השר חילי טרופר: עמדתה של שאשא ביטון יותר מקלה בנושא הקורונה
(צילום: גיל יוחנן, משי בן עמי)

שר התרבות חילי טרופר התייחס למחלוקת סביב עמדתה של שרת החינוך על מתן החיסונים לילדים בבתי הספר, וכשנשאל היום (שני) בריאיון לאולפן ynet אם שרת החינוך ניסתה לסכל את המהלך, השיב: "לא, לא מאמין שיש דבר כזה, בוודאי לא מכיר דבר כזה. יש החלטות ממשלה מחייבות". טרופר ציין כי "עמדתה העקרונית של יפעת שאשא ביטון היא העמדה היותר מקלה בכל נושא הקורונה" ואמר כי הגבלות נוספות אינן על הפרק כרגע למרות העלייה בתחלואה והחשש מהזן החדש.
טרופר אמר כי הוא לא מאמין ששאשא ביטון, שפיטרה את מנכ"ל משרדה ותקפה אותו בחריפות, מנסה לסכל את חיסוני הקורונה. "לא מאמין שיש דבר כזה, אני בוודאי לא מכיר דבר כזה. יש החלטות ממשלה מחייבות. גם אתמול בישיבת הממשלה השרה שאשא ביטון דיברה על מבצע החיסונים שיוצא לדרך בבתי הספר".
3 צפייה בגלריה
חילי טרופר
חילי טרופר
חילי טרופר
(צילום: מוטי קמחי)
3 צפייה בגלריה
יפעת שאשא ביטון בריאיון באולפן
יפעת שאשא ביטון בריאיון באולפן
"עמדתה לגיטימית". יפעת שאשא ביטון
(צילום: מוטי קמחי)
-מצד שני, גורמים במשרד החינוך וגם כמובן גורמים שמקורבים למנכ"ל היוצא שפוטר, אומרים דברים שונים בתכלית. זה המסר שמחלחל לציבור ההורים והילדים בישראל. "אני לא מכיר את העימות ביניהם ובטח לא רוצה להיכנס אליו, אני מכבד את שניהם. אני יודע דבר אחד פשוט - ככל שיותר ילדים יתחסנו, ככל שיותר מבוגרים, שקיבלו עד עכשיו שתי מנות ויכולים לקבל את הבוסטר יתחסנו בחיסון השלישי, יש לנו יותר סיכוי לצלוח את מה שנראה כמו תחילתו של גל חמישי. לכן הממשלה דוחפת למקום הזה כולל זה שעכשיו מתחיל המבצע בבתי ספר, אני מקווה שהוא יתניע יותר ויותר בשבועות הקרובים".
-יש פה משהו חשוב לציבור - עד כמה זה בעייתי ששרת החינוך לא רוצה להתערב במבצע חיסוני הילדים, גם אם היא לא פועלת נגד. "אני יודע שעמדתה העקרונית של יפעת שאשא ביטון היא העמדה היותר מקלה בכל נושא הקורונה, זו עמדתה, היא לגיטימית, היא משמיעה אותה. אנחנו ממשלה מספיק חזקה שמסוגלת להכיל גם עמדות אחרות. אני משוכנע שבסוף גם השרה מחויבת להחלטות של הממשלה, לכן אני לא מכיר אפשרות אחרת חוץ מליישם את זה ואני סומך עליה שהיא תעשה את זה".
שר הבריאות הורוביץ: ציפינו ליותר ילדים שיתחסנו, אבל יש גבול כמה אפשר לשכנע
(צילום: נדב אבס, משי בן עמי)

ח"כ קרעי על שאשא ביטון: שרת החינוך מקלה בחיי אדם
(צילום: משה מזרחי, משי בן עמי)

