2 צפייה בגלריה
משרד החוץ
משרד החוץ
המינויים של 36 שגרירים תקועים. משרד החוץ
(צילום: גיל יוחנן )
נתניהו וגנץ בנתק, ומינוי 36 שגרירים נותר תקוע: המינויים של 36 שגרירים בחו"ל מתעכב כבר כמה חודשים ולא עולה לאישור הממשלה, בשל העימות בין ראש הממשלה בנימין נתניהו לשר הביטחון בני גנץ, שנמצאים בנתק מאז פיזור הכנסת והיציאה לבחירות.
ועדת המינויים של משרד החוץ אישרה את המינויים כבר בחודש נובמבר האחרון, אך הם עדיין לא הגיעו לאישור הממשלה, ובמשרד החוץ חוששים שזה לא יקרה עד הבחירות הקרובות במרץ - ובכך אישורם יידחה עד חודש יוני לפחות. בינתיים, השגרירים העתידיים לא יכולים להתחיל בהכנות מקצועיות ואישיות עד שהמינויים יאושרו באופן רשמי על ידי הממשלה.
חלק מהדיפלומטים כבר היו אמורים להיכנס לתפקיד, כמו למשל השגריר בוורשה והקונסול הכללי במיאמי - משרות שנכון לעכשיו כלל לא מאוישות. מינויים נוספים שטרם אושרו הם אלו של השגרירים בדלהי, טוקיו, בריסל, פראג, ברזיליה, ניקוסיה, פרטוריה, קייב, פנמה, בנגקוק, שטוקהולם, ברן ועוד.
2 צפייה בגלריה
בני גנץ ובנימין נתניהו
בני גנץ ובנימין נתניהו
לא מצליחים להגיע להסכמה. נתניהו וגנץ
(צילום: קובי גדעון, לע"מ, AFP)
במשרד החוץ הביעו תמיהה מדוע גנץ הסכים לאשר את המינויים של מפכ"ל המשטרה קובי שבתאי לפני כשבוע ושל נציבת שב"ס קטי פרי אתמול, מבלי לדרוש בתמורה את אישור השגרירים.
בוועד העובדים של משרד החוץ דורשים מנתניהו וגנץ להביא את אישור השגרירים לישיבת הממשלה הקרובה. "מסתבר שבכל הנוגע לשירות החוץ של ישראל, אין הבדל בין ראש הממשלה המכהן לבין זה החליפי", אמרו בוועד. "36 שגרירים ושגרירות שמונו כבר לפני חודשים ממתינים מאז לאישור הממשלה למינוי.
"בזמן שמשתוללת מגפה עולמית, שבה שיתוף הפעולה הבינלאומי חשוב מתמיד, נתניהו וגנץ משאירים משרות מקצועיות בכשליש מנציגויות ישראל בעולם בסכנת איוש. כדרכה של הממשלה במינויים, התקדמות מחייבת עסקה בין גנץ לנתניהו, אולם השניים לא מצליחים להגיע להסכמה. השגרירים ובני משפחותיהם הפכו לבני ערובה של המצב הפוליטי, כמו גם המשך קידום האינטרסים החיוניים של ישראל בזירה הבינלאומית".
גנץ התייחס לסוגיה בפתח ישיבת הממשלה אתמול, שבה אושר מינויה של פרי. "בישיבה נמנה את גונדר קטי פרי לנציבת שירות בתי הסוהר, ואני מאוד שמח לאפשר את המינוי הזה. אני לא חוסם אותו משיקולים פוליטיים, ובעניין הזה אני מציע שנפעל על מנת למנות את כל השגרירים שחסרים לישראל בעולם. מדובר ביותר מ-30 מדינות שבהן צריכים להיות נציגי מדינת ישראל, שעושים את עבודתם בהמשך למדיניות הממשלה. אי אישור המינוי מהווה פגיעה באינטרסים הלאומיים של מדינת ישראל, וזה צריך להיפסק לאלתר".