"אין לכם יכולת אינטלקטואלית. מה לעשות, מוגבלים"
(צילום: עידו ארז)

יו"ר ועדת החוקה של הכנסת, ח"כ שמחה רוטמן, הצליח שוב לעורר סערה כשכינה מפגינים נגדו בכנס על המהפכה המשפטית באוניברסיטת ת"א "מוגבלים". הוא טען כי למוחים שהפריעו לדבריו, "אין יכולת אינטלקטואלית" כדי להתמודד עם טיעוניו - ולכן הם "צועקים". "מה לעשות, מוגבלים", אמר. התגובות על כך לא איחרו להגיע - וארגונים הנאבקים למען זכויות נכים ושילוב אנשים עם מוגבלות אמרו כי מדובר ב"חציית גבול". צפו בדבריו של רוטמן בנגן הווידאו שבפתח הכתבה.
לביא נאור, דובר ארגוני הנכים, כינה את האמירה של רוטמן "אומללה". "מצער מאוד שחבר הכנסת הגיב לציבור שהגיע למחות באוניברסיטת ת"א כ'מוגבלים' ובכך פגע בציבור הנכים. זו בושה לבית המחוקקים כולו", אמר וקרא ליו"ר ועדת החוקה לחזור בו מדבריו ולהתנצל בפני כלל ציבור הנכים - ש"חלק ממנו הצביע לו בבחירות האחרונות".
המחאה באוניברסיטת ת"א, הבוקר

4 צפייה בגלריה
שמחה רוטמן
שמחה רוטמן
ההפגנה נגד רוטמן באולם הכנס באוניברסיטת ת"א
(צילום: מוטי קמחי)
4 צפייה בגלריה
רוטמן מנסה לעבור בהפגנה באונ' תל אביב
רוטמן מנסה לעבור בהפגנה באונ' תל אביב
רוטמן נכנס לאוניברסיטה מלווה באבטחה כבדה, מאות הקיפו את הבניין
(צילום: רוני להב)
4 צפייה בגלריה
נאור לביא
נאור לביא
"אמירה אומללה". לביא נאור
(צילום: שרון צור)
אורן הלמן, מייסד מיזם "סיכוי שווה" לשילוב אנשים עם מוגבלות בעבודה ובחברה, הוא אב לבת עם צרכים מיוחדים. גם הוא זעם על דבריו של אחד ממובילי המהפכה המשפטית, שמוביל קו ניצי יחד עם שר המשפטים יריב לוין באשר לקידומה. לדבריו, "כמו בתי, חיים בישראל עוד מיליון אנשים עם מוגבלות. בכל פעם שנבחר ציבור משתמש במוגבלות כדי להעביר ביקורת זה כמו אגרוף לבטן".
הלמן טען כי "זה מעודד את הדה-לגיטימציה שיש בישראל כלפי אנשים עם מוגבלות ואת האפליה וההדרה שלהם מהחברה הישראלית". הוא המשיך: "מוגבלות היא לא דבר שלילי. היא לא קללה, אסור להשתמש בה על מנת ללעוג או להעביר ביקורת על אנשים. במפלגתו של רוטמן חברים אנשים עם מוגבלות או שיש להם במשפחה אנשים עם מוגבלות. אני יודע שליושב ראש מפלגתו יש רגישות רבה לתחום הזה, ואני מצפה ממנו לא רק שיתנצל, אלא שבעיקר יבין שהוא פגע בהמון אנשים באמירה הזו".
מייסד מיזם "סיכוי שווה" הבהיר כי התנערות מדבריו של רוטמן אינה נקיטת עמדה פוליטית. "זו סוגיה חברתית נקודה. זה אנושי. זה עניין רגיש ופוגע במאות אלפי משפחות בישראל". חבר הכנסת מהציונות הדתית, נציין, הגיע מלווה באבטחה כבדה לאוניברסיטת ת"א כדי להשתתף בפאנל אליו הוזמן בנושא המהפכה המשפטית - וזכה לקבל פנים סוערת למדי.
