בג"ץ קבע היום (רביעי) מועד לדיון בעתירה המבקשת לפסול את בנימין נתניהו מכהונה כראש הממשלה בטענה שהפר את הסדר ניגוד העניינים שלו. הדיון יתקיים ב-12 בספטמבר, רגע לפני טיסתו הצפויה של ראש הממשלה לעצרת האו"ם, מול נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות, המשנה לנשיאה עוזי פוגלמן והשופט יצחק עמית. על היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה למסור את תגובתה לעתירה עד 20 באוגוסט, עוד כחודש מהיום.
שר המשפטים יריב לוין התייחס להודעת בג"ץ ואמר כי "במדינה דמוקרטית מי שמכריע מי יהיה ראש הממשלה הוא הציבור. התערבות בג"ץ, בחוסר סמכות, היא ניסיון מסוכן לרמוס את בחירתם הדמוקרטית של כ-2.5 מיליון אזרחי ישראל שבחרו רק לפני מספר חודשים בבנימין נתניהו לראשות הממשלה".
3 צפייה בגלריה
נושא כשירות כהונתו של נתניהו כראש ממשלה שוב מגיע לבג"ץ
נושא כשירות כהונתו של נתניהו כראש ממשלה שוב מגיע לבג"ץ
נושא כשירות כהונתו של נתניהו כראש ממשלה שוב מגיע לבג"ץ
(צילום: EPA, אלכס קולומויסקי)
3 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
תמסור את תגובתה תוך חודש. בהרב-מיארה
(צילום: רויטרס/GIL COHEN-MAGEN/Pool)
מנגד, עו"ד דפנה הולץ לכנר, העותרת בשם חברים בקבוצת "מבצר הדמוקרטיה", מסרה כי "מהחלטת בית המשפט ניכר כי אמירתה של היועמ"שית כי סוגיית ניגוד העניינים של ראש הממשלה מטופלת כנדרש אינה מספקת, וכי קיים ספק עובדתי בעניין. אנו שבעי רצון מהחלטה זו ובטוחים כי לאור ניגוד העניינים החמור והעוצמתי בו מצוי נתניהו, כנאשם בעבירות חמורות, בית המשפט ידון בנושא כשירותו בכובד ראש".
בשבוע שעבר, נזכיר, קבעה שופטת העליון רות רונן כי בג"ץ יקיים דיון בעתירה שהוגשה לפסילת כהונתו של ראש הממשלה נתניהו, בשל הפרת הסדר ניגוד העניינים שחל בעניינו - מכיוון שלפני כארבעה חודשים הודיע שהוא "נכנס לאירוע" של המהפכה המשפטית, על אף אזהרותיה של היועצת המשפטית לממשלה.
משמעות ההחלטה מלפני כשבוע היא שבבית המשפט העליון רואים מקום לדיון בעתירה, ולא דוחים אותה על הסף. בחודש מאי האחרון הגישו 39 חברי קבוצת "מבצר הדמוקרטיה", ובראשם הרמטכ"ל לשעבר דן חלוץ, עתירה דחופה לבג"ץ - בדרישה להורות כי נתניהו מנוע מלהמשיך ולכהן בתפקיד ראש ממשלה. באותו חודש בית המשפט העליון דחה עתירה שביקשה לקבוע שנתניהו ביזה את בית המשפט כשאמר שהוא "נכנס לאירוע".
3 צפייה בגלריה
יריב לוין
יריב לוין
"ניסיון לרמיסת הבחירה הדמוקרטית". לוין תקף את בג"ץ
(צילום: אלכס קולומויסקי)
בג"ץ קיבל בהחלטה את עמדת היועמ"שית בהרב-מיארה, שאמרה גם היא שנתניהו לא ביזה את בית המשפט - על אף שהודיע שיתערב במהפכה המשפטית חרף הסדר ניגוד העניינים שעליו הוא חתום.
העתירה של "מבצר הדמוקרטיה" על הפרת הסדר ניגוד העניינים מתבססת על קביעת היועמ"שית, שהודיעה לבג"ץ במסגרת הליך ביזיון בית המשפט כי נתניהו הפר את האיסורים וההגבלות שמוטלים עליו על פי דין בשל מצב ניגוד העניינים בו הוא מצוי, וכן לאור העובדה שנתניהו הצהיר במפורש ובפומבי, במסגרת הודעתו לבג"ץ, כי בכוונתו להמשיך ולפעול תוך הפרת האיסורים שחלים עליו. בנוסף בעתירה על ביזיון בית המשפט, העליון הדגיש כי בתחום של הסדרי ניגוד עניינים חוות דעתה של היועמ"שית מחייבת את ראש הממשלה ואת חברי הממשלה כל עוד לא קבע בית המשפט אחרת.
העותרים מזכירים בעתירה כי לפני שלוש שנים הותרה על ידי בג"ץ בהרכב של 11 שופטים כהונתו של נתניהו בכפוף לעמידה בהגבלות הנובעות ממצב ניגוד העניינים החריג והעוצמתי, שנובע מהיותו נאשם בפלילים בעבירות חמורות שיש עמן קלון, אשר העונש בגינן, במידה שיורשע - כולל מאסר בפועל. לפיכך, לטענתם אי עמידתו בתנאי הבסיסי שעליו הותרה הכהונה מחייבת את פסילתו מלהמשיך ולכהן בתפקיד, שכן על פי הדין - הכלל האוסר הימצאות של נבחר ציבור בניגוד עניינים הוא כלל יסודי במשפט אשר לא ניתן להפר אותו.