בלב מחנה הפליטים נוסייראת, אחרי שמונה חודשים ויום בשבי בעזה, התנהל אחד המבצעים הנועזים ביותר מתחילת המלחמה. נועה ארגמני, אלמוג מאיר ג'אן, שלומי זיו ואנדריי קוזלוב - שנחטפו ממסיבת הנובה - חולצו ב"מבצע ארנון", על שמו של לוחם הימ"מ ארנון זמורה שנהרג במהלכו. כך התנהלה הפעולה, דקה אחר דקה.
יום חמישי, 18:30 בערב: אחרי תכנון קפדני, תרגולות ומודלים, ומעקב מודיעיני מתקדם שנמשך שבועות ארוכים, מאשר הדרג המדיני את המבצע שכונה תחילה "זרעי קיץ". האישור נעשה בדיון מסווג, תחת מידור כבד והמתנה לרגע הנכון.
משאית הסיוע בנוסייראת

המפגשים של החטופים שחולצו עם משפחותיהם
(צילום: דובר צה"ל)

ללא
שבת, 10:00 בבוקר: שני צוותי חוד מרכזיים מזנקים מכמה כיוונים, כשהם מסוערבים, לעבר מחנה הפליטים נוסייראת הסמוך לחוף. הכוחות נעים לאור יום בצורה חשאית לשני הבניינים שבהם הוחזקו החטופים, כשביניהם אלפי פלסטינים ומאות מחבלים מגדוד חמאס המקומי – שלא מבחינים בהם. לטענת הפלסטינים, הכוחות נכנסו באמצעות משאית סיוע הומניטרי - ובאל-ג'זירה אף פורסם תיעוד שלה עם כלי רכב של צה"ל, ככל הנראה מהרגעים שאחרי המבצע. בצה"ל הכחישו זאת, והכחישו גם שהשתמשו בהמשך במזח האמריקני.
10:45: תצפיות קרקעיות מיוחדות ואמצעי מעקב טכנולוגיים מכלי טיס של חיל האוויר מזהים שהשטח נקי ואין תנועה חשודה בשני הבניינים, בני 4-3 קומות. באחד מהם הוחזקה נועה ארגמני ובשני שלושת החטופים האחרים, כשאיתם משפחות עזתיות ושומרים חמושים.
10:50: המידע ותיעוד חי של הסמטאות באורך מאות מטרים שמפרידות בין שני היעדים מועברים למסכים בשני החפ"קים שפיקדו מהם על הפעולה: של השב"כ במרכז הארץ בנוכחות ראש השירות רונן בר והרמטכ"ל הרצי הלוי, ושל פיקוד הדרום בבאר שבע, שממנו ניהל אלוף הפיקוד את כוחות המעטפת והחילוץ.
רגע המראת המסוק - עם החטופים
(צילום: דובר צה"ל)

המפגש הראשון של שלומי זיו עם משפחתו
(צילום: מטה משפחות החטופים)

11:00: שני הצוותים שעל הקרקע מקבלים את פקודת ה"פעל" שאושרה אישית בזמן אמת על ידי ראש השב"כ והרמטכ"ל. הם מסתערים על המבנים באופן סימולטני ובתיאום מלא, באותה שנייה, כדי למנוע מהמחבלים ביעד השני לגלות זאת - מה שיסכן את החטופים.
11:10: בזמן שחיסול המחבלים ששמרו על ארגמני וחילוצה עברו באופן חלק יחסית, הפעולה בבניין השני מסובכת בהרבה. הצוות של פקד זמורה מדווח כי הוא נפגע בחילופי האש. הלוחמים שחיסלו את המחבלים באותו יעד מטפלים במפקדם ומנסים להצילו ביציאה מהבניין, תחת אש שהולכת וגוברת.
11:15: בקשר מדווחים את ההודעה שכולם חיכו לה. "היהלומים בידינו" - משמע, החטופים אצלנו.
11:20: בחסות העיכוב, מצטברים עשרות מחבלים מסביב לבניין שבו הוחזקו שלושת החטופים, ועוד מאות חמושים מתקרבים מכל עבר עם מטולי RPG, מקלעי PK ורובי קלצ'ניקוב. הם רצים דרך הסמטאות הצפופות והשוק הסמוך, הגדוש באלפי עזתים.
הודעת דובר צה"ל על המבצע הנועז
(צילום: דובר צה"ל)

תיעוד פלסטיני מאזור מבצע החילוץ

11:22: הכוחות מנסים להימלט ברכב החילוץ, אך הוא נפגע מאש כבדה ומתחיל לקרטע. אלוף פיקוד דרום ירון פינקלמן מפעיל בעקבות זאת את תוכנית החילוץ שהוכנה מראש.
11:25: מטוסי ומסוקי קרב של חיל האוויר משגרים עשרות חימושים לעבר המחבלים לטובת בידוד הזירה. מאות לוחמים מחטיבות 7, הצנחנים, גבעתי, וכפיר שהוצבו כתגבורת מוקפצים רגלית וגם בטנקים ובנמ"רים לתוך מחנה הפליטים, וספינות חיל הים מחפות ממערב.
11:30: כוחות התגבורת וחיל האוויר מצליחים לבודד את זירת הקרב העיקרית, וכך לספק נתיב מילוט בטוח לכוח העיקרי עם שלושת החטופים. פיקוד דרום מאשר באופן חריג למסוקי היסעור של חיל האוויר לנחות לחילוץ בעומק רצועת עזה, בחיפוי באש של מטוסי קרב. האש מהאוויר פוגעת במחבלים, עשרות מטרים מהחיילים.
מתרחצים בחופים חוגגים את שחרור החטופים
(צילום: דוברות עיריית הרצליה, חגי פלג, תיירות עין גב)

חוגגים מחוץ לביתו של אלמוג מאיר ג'אן שחולץ משבי חמאס

11:50: אחרוני הלוחמים מהכוח המיוחד עולים על המסוקים שממריאים לבתי החולים בארץ. ניסיונות החייאת פקד זמורה נמשכים גם באוויר, אבל בבית החולים נאלצים לקבוע את מותו. כוחות התגבורת מחטיבות צה"ל ממשיכים להעסיק את המחבלים במעטפת הפעולה – ומחסלים עוד עשרות מהם, עד לסיום הפעולה.
13:33: צה"ל, שב"כ והמשטרה מודיעים רשמית על חילוץ ארבעת החטופים, וחגיגות ספונטניות מתחילות - הן בארץ, והן בקרב ישראלים בחו"ל.