חברי הכנסת דני דנון (הליכוד) ורם בן ברק (יש עתיד), החברים שניהם בוועדת החוץ והביטחון של הכנסת, פרסמו הבוקר (שלישי) מאמר בעיתון האמריקני "וול סטריט ג'ורנל", ובו העלו הצעה חדשה לעתיד רצועת עזה, וקראו לגבש תוכנית שתאפשר מעבר מסיבי של פליטים מהרצועה למדינות שיסכימו לקלוט אותם.
2 צפייה בגלריה
דני דנון ו רם בן ברק
דני דנון ו רם בן ברק
בן ברק ודנון. מנגנון מובנה בתיאום בין-מדינתי
(צילום: הדר יואביאן אבי מועלם)
הכותרת
בין הפוגה להפסקת אש: המטרה של חמאס והתנאים של ישראל / רון בן ישי
23:57
במאמר כתבו השניים כי בהחלטותיו מתעלם האו"ם מכך שחמאס הוא הבעיה ולא הפתרון, וכי חשוב ביותר שהקהילה הבינלאומית תתייצב לצד תושבי עזה ותבחן רעיונות חדשים. לפי הצעתם, בדומה לנעשה בסכסוכים אחרים בעולם מדינות שונות יקלטו משפחות עזתיות הרוצות בהגירה וביישוב מחדש: "ניתן לעשות זאת באמצעות מנגנון מובנה, בתיאום בין-מדינתי, שייעודו מתן מענה בינלאומי לתושבי עזה. זאת ועוד - על מנת להקל את ההתאקלמות של אותם עזתים, הקהילה הבינלאומית יכולה וצריכה לסייע להם בחבילת סיוע כלכלית נדיבה, כך שכל משפחה עזתית תוכל להיקלט במדינת היעד ביתר קלות ובנוחות".
דנון ובן ברק כותבים כי ארגונים בינלאומיים יכולים למלא תפקיד מרכזי בהעברה של תושבי עזה המעוניינים בכך למדינות המסכימות לקלוט אותם: "גם מספר התחלתי קטן יחסית, של 10,000 עזתים לכל מדינה קולטת, יביא להקלה עצומה בסבלה של האוכלוסייה וישפר את המצב בעזה. יש 193 מדינות בעולם, ורובן, לפחות לפי הצבעותיהן באו"ם, תומכות תמיכה חסרת פשרות בפלסטינים, כך שניתן להניח שלא יתנגדו לסייע לאותם פלסטינים שבהם הן תומכות לאורך השנים. כל הדרוש הוא מספר מדינות שייענו לבקשה ויקבלו את העזתים. זוהי לא רק חובה מוסרית, אלא אף הזדמנות למדינות העולם להתייצב כתף אל כתף ולהפגין חמלה ומחויבות לפתרון בר-קיימא, שיסייע ליציבות המזרח התיכון כולו".
2 צפייה בגלריה
בצלאל סמוטריץ'
בצלאל סמוטריץ'
סמוטריץ'. "גם ישראל תסייע כלכלית"
(צילום: שלו שלום)
שר האוצר ויו"ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ' בירך על המאמר שפרסמו דנון ובן ברק ב"וול סטריט ג'ורנל", כינה את הפינוי המוצע "הגירה מרצון", ואמר: "זה הפתרון ההומניטרי הנכון לתושבי עזה ולאזור כולו לאחר 75 שנות פליטות, עוני ומסכנות. מרבית אוכלוסיית עזה היא דור רביעי וחמישי לפליטי 48', שבמקום להיות משוקמים כבר מזמן על בסיס אישי ואנושי כמו מאות מיליוני פליטים בכל העולם, הוחזקו כבני ערובה בעזה בעוני ובצפיפות והיוו סמל לשאיפת השמדתה של מדינת ישראל וחזרת הפליטים ליפו, חיפה, עכו וטבריה. זו גם הסיבה לשנאה העזה שעל ברכיה גדלה ומתחנכת אוכלוסיית עזה למדינת ישראל וליהודים, שנאה שרק היא יכולה להסביר את אכזריות הטבח הנורא שביצע חמאס-דעאש באזרחי ישראל, משל הייתה מדינת ישראל המקור לכל מצוקותיהם, וממילא בהשמדתה נעוץ הפתרון".
סמוטריץ' כתב עוד: "אין לתא שטח קטן כמו רצועת עזה, ללא משאבי טבע ומקורות פרנסה עצמיים, שום סיכוי להתקיים עצמאית, כלכלית ומדינית, בצפיפות גדולה כל כך לאורך זמן. משום כך קליטת הפליטים על ידי מדינות העולם החפצות בטובתם באמת, תוך תמיכה וסיוע כלכלי נדיב של הקהילה הבינלאומית, ובתוכה מדינת ישראל, היא הפתרון היחיד שיביא לקץ הסבל והכאב של יהודים וערבים כאחד. מדינת ישראל לא תוכל להשלים עוד עם קיומה של ישות עצמאית בעזה, שנשענת כאמור באופן אינהרנטי על שנאת ישראל ושאיפת השמדתה".