איראן הודיעה היום (ג') כי גזרה עונש מוות על ג'משיד שארמהד, אזרח גרמני-איראני שהורשע באחריות לפיצוץ מסגד בשיראז ב-2008, מתקפה שבה נהרגו 14 בני אדם ונפצעו מאות נוספים. לדברי השלטונות האיראניים, שארמהד עומד בראש ארגון בשם "טונדר", הזרוע הצבאית של ארגון אופוזיציה קיצוני ואלמוני למדי שמורכב מאיראנים גולים שחיים בקליפורניה. הרפובליקה האיסלאמית טוענת שמדובר בארגון טרור לכל דבר, שתכנן לא רק את אותה מתקפה בשיראז לפני 15 שנה אלא גם מתקפות טרור נוספות.
3 צפייה בגלריה
ג'משיד שארמהד ראש ארגון אופוזיציה ש איראן עצרה ב דובאי
ג'משיד שארמהד ראש ארגון אופוזיציה ש איראן עצרה ב דובאי
ג'משיד שארמהד, שאיראן חטפה בדובאי לפני שלוש שנים
(צילום: AP)
שארמהד בן ה-67, מהנדס תוכנה במקצועו שהתגורר עד שנחטף על ידי איראן בגלנדורה שליד לוס אנג'לס, נולד בטהרן ועבר כילד עם משפחתו לגרמניה עוד לפני המהפכה האיסלאמית של 1979. מגרמניה עבר להתגורר בארה"ב, שם הוא מחזיק במעמד של תושב, ובקליפורניה הוא חי מאז 2003. "טונדר", מילה בפרסית שמשמעותה "רעם", הוא הזרוע הצבאית של "אסיפת הממלכה של איראן", ארגון שהוקם על ידי גולים איראנים ב-2004 ומקום מושבו בלוס אנג'לס, שבה חיה קהילה גדולה מאוד של אמריקנים ממוצא איראני.
הארגון קורא לייסד באיראן משטר מלוכני, אולם בניגוד לאיראנים-מלוכנים אחרים, הוא אינו תומך בהחזרתם לשלטון של צאצאי השאה משושלת פהלווי, וקורא לחזור לשורשים עתיקים יותר. איראן האשימה את הארגון גם באחריות לפיגוע שהיה ב-2010 במתחם הקבר של מייסד הרפובליקה האיסלאמית, רוחאללה חומייני, פיגוע שבו נפצעו כמה בני אדם. איראן תקפה את ארה"ב על כך שאפשרה לשארמהד להתגורר בשטחה, וטענה כי וושינגטון "תומכת ביודעין בטרוריסטים".
3 צפייה בגלריה
איראן משפט מנהיג ארגון ה אופוזיציה ג'משיד שארמהד
איראן משפט מנהיג ארגון ה אופוזיציה ג'משיד שארמהד
שארמהד בבית משפט באיראן, ב-2020. בתו: "זה היה משפט ראווה"
(צילום: AFP )
שארמהד הכחיש בעבר את הטענות נגדו, ובתו גאזל העריכה כבר בשנה שעברה כי איראן תגזור עליו עונש מוות בתום המשפט שלו, אותו היא כינתה "משפט ראווה". משפחתו של שארמהד טענה כי הוא היה הדובר של "אסיפת הממלכה" ולא הנהיג את הזרוע הצבאית של הארגון. כבר ב-2009 הוא עמד במוקד מזימה לחיסולו על אדמת ארה"ב, ואיראן דיווחה על לכידתו באוגוסט 2020: לפי משפחתו הוא נחטף על ידי שירותי המודיעין האיראניים בדובאי, שבה עצר בדרכו לנסיעת עסקים בהודו. בכך הוא מצטרף לעוד כמה מתנגדי משטר אחרים שנחטפו על ידי איראן, וחלקם כבר הוצאו להורג.
בהודעה בצהריים על גזר הדין מסרה הרשות המשפטית באיראן כי שארמהד רשאי לערער על ההחלטה לבית המשפט העליון. בהודעה הודגש, על רקע טענות שמתנגדי משטר אינם זוכים לייצוג משפטי נאות, כי העונש נקבע לאחר שבעה דיונים שבהם ניתן לכאורה לשארמהד ולמשפחתו ייצוג של עורך דין. לפי ההודעה הוא הורשע ב-23 פעולות טרור, כולל אותה מתקפה שבה הופעל מטען חבלה במסגד בשיראז, באפריל 2008.
3 צפייה בגלריה
איראן הורים שכולים פיגוע ב מסגד ב 2008 משפט של מנהיג ארגון אופוזיציה ג'משיד שארמהד
איראן הורים שכולים פיגוע ב מסגד ב 2008 משפט של מנהיג ארגון אופוזיציה ג'משיד שארמהד
משפחות הרוגי הפיגוע במסגד ב-2008, באחד מדיוני משפטו של שארמהד בשנה שעברה
(צילום: AFP)
ההודעה על עונש המוות לאדם בעל אזרחות של מדינה מערבית עשויה להגביר את המתיחות הגבוהה ממילא בין טהרן למערב: איראן עדיין מתמודדת עם שרידים של "מחאת החיג'אב", שהתפוגגה ברובה בצל הדיכוי האכזרי שהנהיג המשטר, שכלל גם הוצאות להורג של כמה מפגינים, והיא סופגת גם ביקורת קשה בשל הסיוע הצבאי שלה לרוסיה במלחמתה באוקראינה. ברקע ניצבת כל העת הדאגה מהדהירה שלה לעבר נשק גרעיני, כשרק השבוע דווח כי פקחי האו"ם גילו בשטחה אורניום שמועשר לרמה של 84%, קרוב מאוד לרמה הנדרשת לנשק גרעיני, 90%.
בחודש שעבר כבר עוררה איראן זעם רב במערב על הוצאתו להורג של אדם נוסף בעל אזרחות כפולה: עלירזא אכבארי, סגן שר ההגנה שלה לשעבר שהחזיק באזרחות בריטית, הוצא להורג בתלייה אחרי שהורשע בריגול לכאורה למען לונדון. הרפובליקה האיסלאמית, נזכיר, נוהגת כדבר שבשגרה לעצור ללא סיבה אזרחים זרים או כאלו שמחזיקים באזרחות כפולה, ואז להאשים אותם בריגול – התנהלות שבמערב מכנים "דיפלומטיית חטופים": באירופה ובארה"ב טוענים כי זו דרכה של טהרן לסחוט אותן, ולגרום להן לשחרר אסירים איראנים המוחזקים בבתי הכלא שלהן בגין פעולות טרור.