המפכ"ל בזירת הפיגוע בירושלים
(צילום: דוברות המשטרה)

מפלגת רע"מ פרסמה היום (ראשון) גינוי לפגיעה בחפים מפשע בעקבות פיגוע הירי בירושלים, שבו נרצח אליהו קיי, ועשתה זאת כתגובה להודעת הליכוד - שקרא לה "לגנות באופן רשמי וחד-משמעי את פיגוע הטרור הנפשע, בלי סייגים ובלי תירוצים". מרע"מ נמסר כי "לאורך עשורים רע״מ התנגדה וגינתה ופעלה כדי למנוע פגיעה בחפים מפשע בשני הצדדים, ותמשיך בעמדה זו במיוחד כאשר מדובר באזרחים תמימים".
2 צפייה בגלריה
 מנסור עבאס
 מנסור עבאס
מנסור עבאס
(צילום: AFP)
2 צפייה בגלריה
אבתיסאם מראענה
אבתיסאם מראענה
ח"כ מראענה
(צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)
לפי המפלגה, "רע"מ תמיד קראה לשמור על קדושת החיים, ולהימנע מכל סוג של אלימות, ולשאוף לחיות ביחד בשלום בביטחון בשותפות ובסובלנות, כפי שנקבע בחזונה. הליכוד לא יכול להטיף מוסר לרע"מ ולח"כ מנסור עבאס, נקודה. הליכוד הוביל את הממשלה שנים רבות, ונכשל בהשגת שלום וביטחון ויציבות פנימית, ולכן זמנו תם והוחלף. בליכוד צריכים להשלים עם העובדה שיש היום ממשלה אחרת, ולשם שינוי ממשלה מתפקדת".
גם ח"כ אבתיסאם מראענה (העבודה) פרסמה היום הודעת גינוי בעקבות פיגוע הירי בירושלים שבו - מלבד אליהו קיי - נפצעו עוד ארבעה בני אדם. "מי שהורג, רוצח ופוצע אזרחים בלב ירושלים הוא רוצח מתועב, לא שהיד ולא גיבור", כתבה מראענה.
פעילות כוחות צה"ל בשועפט בבית המחבל ובסביבתו

ח"כ מראענה, ערבייה שהייתה בעבר תסריטאית, במאית ומפיקת קולנוע וטלוויזיה, כתבה עוד בהתייחסה לפיגוע כי "אין שום דרך להצדיק פיגועים - לא דתית, לא לאומית, לא פוליטית ולא מגדרית, ועלינו להיאבק יחד בטרור בכוחות משותפים.
"המצב שבו אזרחיות ואזרחים יוצאים לשגרת יומם ונורים ברחוב הוא בלתי מתקבל על הדעת, לא בירושלים ולא בשום מקום אחר. אני שולחת תנחומים למשפחת הנרצח ואיחולי החלמה מהירה לפצועים, ומקווה לימים טובים יותר".
פסילת אבתיסאם מראענה בדיון ועדת הבחירות המרכזית לכנסת
(צילום: ועדת הבחירות המרכזית)

לפני הבחירות לכנסת ה-24, פסלה ועדת הבחירות המרכזית את התמודדותה של מראענה, מספר 7 ברשימת מפלגת העבודה בעקבות עתירה של סיעת הציונות הדתית. בעתירה נטען אז בין היתר כי מראענה "התבטאה בשנים האחרונות במספר הזדמנויות, בצורה פומבית, נגד קיומה של מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית, הסיתה לגזענות ואף הסיתה לאלימות ותמכה בארגוני טרור ופעילי טרור הפועלים נגד מדינת ישראל".
בין היתר התייחסה העתירה נגד מראענה לפוסט שבו כתבה בעבר "לא עמדתי בצפירה. הייתי בנהיגה בזמן שכל המדינה כמעט עמדה דום. אני החלטתי להמשיך לנסוע, ואלה היו שתי דקות מופלאות בזמן הצפירה". מראענה הביעה צער על הפוסט וביקשה אז את סליחת המשפחות השכולות.
ואולם, בית המשפט העליון הפך אחר כך את החלטת ועדת הבחירות המרכזית ואישר את מועמדותה של מראענה לכנסת. ההחלטה התקבלה אז ברוב של שמונה שופטים מול אחד. השופטת דפנה ברק-ארז ציינה בפסק הדין של בית המשפט העליון כי "מועמדות בבחירות אינה 'פרס' הניתן רק לאזרחים למופת או רק לכאלה שדעותיהם רצויות לאחרים. הדרך למועמדות לכנסת אינה אמורה לעבור בכור המצרף של 'בדיקת ניקיון' ביחס לכל פרסום מן העבר שכבר אינו מייצג את פועלו הציבורי של אדם".
הריאיון עם ח"כ פריג'
(צילום: אבי חי)

השר לשיתוף פעולה אזורי עיסאווי פריג' (מרצ) אמר הבוקר באולפן ynet בהתייחסו לפיגוע: "אני מצטער לקום על הבוקר ולשמוע על פיגוע כזה. חייבים להתחיל בדיבור ישיר עם הרשות הפלסטינית, כי המתח הזה שאנחנו רואים במזרח ירושלים ובכל מקום יכול להירגע בשיחות ישירות עם הרשות".
- אבל איך מונעים אירועים כאלה? "הלוואי שהיה לי פתרון קסם. המקום הזה רגיש, מאז שאני זוכר את עצמי יש את המתח הזה. לבוא ותת לך נוסחת קסם שתמנע מקרים כאלה ופיגועים אין לי לתת לך. אבל בטוח משא ומתן, להגיע לסוגיה של הסדרה מדינית עם הרשות הפלסטינית, אני בטוח במיליון אחוז שהמצב יהיה הרבה יותר בטוח ושקט, וגם המגעים יביאו לרגיעה.
"20 שנה גרתי בירושלים, אני מכיר את הסמטאות האלו מצוין, זה מאוד חורה לי ומתסכל אותי. תראה מה זה ירושלים, העיר העתיקה, זה מקום פסטורלי, מקום ייחודי בכל העולם".
פורסם לראשונה: 15:02, 21.11.21