הישראלים שנמצאים בחזית המלחמה באוקראינה
(צילום: ירון ברנר)

11 ימים אחרי שהחלה הלחימה באוקראינה, העיר הגדולה היחידה שהצליחו הרוסים לכבוש היא חרסון שבדרום המדינה. ישראלים שנמצאים בעיר הכבושה מספרים על מחסור חמור במזון ובכסף מזומן, אך גם מעידים כי נוכחותם של הכוחות הרוסיים הולכת ופוחתת.
בוגדן סידורנקו (28), ישראלי שהגיע לבקר את משפחתו באוקראינה, מצא את עצמו בעיר שנכבשה על ידי הרוסים וכל תקוותו להגיע חזרה הביתה בשלום. "אני נמצא דרומית לחרסון, בעיר קטנה בשם אולשקי. יש לי פה שתי סבתות וסבא. באתי לבקר אותם והייתי צריך לעזוב לארץ ביום הפלישה", אמר בשיחה עם ynet, אחרי שפנה באמצעות אפליקציית Snappers.
2 צפייה בגלריה
כלי רכב צבאיים בחרסון
כלי רכב צבאיים בחרסון
בוגדן סידורנקו וכלי רכב רוסיים בחרסון. "יש רגיעה"
(צילום: רויטרס)
"בימים הראשונים לפלישה ראינו מטוסים ומסוקים והפצצות באוויר. בשלושת הימים האחרונים ישנה רגיעה. אם בשבוע הראשון שיירות של טנקים היו עוברות בעיר, עכשיו כבר לא רואים כלים רוסיים ברחובות. החנויות כבר פתוחות ובסופר יש מצרכים בסיסיים. היום החזירו את התקשורת הסלולרית והאינטרנט. אין לנו גז ומים חמים ואי אפשר למשוך כסף וזו בעיה. אי אפשר לשלם בכרטיס אשראי. ביום של הפלישה הם הגבילו את תקרת המזומן שאפשר למשוך וכל אחד רץ לבנק ומשך את הכסף. חצי מהכסף שהוצאנו היום הלך על קניות לשבוע. יכול להיות ששבוע הבא ייגמר הכסף ואי אפשר לדעת מה יהיה", סיפר בוגדן.
סידורנקו מעוניין לחזור לישראל, אך בשל הסכנה הכרוכה בכך הוא נאלץ להישאר בעיר שנכבשה. "עד היום לא היה אפשר לצאת מהעיר. אם מישהו היה יוצא, הרוסים ירו עליו. ביום השני של הפלישה ראיתי מסוקים רוסים יורים טילים על הגשר שמוביל לחרסון. היום שמעתי על אנשים שחצו את הגשר ונסעו לכיוון חרסון ואני מקווה שמחר-מחרתיים יפתחו את המחסומים.
המוני מפגינים בנובה קחובקה, ליד חרסון
(צילום: מטוויטר)

"לי יש רצון לעזוב אבל כל יום יומיים יש שמועות על אנשים שניסו לברוח וירו לו על הרכב. היום מספרים שהיה אפשר לנסוע לחרסון, אבל השאלה לאן נוסעים משם. אני צריך להגיע לגבול של פולין ויש לי מעל מאה אלף קילומטר נסיעה וכל הטיסות מהאי קרים התבטלו. מצאנו פה אישה שיש לה רכב ודלק שזה מצרך נדיר כי לכולם נגמר הדלק. מחכים שתהיה רגיעה. יש שמועות שהחיילים הרוסים מתוסכלים והם יורים ללא הבחנה וגונבים את הרכב. בחיים לא חשבתי שאקלע לכזאת סיטואציה. אני עדיין לא מאמין שרוסיה תכבוש את אוקראינה".
לפי הדיווחים בסוכנויות הידיעות, בחרסון נמשכו אתמול ההפגנות נגד הכובשים הרוסים. מאות מפגינים התאספו וקראו "לכו הביתה" תוך הנפת דגלי אוקראינה. זאת לאחר שגם שלשום נערכה בעיר הפגנה גדולה בכיכר המרכזית. חיילים רוסים ניסו ללא הצלחה לפזר את ההפגנה באמצעות ירי באוויר.
ליד חרסון, בעיר נובה קחובקה המונה כ-45 אלף תושבים, לפחות חמישה בני אדם נפצעו מירי של הכוחות הרוסיים לפי דיווח בתקשורת האוקראינית. בעיר שנכבשה גם היא בידי הכוחות הרוסיים החל הירי במהלך הפגנה גדולה למדי, שבה השתתפו כ-2,000 בני אדם. אחד המפגינים תיעד את המחאה מגג של בית בכיכר בעיר, בעודו מנופף בדגל הכחול-צהוב של אוקראינה: מתחתיו נראו המונים מנופפים גם הם בדגל הלאום. המשתתפים אף הפריחו לאוויר בלונים שאליהם נקשר דגל אוקראינה.
2 צפייה בגלריה
"כבר לא רואים טנקים ברחובות". הפגנה נגד הכיבוש הרוסי בחרסון, שלשום
"כבר לא רואים טנקים ברחובות". הפגנה נגד הכיבוש הרוסי בחרסון, שלשום
"כבר לא רואים טנקים ברחובות". הפגנה נגד הכיבוש הרוסי בחרסון, שלשום
קובי שטרן תושב חרסון סיפר אתמול לאולפן ynet כי הבעיה היא המזון שהולך ואוזל. "יש פה רק מספר מקומות שניתן לקנות לחם ויש תור. זהו, הכול נגמר. מי שנשאר לו מזון נשאר, ולמי שלא אז לא".
יש דרך לצאת מהעיר? דיברו על מסדרונות הומניטריים. "אני לא שמעתי שדיברו על מסדרונות הומניטריים. אם היו מדברים על זה הייתי הראשון ששומע, כיוון שהרבה יוצרים איתי קשר, גם משרד החוץ וגם עמותות. הם אמרו שהם מחפשים דרך. אנחנו מכותרים פה בצורה בלתי רגילה והבעיה היא כרגע לשרוד כל יום עד שבאמת יבוא הנס. שמעתי שבישראל יש הטוענים שאנחנו אשמים כי נשארנו פה. אני רוצה להגיד להם ש-99% מהאוקראינים, עד דקה לפני המלחמה, לא האמינו שתהיה פה מלחמה וגם יאיר לפיד לא האמין".
אתה כרגע תקוע בעיר הזאת ואין סיכוי לצאת? "אנחנו תקועים ואין לנו אוכל, מחפשים דרך שיוציאו אותנו מפה זה הכי חשוב. לפני יומיים-שלושה הכוחות הרוסיים פה לא נתנו למשאיות להכניס אוכל לפה, וניסו גם להביא אוכל על מנת להראות לעולם שהם הטובים".
פורסם לראשונה: 23:01, 06.03.22