-אבל אתה לא חושש שעמדה מקלה כזו, כמו שאתה קורא לה "עמדה" - למרות שיש עניין של מדע ולא רק עניין של עמדות ודעות - תשפיע על אחוזי התחסנות בקרב ילדים? "אני יודע לדבר על המקום שלי ועל הממשלה בכלל. אנחנו חושבים שנכון לחסן ילדים. לכל אלה שחוששים והחשש הוא לגיטימי, אני אומר שבארה"ב כבר התחסנו מיליוני ילדים ואין שם שום דיווחים על תופעות לוואי. יש דיווחים על תופעות לוואי אצל ילדים שחלו בקורונה. גם את הילדים שלי חיסנתי, כולל את אלו שמתחת לגיל 12, הם כבר אחרי חיסון ראשון. גם מבחינה בריאותית אבל גם מבחינת המשק, הדבר הכי אחראי לעשות זה ללכת ולהתחסן".
"אנחנו פוגשים את הגל החמישי או את תחילתו כשמצב החיסוניות של ישראל הוא לא מספיק טוב", הודה טרופר. "יש משהו כמו שלושה מיליון ישראלים לא מחוסנים ברמת חיסוניות מספיק גבוהה. כשהאומיקרון יפגוש אותנו אנחנו יכולים להתגלגל למקום רע שחלק ממדינות אירופה כבר נמצאות בו. ולכן אנחנו כממשלה מהדקים את הגבולות קצת כדי למשוך זמן ולעכב את כניסת האומיקרון, ופועלים להגביר את רמת החיסוניות. אם שני הדברים האלה ייקרו, יש סיכוי שכמו שעברנו את כל הגל הרביעי מבלי לסגור ליום אחד את המשק, נוכל גם לעבור את הגלים הבאים".
3 צפייה בגלריה
חיסוני ילדים בבית ספר אל זיתון בבועינה נוג'ידאת
חיסוני ילדים בבית ספר אל זיתון בבועינה נוג'ידאת
חיסוני ילדים בבית ספר אל זיתון בבועינה נוג'ידאת
(צילום: אפי שריר)
למרות החשש מהזן החדש, טרופר אמר כי סגר כרגע לא על הפרק. "כל הפעולות שהממשלה עושה זה כדי שלא נגיע בכלל לאפשרות של סגר. הממשלה הזו החליטה החלטה עקרונית – חיים לצד הקורונה. אני זוכר כמה אנשים ניסו להפחיד אותנו ביולי אוגוסט כולל כל מיני מומחים, והתעקשנו שלא והוכחנו שאפשר להתמודד עם הקורונה".
אתמול בישיבת הממשלה עוררו רעש התבטאויות של שרת התחבורה מרב מיכאלי שאמרה כי "אפשר להקריב את ענף התיירות", ושל שר האוצר ליברמן שאמר ש"מורי הדרך יחליפו מקצוע". שר התרבות הסביר כי שני הדברים נאמרו בקונטקסט יותר רחב. "אני יודע גם משר האוצר שמגבשים חבילת סיוע לאותם מורי דרך וסוכני נסיעות שנפגעו. בעיניי יש לנו אחריות כממשלה להושיט יד למי שנפגע. זה ששר האוצר אומר שהיו 4 וחצי מיליון ותיירים ועכשיו אנחנו ב-200 אלף ולכן יכול להיות שחלק מהאנשים צריכים לעשות חישוב מחדש, זו דעתו. אני לא אחראי לשפה של שרים אחרים. אני יכול להגיד שבדיון אנשים מתבטאים בצורה יותר חופשית".
-בזמן ששר האוצר מדבר ככה על מורי הדרך, אנשים באמת לא בדיוק מהעשירונים העליונים של החברה הישראלית, מתמנה עוד שר ועוד סגן שר. אין פה טעם לפגם בעינייך? "עם יד על הלב? לא קל לי עם זה. הייתי רוצה ממשלה יותר רזה וצנועה בטח בתקופה הזו אבל צריך גם להגיד את האמת - הדברים האלה נחתמו כבר בהסכם קואליציוני ובהסכמים צריך לעמוד".
-מתווה הכותל יורד מהפרק או שזה עדיין בסדר העדיפויות של הממשלה הזאת? "זה משהו שעוד לא ממש עלה על הפרק ועוד לא הגיע לדיון בממשלה. אני יודע שכרגע השר מתן כהנא מקדם את הרפורמות בכשרות ובגיור ואלו רפורמות סופר חשובות שאני תומך בהן. אני חושב שהגיע הזמן וטוב שהממשלה הזאת הזו נוגעת גם במקומות שהם רגישים וכואבים, היא עושה את זה בזהירות, במתינות, בממלכתיות, וטוב שזה קורה. אני מניח שגם הדיון על מתווה הכותל יגיע בהמשך".