4 צפייה בגלריה
אורן הלמן
אורן הלמן
"כמו אגרוף בבטן". אורן הלמן
מאות מפגינים הקיפו את הבניין אליו הגיע, וניסו למנוע את כניסתו לשם תוך שהם צועקים לעברו "דמוקרטיה". אחרים חיכו לו מחוץ לאולם בו נערך הכנס עם דגלי ישראל ושלטים ונוספים קטעו את דבריו באולם עצמו. חלק מהמוחים הדביקו מדבקות ועליהם מסרים המזוהים עם המחאה נגד המהפכה המשפטית, שנמשכת זה חמישה חודשים, על הרכב שאיתו הגיע רוטמן - ובמקביל הוא סיפק את האמירה שהצליחה להכעיס רבים.
גם ד"ר יריב וינצר, נשיא עמותת "גיבורים קטנים" הפועלת לשילוב אוטיסטים ואנשים עם מוגבלות שכלית, התרעם מדבריו של חבר הכנסת מהציונות הדתית ואמר כי "שוב ושוב אנחנו עדים לאמירות בוטות של פוליטיקאים מכל הצדדים, המשתמשים באנשים עם מוגבלויות לצורך ניגוח מתנגדים פוליטים. פעם אחת ולתמיד, יש להוציא כל שימוש שלילי במוגבלות ובאנשים עם מוגבלויות במסגרת השיח הפוליטי. מדובר בריטואל מכוער שיש לעקור מן השורש".
מארגון בזכות, המרכז לזכויות אדם של אנשים עם מוגבלות, נמסר: "אנו מצרים מאוד על כך שחבר הכנסת שמחה רוטמן בחר להשתמש במילה 'מוגבלים' כדי ללעוג למפגינים. הבחירה של רוטמן להשתמש במילה 'מוגבלים' רק מעצימה את הדעות הקדומות ואת ההדרה של אנשים עם מוגבלות מהחברה. מנבחר ציבור במדינת ישראל היינו מצפים שהבחירה לעשות שימוש במילה 'מוגבלות', תהיה רק בהקשר של קידום זכויות אנשים עם מוגבלות בחברה ומתוך הכרה בעיקרונות השוויון וכבוד האדם. אנו מצפים כי רוטמן יתנצל".
עו"ד מיכל גורן, מהקליניקה לזכויות אנשים עם מוגבלות במרכז לחינוך קליני משפטי באוניברסיטה העברית: "השימוש במילה 'מוגבלים' כעלבון הוא אקט פוגעני ומשפיל, ששם מכשול בדרך הקשה והארוכה למאבק החברתי ארוך שנים להכרה החברתית לשוויון ולעצמאות של אנשים עם מוגבלות, שאנחנו בקליניקה גאים ללוות ולסייע משפטית. מה שאנחנו רואים בצער ובכאב בתרבות הרווחת, גם אם פחות ופחות, קשה עוד יותר כאשר הוא מגיע מנבחרי ציבור שאמורים להגן על קבוצות מוחלשות ולהוביל בעצמם שינויים חברתיים וקדמה".
באוניברסיטת ת"א התייחסו למהומות שקדמו לדברים של רוטמן ומסרו: "האוניברסיטה עשתה ככל יכולתה לאפשר את קיום האירוע שהוא יוזמה של תא סטודנטים. למרבה הצער, סטודנטים, גורמים מחוץ לאוניברסיטה וכנראה אף פעילים מן הסגל, מחו נגד ח"כ רוטמן באופן שמנע ממנו לדבר. אנחנו מצטערים על כך מאוד. אוניברסיטת תל אביב מקדשת את חופש הביטוי של כל אדם, מבלי קשר לדעותיו. התרחשות מעין זו אינה אופיינית לאוניברסיטה".