לראשונה זה שנה, שיחת טלפון בין שרי החוץ של ישראל וסין: ישראל כ"ץ שוחח היום (שני) עם וואנג יי, עמיתו הסיני. את השיחה ניצל כ"ץ כדי להבהיר לבייג'ינג שישראל מתכננת להגיב למתקפת הטילים האיראנית - והבהיר כי "אף מדינה לא יכולה לעבור לסדר היום על מתקפה שכזו". מלבד זאת, כ"ץ ציין בפני יי שישראל סבורה שעמדת סין מוטה וחד-צדדית בכל הנוגע לסכסוך הישראלי-פלסטיני.
1 צפייה בגלריה
וואנג יי שעומד בראש ועדת יחסי החוץ של המפלגה הקומוניסטית ומכהן כדיפלומט הבכיר ביותר של סין
וואנג יי שעומד בראש ועדת יחסי החוץ של המפלגה הקומוניסטית ומכהן כדיפלומט הבכיר ביותר של סין
(צילום: Roman Pilipey/Pool Photo via AP, File, Shutterstock, Attila KISBENEDEK AFP)
כ"ץ גם אמר לעמיתו הסיני כי איראן היא הגורם העיקרי לערעור היציבות במזרח התיכון, וכי היא איום על שלום המזרח התיכון והעולם כולו - הן ישירות והן באמצעות שלוחותיה. הוא עדכן אותו בלחימה בצפון נגד חיזבאללה, ואמר: "‏אנחנו מצפים כי סין תביע עמדה מאוזנת והוגנת ביחס למלחמה שנכפתה על ישראל, שמשקפת בצורה נאמנה מי הם גורמי הטרור באיזורנו ומי המדינה שמגנה על עצמה מפני מתקפות של אותם גורמי טרור".
יי, חבר הפוליטביורו, אמר בשיחה כי סין מתנגדת לנשק גרעיני איראני, וקרא לשחרור החטופים. כ"ץ, כאמור, אמר לשר הסיני כי לישראל יש בעיה עם עמדת סין ביחס לסכסוך הישראלי-פלסטיני. יי השיב כי המדיניות הסינית אינה אנטי-ישראלית, אלא שואפת להביא להפחתת הסלמה ולהחזרת השלום. "אנחנו תמיד לצד השלום ולצד החוק הבינלאומי", אמר.
לדברי כ"ץ, ישראל נמצאת במחנה האמריקני ונשאלת לעיתים שאלות. "אנחנו אומרים שאנחנו משמרים את הקשר הכלכלי עם סין וזה חשוב לנו", אמר. הוא גם הזכיר את שיתוף הפעולה הכלכלי בין המדינות, שכולל סחר הדדי ו-20 אלף פועלים סינים שהמשיכו לעבוד בישראל גם במהלך המלחמה.
יי הזכיר כי הקהילה הבינלאומית מודאגת מאוד מההסלמה הממושכת של הסכסוך במזרח התיכון, ואמר שהכרחי לממש מיידית הפסקת אש מקיפה וקבועה בעזה, לשחרר את כל החטופים ולהבטיח גישה הומניטרית ללא הפרעה. הוא ציין כי סין מודאגת מהמצב המתוח בין ישראל לאיראן, ואמר: "אנו מאמינים שהמשך מלחמה וכאוס באזור אינם אינטרס של אף צד. אנו מקווים שכל הצדדים יפעלו בזהירות כדי למנוע את נפילת המצב למעגל קסמים".
הוא הזכיר גם את יוניפי"ל, שכוחותיו טענו שהותקפו בימים האחרונים על ידי צה"ל. "על הצעד הישראלי לנקוט באמצעים מעשיים כדי להבטיח את שלומם של אנשי יוניפי"ל", אמר.