העיתון הגרמני "בילד" מדווח הערב (שני) כי נקבע תאריך למבצע קרקעי של ישראל בדרום לבנון. לפי הדיווח בעיתון, שנסמך על "מקורות דיפלומטיים", ישראל תחל במבצע קרקעי נגד חיזבאללה במחצית השנייה של חודש יולי - קרי, בשבועות הקרובים.
לפי דיפלומטים מערביים, ישראל נערכת ל"תרחיש קיצוני" - ואם חיזבאללה לא יפסיק להפגיז את שטח ישראל, מבצע קרקעי בלבנון יתחיל "בשבוע השלישי או הרביעי של חודש יולי".
5 צפייה בגלריה
תיעוד מהתרגילים שביצעו לוחמי צה"ל בגזרת הצפון
תיעוד מהתרגילים שביצעו לוחמי צה"ל בגזרת הצפון
תיעוד מהתרגילים של לוחמי צה"ל בגזרת הצפון, בשבוע שעבר
(צילום: דובר צה"ל)
5 צפייה בגלריה
עיתון
עיתון
הדיווח ב"בילד", היום

ה"בילד" דיווח כי "הארגון לא מתכוון להפסיק להפגיז את ישראל". חיזבאללה, נזכיר, מתעקש כל העת על הדרישה להפסקת המלחמה בעזה לפני הגעה להסדר מדיני מול ישראל - כזה שבירושלים הביעו תקווה שניתן יהיה להשיב באמצעותו את השקט והביטחון לתושבי הצפון, ללא מלחמה הרסנית.
נציין כי אין זו הפעם הראשונה שבעולם מדווחים על היערכות ישראלית להסלמה משמעותית בצפון. כבר בחודש ינואר נטען כי ישראל נערכת לכזו. בדיווח אז, ב"וושינגטון פוסט", נכתב כי ישראל הציבה דד-ליין לסיום ניסיון ההידברות לרגיעה לסוף אותו החודש. במרץ דווח ב"אל-אחבאר", שופר חיזבאללה בלבנון, על כך שאם לא יגיעו הצדדים להסכמות על הסדר מדיני - ישראל תחל מלחמה בלבנון ב-15 בחודש.
עם זאת, ההערכות האלה לא התממשו, ובמקביל לדיווחים בכלי תקשורת השונים התנהלו מגעים קדחתניים בהובלת האמריקנים וגורמים נוספים בקהילה הבינלאומית, כדי למנוע פתיחת מלחמה בחזית נוספת, במקביל למלחמה שמתנהלת ברצועת עזה מול חמאס.
כמו כן, רק לאחרונה אמר נציג חיזבאללה ל"וושינגטון פוסט" כי ארגון הטרור השיעי "מוכן לעצור את התקיפות רק אם תהיה הפסקה בפעולות האיבה בעזה, ואינו מתכוון לדון בהסכמים כלשהם עד שהמלחמה תופסק". עם זאת, בעיתון האמריקני דווח בסוף השבוע כי האמריקנים מעריכים שניתן יהיה להגיע להסדר בצפון חרף ההצהרות הללו של חיזבאללה, כלומר גם בלי הפסקת אש בעזה.
מוקדם יותר היום, חברת התעופה הגרמנית "לופטהנזה" הודיעה שהחליטה לבטל את כל טיסות הלילה שלה לביירות - עד לסוף חודש יולי - בעקבות המתיחות בלבנון והחשש מפני מלחמה נרחבת בין ישראל לחיזבאללה. עם זאת, נאמר כי הטיסות בשעות היום יימשכו. בשבוע האחרון הפצירה ברלין באזרחיה הגרמנים בלבנון לעזוב את המדינה, בשל אותו חשש. גרמניה היא לא המדינה היחידה שקראה בימים האחרונים לאזרחיה לעזוב את לבנון, ובין היתר עשו זאת גם הולנד, קנדה, כוויית וצפון מקדוניה.
גלנט בגבול הצפון, ביום שישי האחרון: מקווים להסדר - אבל מוכנים למלחמה
(צילום: שחר יורמן / תקשורת שר הביטחון)

5 צפייה בגלריה
ספינה USS WASP צרעה של צבא ארה"ב
ספינה USS WASP צרעה של צבא ארה"ב
הספינה USS WASP שהגיעה לים התיכון - ותוכל לפנות אמריקנית במקרה הצורך
(צילום: ויקיפדיה/U.S. Navy)
בארה"ב לא קראו לאזרחים לצאת מיד מלבנון, אבל כן הזהירו אותם מנסיעה לשם - ולפי דיווחים גם קירבו ספינת מלחמה שתאפשר מילוט אזרחים אמריקנים מהאזור במקרה הצורך. מדובר באוניית הלוחמה האמפיבית של צבא ארצות הברית, USS Wasp ("הצרעה"), שנכנסה בשבוע שעבר לים התיכון, וגורם אמריקני אמר כי למרות שתוכל לסייע בפינוי אזרחים - זו אינה הסיבה העיקרית שבגללה היא נמצאת באזור. "זה קשור להרתעה", אמר לסוכנות הידיעות AP.
