בחלוף שבועות של פעילות מול חטיבת חמאס המקומית. בצבא מזהים כי בדומה לחטיבת דיר אל-בלח במרכז רצועת עזה, שבה כוחות היבשה החלו לטפל רק בחודש האחרון, גם גדודי חמאס ברפיח ניצלו את שבעת החודשים הראשונים של המלחמה כדי ללמוד ולהפיק לקחים, להשתנות ולהתאים עצמם לקראת הגעת לוחמי צה"ל לעברם.
הלוחמים צברו בעצמם ניסיון אדיר שאין שני לו, והשתנו גם בהתאם בטכניקות הקרב ובשיטות הלחימה. ברפיח מזהים הכוחות התנגדות עזה בחלק ממוקדי הלחימה, שעדיין נפרסים על שכונות מחוץ למרכז העיר, שאליו הדרג המדיני הורה שאין להגיע עדיין, בעיקר לנוכח התנגדות ארה"ב ומצרים. בהתאם, הדרג המדיני הגדיר לצה"ל יעד יחסית צנוע שמותאם יותר לאוגדה אחת שפועלת באזור: פגיעה והכרעה של בין 50% ל-60% מהיקף ותשתיות הטרור של חמאס באזור רפיח. בהמשך צה"ל עשוי לשוב לאזור לפשיטות חוזרות, כדי לטפל בכל היתר.
תיעוד מפעילות כוחות צה"ל ברפיח
(צילום: דובר צה"ל)

בנוסף, הפעולה ברפיח הוגדרה גם אתמול על ידי צה"ל באופן רשמי כ"ממוקדת ועל בסיס מודיעין". הצבא הודיע אתמול עוד כי לוחמות מיחידת האיסוף 414, שפועלות תחת חטיבת השריון 401 ברפיח, זיהו שני חמושים שנעים לעבר פיר תת-קרקעי הסמוך אליהן במרחב - ותוך דקות כלי טיס של חיל האוויר חיסל את המחבלים. הכוחות ממשיכים להחזיק גם בציר פילדלפי בניסיונות לאתר מנהרות הברחה לסיני ובקרבת מעבר רפיח, במקביל לניסיונות נמשכים לתאם כניסה של הרשות הפלסטינית לשליטה על המעבר.
ציר הגבול עם מצרים והמרחב כולו שבדרום רצועת עזה נחשב לאזור גדול יחסית למוקדי הלחימה בצפון עזה, שבה המרחק בין הים לגבול עם ישראל הוא בין 7 ל-8 ק"מ, כמחצית מרוחב הגזרה באזור רפיח. העמימות סביב פעולת אוגדה 162 ברפיח מתאפיינת גם במיעוט המידע שצה"ל מוציא לגביה: בניגוד ליתר האזורים ברצועה שבהם צה"ל תמרן מאז סוף חודש אוקטובר, עד כה לא הוכנסו, באופן חריג, תקשורת ועיתונאים לרפיח כדי להתרשם מקרוב מהמבצע ולשוחח עם המפקדים, גם לגזרות בהן צה"ל בשליטה מבצעית מלאה.
המבצע ברפיח נפתח לפני מעט יותר מחודש אחרי חודשים ארוכים שבהם אותתה ישראל על המהלך הצפוי - וכשברקע התנגדות נרחבת בעולם מחשש לפגיעה בהמוני הפליטים שהצטופפו שם, התנגדות שאף כללה איום מפורש מהנשיא ג'ו ביידן נגד פעולה נרחבת. על רקע הלחץ הזה היקף הפעולה אכן צומצם, ועד כה נראה שצה"ל התמקד בהשתלטות על ציר פילדלפי שבגבול בין דרום הרצועה למצרים.
צה"ל הודיע כבר בסוף החודש שעבר כי השיג "שליטה מבצעית" על ציר פילדלפי, שנתפס כציר החמצן של חמאס בשל מנהרות ההברחה מסיני, אבל גם לאחר מכן המשיכו הכוחות להתקדם מערבה, ובשבוע שעבר דווח שכל הציר נכבש ושהכוחות הישראליים הגיעו לחוף הים.
בעקבות הפעולה ברפיח התפנו מהעיר כמיליון פליטים, וחרף החשש בעולם - "אסון הומניטרי" לא התרחש. עם זאת, בצל הפעולה כן נסגר מעבר רפיח ומצרים מסרבת לפתוח אותו כל עוד צה"ל שולט בצד העזתי שלו. במקביל, הלחץ על ישראל רק גבר, עם הצווים שפרסם בית הדין בהאג - שלכאורה דורשים ממנה להפסיק את הפעולה, אם כי בישראל מפרשים אותם באופן שמאפשר להמשיך במבצע. התקווה היא שהלחץ הצבאי על חמאס יקדם בסופו של דבר עסקה לשחרור חטופים, אך בינתיים לא נראה שהסיכויים לפריצת דרך במגעים גבוהים.
במקביל לפעולה ברפיח, צה"ל ערך בחודש האחרון גם פשיטות בצפון הרצועה - ולאחרונה פתח בפשיטה במרכזה. בצל הפעילות במרכז הרצועה חולצו שלשום במבצע נועז לאור יום, ממחנה הפליטים נוסייראת, ארבעה חטופים: נועה ארגמני, שלומי זיו, אנדריי קוזלוב ואלמוג מאיר ג'אן. בפעולה נפל לוחם הימ"מ רב-פקד ארנון זמורה ז"ל, שעמד בראש הכוח שפרץ לאחת מדירות החטופים. בעקבות מותו כונה המבצע על שמו, "מבצע ארנון".