חברת הכנסת לשעבר יעל דיין הלכה היום (שבת) לעולמה והיא בת 85. בעשור האחרון היא התמודדה עם מחלת נפחת הריאות (COPD). היא הותירה אחריה שני ילדים.
5 צפייה בגלריה
יעל דיין
יעל דיין
דיין ב-2018
(צילום: יובל חן)
ממשפחתה נמסר: "אנחנו מצטערים מאוד על פטירתה של יעל דיין, שהייתה אמא וסבתא נהדרת ואהובה מאוד. יעל נאבקה כל ימיה למען שלום וזכויות אדם ואהבה מאוד את ישראל. עד לרגע האחרון לא איבדה תקווה שעוד נזכה כאן לחיים טובים של שלום". המוזיקאי אביב גפן, שאביו יהונתן גפן שהלך לעולמו היה בן הדוד של דיין, כתב בחשבון ה-X שלו: "יעל דיין שכל כך אהבתי נפטרה, אזכור אותך תמיד נלחמת למען החלש והאחר, נוחי על משכבך בשלום יעלי".
יו"ר מפלגת העבודה, ח"כ מרב מיכאלי, אמרה כי "‏יעל דיין תיזכר לנצח על חקיקת החוק למניעת הטרדה מינית, ועל הקמת הוועדה לקידום מעמד האישה בכנסת. יש לה גם הישגים עצומים במאבק לזכויות להטב"ק ומקום חשוב במאבק על השלום. יעל דיין לא בחלה במאבק הפוליטי. קשה ככל שהוא לנשים בכלל ולנשים פמיניסטיות בפרט - היא לא נרתעה. ‏עבורי ועבור כל אישה ואישה בישראל יעל היא אור שהלכנו לאורו, אם ידענו או לא ידענו".
יו"ר מפלגת העבודה לשעבר, עמיר פרץ, ספד לדיין: "היינו חלק מקבוצה במפלגת העבודה של שנות ה-80, שהובילה מאבקים רבים בתחומי צדק חברתי, שוויון, שינויים בשיטת הממשל וחתירה לשלום. מצאנו מכנה משותף בתחומים המרכזיים ובתפיסת עולם שלפיה פתרון מדיני וצדק חברתי אינם יכולים לבוא זה במקום זה - אלא חייבים ללכת יד ביד. עד יומה האחרון הייתה מגדלור של צדק חברתי, ומיומה הראשון בציבוריות הישראלית הייתה מגדלור של צדק מגדרי ושוויון. היא תחסר לי. היא תחסר למדינת ישראל".
דיין נולדה בפברואר 1939 בנהלל לרות ולמשה דיין, לימים הרמטכ"ל ושר הביטחון. אחיה הצעירים היו הבמאי אסי דיין, שהלך לעולמו ב-2014, והפסל אודי דיין שנפטר ב-2017.
היא שירתה בצה"ל ביחידת דובר צה"ל והשתחררה בדרגת סרן. לאחר מכן למדה יחסים בינלאומיים באוניברסיטה העברית בירושלים ומדעי החיים באוניברסיטה הפתוחה.
בבחירות לכנסת ה-13, שנערכו ב-1992, נבחרה דיין לראשונה לח"כית מטעם מפלגת העבודה. הייתה חברה בוועדת חוץ וביטחון ויו"ר הוועדה לקידום מעמד האישה ולשוויון מגדרי, תפקיד שבו החזיקה גם בכנסות ה-14 וה-15. ב-2003 התמודדה דיין מטעם רשימת מרצ, אך לא נבחרה לכנסת.
בהמשך אותה שנה היא התמודדה בראש רשימת מרצ למועצת עיריית תל אביב. לאחר הבחירות היא מונתה לסגנית ראש העיר. בבחירות הבאות עברה לרשימתו של ראש העיר רון חולדאי, ואחריהן מונתה לתפקיד יו"ר מועצת העיר.
לאורך השנים הייתה דיין פעילה במנהיגויות של גופים חוץ-פרלמנטריים שפעלו למען שלום, כמו שלום עכשיו, בת-שלום והמועצה לשלום ולביטחון. היא גם הייתה פעילה למען זכויות נשים בארץ ובעולם ובארגונים למען זכויות אדם. בנוסף הייתה פעילה בולטת למען זכויות להט"בים. בשנת 2022 קיבלה פרס מפעל חיים מהמשרד לשוויון חברתי, על פעילותה למען קהילת הלהט"ב.
5 צפייה בגלריה
יעל דיין עם אסי דיין ורות דיין
יעל דיין עם אסי דיין ורות דיין
דיין לצד אמה רות ואחיה אסי, בשנת 2012
(צילום: דנה קופל)
5 צפייה בגלריה
יעל דיין ויוסי שריד
יעל דיין ויוסי שריד
דיין לצד יוסי שריד ז"ל במצעד הגאווה ב-2003. נודעה בפעילותה עבור זכויות להט"ב
(צילום: שאול גולן)
5 צפייה בגלריה
יעל דיין
יעל דיין
עיתונאית וסופרת. דיין ב-1993
(צילום: דוד רובינגר)
5 צפייה בגלריה
יעל דיין
יעל דיין
דיין ב-1967
(צילום: דוד רובינגר)
דיין הייתה גם עיתונאית וסופרת, ופרסמה כמה ספרים - בהם "אבי, בתו" ו"סיני, יוני 1967, יומן אישי". היא הייתה נשואה לדב שיאון, שכיהן בין היתר כדובר צה"ל. שיאון הלך לעולמו ב-2003 והוא בן 82.
בשנה שעברה הודיעו בשוגג בכנסת על מותה. חבר הכנסת גלעד קריב ממפלגת העבודה ספד לה בוועדת החוקה, ואמר כי "בתקשורת דווח שחברתנו ומורתנו יעל דיין הלכה לעולמה". חברת סיעתו נעמה לזימי גם פרסמה פוסט בנושא - אבל בשיחה עם ynet הבהירה דיין בעצמה: "אני בסדר, אני מרגישה טוב".
בריאיון ל"לאשה" לפני כשנתיים היא נשאלה על מצב הבריאותי. "אני סובלת ממחלת ריאות כרונית ויש לי כאבים רוב הזמן. יש ימים ושעות שאני לא יכולה לדבר בצורה מובנת לגמרי, אבל אני סובלת בעיקר משיעמום, כי רוב הזמן אני לבד", היא אמרה. "יש לי מטפלות וכל מה שאני צריכה בבית מבחינה רפואית, אבל הבדידות חונקת. חבריי הטובים בולי (הסופר א.ב. יהושע. ד"ח), יהושע קנז ועמוס עוז כבר אינם, הייתה לנו חבורה שהולכת ומתמעטת".
דיין התייחסה באותו ריאיון לנושאים שאותם קידמה: "כל חיי עסקתי בשני דברים עיקריים: בקהילה הלהט"בית ובבעיית האלימות כלפי נשים, בעיקר בתוך המשפחה, ובכך הקדמתי את MeToo#. היום שני הנושאים האלה נמצאים במרכז סדר היום, אבל כשאני נכנסתי לנושאים האלה לא היה אפשר לדבר עליהם או להזכיר אותם, טאטאו אותם מתחת לשטיח, בעיקר את העניין הלהט"בי".
מורן אזולאי ורן בוקר השתתפו בהכנת הכתבה