הדיווח ב"בילד" מצטרף גם לדיווח בשבוע שעבר באתר "פוליטיקו" האמריקני, ולפיו המודיעין בארה"ב מעריך כי בין ישראל לחיזבאללה עלול לפרוץ בשבועות הקרובים עימות רחב-היקף - אם לא יושג הסכם הפסקת אש עם חמאס. על פי הדיווח, בממשל ביידן מנסים לשכנע את שני הצדדים להפחית את המתיחות, אך גורמים אמריקנים לא מאמינים שההסכם בין ישראל לחמאס, שנמצא על השולחן, יבשיל. הן ישראל והן חיזבאללה, כך לפי שני בכירים אמריקנים המעורים במודיעין שבידי וושינגטון, כבר הכינו תוכניות קרב ופועלים להשיג כלי נשק נוספים. גורם בכיר נוסף ששוחח עם "פוליטיקו" הזהיר: "הסיכון גבוה יותר מכל נקודה אחרת בשבועות האחרונים".
חרף הדיווחים הללו, בתום ביקורו בארה"ב בשבוע שעבר, שר הביטחון יואב גלנט נשמע כמי שמנסה לצנן את רוחות המלחמה. גלנט אמר אז, בישיבת הקבינט המדיני-ביטחוני, כי בשיחותיו בארה"ב הבהיר שהסדר בצפון הוא עדיין אפשרי: "אמרתי לאמריקנים שאנחנו לא אלה שרוצים במלחמה בצפון, ואם נגיע להסדר שירחיק אותם מהגבול, זה מקובל". ביום שישי האחרון, בביקור בגבול הצפון, הוסיף גלנט: "אנחנו לא מחפשים מלחמה אבל אנחנו מוכנים אליה. ואנחנו נגיע לצומת, זאת תהיה צומת T גם עבור האויב וגם עבורנו. אם הוא יבחר ללכת במלחמה אנחנו נדע מה לעשות, אם הוא יבחר ללכת להסדרה אנחנו נענה לעניין הזה".
5 צפייה בגלריה
חסן נסראללה, סרטון שפורסם ב"יוניוז" מהפלת הכטבמ בעיירה דיר כיפא, עלי ח'אמנאי
חסן נסראללה, סרטון שפורסם ב"יוניוז" מהפלת הכטבמ בעיירה דיר כיפא, עלי ח'אמנאי
נסראללה, חמינאי ותיעוד מיירוט כטב"ם ישראלי בשמי לבנון. איראן מעבירה מערכות הגנה לחיזבאללה
(צילום: Mohammad Kassir, Shutterstock, AP)
5 צפייה בגלריה
תקיפה של צה"ל ב כפר שובא דרום לבנון
תקיפה של צה"ל ב כפר שובא דרום לבנון
תקיפה בדרום לבנון, בשבוע שעבר
(צילום: EPA/STR)
כשברקע ממשיך חיזבאללה לשגר טילים וכטב"מים ליישובים ובסיסים בצפון - רק אתמול נפצעו 18 חיילים, אחד מהם באורח קשה, במתקפת כטב"ם ברמת הגולן - איראן איימה בסוף השבוע כי אם ישראל תפתח במתקפה נרחבת בלבנון, "תתפתח מלחמת השמדה" - כלומר, מלחמה כוללת. המשלחת האיראנית לאו"ם מסרה כי טהרן - נותנת החסות המרכזית של חיזבאללה - אמנם רואה ב"תעמולה" הישראלית על הכוונה לתקוף בלבנון "לוחמה פסיכולוגית", אך אם בכל זאת הדבר ייצא לפועל - "כל האפשרויות, כולל המעורבות המלאה של כל חזיתות ההתנגדות (המיליציות והחות'ים, למשל), על השולחן".
על רקע האיום הזה, והדיווח שהוכחש בלבנון על מאגר הנשק העצום שמאוחסן בנמל התעופה האזרחי בביירות, אתמול פרסם כתבנו יוסי יהושוע כי בשבועות האחרונים האיצה איראן את הברחות אמצעי הלחימה לחיזבאללה. מדובר במערכות הגנה אווירית שחיזבאללה זקוק להן במיוחד בעקבות תקיפות חיל האוויר בדרום לבנון. בחודשים האחרונים ניסה ארגון הטרור - ואף הצליח מספר פעמים - לפגוע בכטב"מים של צה"ל. בתגובה, במסגרת המשוואות שנוצרו במלחמה, חיל האוויר תקף או את המערכות עצמן ששיגרו את היירוט או את יחידות האם.