תמונות לוויין חדשות התפרסמו בימים האחרונים ובהן נראית ההרחבה של מסדרון נצרים שבמרכז הרצועה. בתקופה האחרונה פועל צה"ל להרחבת המסדרון, ובפעילות שם נפלו בימים האחרונים ארבעה לוחמי מילואים שנפגעו ממטעני צד.
2 צפייה בגלריה
תמונות לוויין של מסדרון נצרים ברצועת עזה  לפני 7 באוקטובר
תמונות לוויין של מסדרון נצרים ברצועת עזה  לפני 7 באוקטובר
ציר מבצעי, ומסדרון רחב. תמונת לוויין מ-20 באוגוסט
(צילום: רויטרס / Planet Labs Inc. / Handout via REUTERS)
2 צפייה בגלריה
תמונות לוויין של מסדרון נצרים ברצועת עזה  לפני 7 באוקטובר
תמונות לוויין של מסדרון נצרים ברצועת עזה  לפני 7 באוקטובר
מסדרון נצרים לפני 7 באוקטובר
(צילום: רויטרס / Planet Labs Inc. / Handout via REUTERS)
סוללים את מסדרון נצרים, בינואר
(צילום: יואב זיתון)

את מסדרון נצרים הקים צה"ל הלכה למעשה גם כדי למנוע חזרת מחבלים חמושים לצפון הרצועה, ולמנוע ככלל חזרת פלסטינים לצפון רצועת עזה. במקום נסלל בין השאר ציר מבצעי שלם, והוקם גם "נקז", שדרכו אין מעבר צפונה. דרך ה"נקז" הזה יכולים פלסטינים לנוע דרומה - אבל לא בכיוון ההפוך. במסדרון הוקמו ארבעה מוצבים גדולים, לטובת שהייה קבועה של מאות לוחמים.
בימים האחרונים, כאמור, יצאה חטיבת המילואים 16 לפשיטה חטיבתית על שכונת זייתון בדרום העיר העזה. היא ממוקמת מצפון למסדרון נצרים, ומטרת הפשיטה היא להרחיבו. בפשיטה נדרשו הכוחות לאתר מנהרות, תשתיות טרור ואמצעי לחימה של חמאס. הפשיטה החטיבתית נמשכת, וכוללת פגיעה במחבלים והשמדת מאגרי אמצעי לחימה שמאיימים על הכוחות בנצרים.
אחרון הנופלים בפעילות במסדרון הוא שלמה יהונתן חזוט, שנהרג אתמול מפיצוץ מטען בפעילות בזייתון. בתקרית אחרת בשכונה, שכללה גם היא פיצוץ מטען, נפלו רס"ל במיל' ניתאי מיטודי, רס"ל במיל' דניל פצ'ניוק ורס"ל במיל' אביתר עטואר.
אינפו אינפוגרפיקה מפה מפת פרוזדור נצרים רצועת עזה העיר עזה בורייג'
המסדרון נחשב גם לאחת מנקודות המחלוקת בעסקת החטופים. לא רק גורל צה"ל בציר פילדלפי עומד בסימן שאלה, אלא גם מה ייעשה במסדרון נצרים - שכאמור מונע חזרת תושבים עזתים לצפון הרצועה, ובהם גם מחבלים חמושים. בעוד חמאס דורש לאפשר לכלל העזתים לשוב לצפון הרצועה בהפסקת האש, ומסרב לנוכחות ישראלית בציר פילדלפי או בנצרים, ראש הממשלה בנימין נתניהו דורש לכלול מנגנון למניעת חזרת חמושים. דרישה כזו ישראל לא כללה במתווה המקורי ממאי, אך העלתה ב"מסמך ההבהרות" שהועבר בסוף יולי.
נדב איל פרסם מוקדם יותר החודש כי האמריקנים הבהירו לישראל ולמתווכות, בחדר המו"מ, כי לא יהיו הגבלות בזמן אמת, או כל מנגנון סדור וקבוע לסינון האוכלוסייה החוזרת לביתה בצפון הרצועה. "זה לא על השולחן", אמר הגורם, "מבחינתם לא תיתכן עסקה אם ישראל תתעקש על תנאי כזה, אחרי פינוי מסדרון נצרים". שני מקורות ישראליים אמרו כי ראש הממשלה הסכים לדחות את העיסוק בנושא כולו לסוף המו"מ, מה שמאפשר לו לעשות שימוש בנושא חזרת הפלסטינים צפונה כגלולת רעל לפיצוץ העסקה – או להחליט שההישגים האחרים מצדיקים את קבלתה.
היוזמה החדשה של המדינות המתווכות היא הקמת מנגנון שיוודא כי הצדדים עומדים במחויבויותיהם. בין היתר, מדובר על שיגור משקיפים בינלאומיים לציר נצרים, שיפונה בידי צה"ל, כדי לנטר ולדווח על הפרות אפשריות בידי חמאס - כמו עליית חמושים צפונה.