בצלאל סמוטריץ' בישיבת הסיעה של הציונות הדתית לאחר הפגישה עם הרב דרוקמן
(צילום: אלכס גמבורג)

יממה וחצי לפני פקיעת המנדט של בנימין נתניהו, הציונות הדתית לא משנה את הקו: הרב חיים דרוקמן, ממנהיגי הציבור הדתי-לאומי, נפגש עם יו"ר המפלגה בצלאל סמוטריץ' והעניק תמיכה פומבית לעמדתו לא להישען על רע"מ בהקמת ממשלה. סמוטריץ' תקף לאחר מכן את ראש הממשלה בנימין נתניהו: "הניסיונות שלך להפעיל עלי לחץ לא יצליחו".
סמוטריץ' כתב בחשבון הטוויטר: "אדוני ראש הממשלה, הניסיונות שלך להפעיל עלי לחץ להסכים להקמת ממשלת "ימין" שנשענת על תומכי טרור לא יצליחו. זה בערך כמו להשקיע בסגרים במקום חיסונים.. לא באפיק ההוא הייתה תפארתך. מציע לך להתחיל לעסוק בהקמת ממשלת ימין. אם תשקיע בזה פרומיל ממה שהשקעת בהבאת החיסונים נצליח ביחד בע"ה".
בפתח ישיבת הסיעה פירט סמוטריץ': "מפלגת הציונות הדתית עומדת איתנה בדעתה ואם נצטרך לשלם על כך מחיר ונלך לאופוזיציה ונעשה זאת בראש מורם. בשבועות האחרונים הרבה שחקנים משתעשעים במשחקי מו"מ על חשבון ישראל. אדוני ראש הממשלה, בנט, סער - שלושתכם יודעים שיש ייתכנות להקמת ממשלת ימין כבר היום"
הרב דרוקמן, מנהיג הציונות הדתית: "עמדתנו לא השתנתה, אסור להישען על רע"מ"

סמוטריץ' פנה לבנט: "נפתלי ידידי, עשינו בשבילך את העבודה. קיימנו על הגב שלנו את ההבטחה שלך לפני הבחירות לא להקים ממשלה שתשען על תומכי טרור. עכשיו גלה אחריות, קיים הבטחה אחרת שלך לא להקים ממשלת שמאל ולא להפוך את לפיד לראש ממשלה, גם לא ברוטציה. מי מכם שימנע ממשלת ימין ויחבור למי שמבקשת את רעתה של מדינה יהודית יישא אות קלון עד יומו האחרון".
בתום הפגישה בין סמוטריץ' לרב דרוקמן נמסר מהמפלגה כי הרבהודיע: "עמדתנו לא השתנתה. אסור להסתמך על ממשלה שתישען על רע"מ". לפי ההודעה, הרב דרוקמן העניק "גיבוי מלא ליו"ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ' בהתנגדות להקמת ממשלה שתתבסס על רע"מ וקורא לבנט להודיע לאלתר על הצטרפותו לממשלת ימין ושלילה מוחלטת של האפשרות שיחבור לממשלת שמאל ותומכי טרור. הרב קרא גם לסער ושותפיו לשים הכל בצד ולהצטרף לממשלת ימין שתתבסס על המפלגות הציוניות בלבד".
"צר לי להשבית שמחות, אבל אין לי שום כוונה להתפטר", כתב סמוטריץ' בטוויטר על פרסומים שלפיהם יתפטר ויאפשר הקמת ממשלה בתמיכת רע"מ. "האצבע שלי תישאר תקועה עמוק בסכר ותמנע את קריסת הציונות בהקמת ממשלה שתישען על תומכי טרור ששוללים את קיומנו כמדינה יהודית. חולדאי לא צריך להאיר את בניין העירייה הלילה בתמונתי".
2 צפייה בגלריה
חיים דרוקמן בצלאל סמוטריץ'
חיים דרוקמן בצלאל סמוטריץ'
חיים דרוקמן וסמוטריץ'
(צילום: שאול גולן, קובי קואנקס)
הפגישה עם הרבנים מתקיימת לאחר שמנהיגה הרוחני של מפלגת נעם, הרב צבי טאו, הפתיע אתמול ואמר כי הוא תומך בהקמת ממשלת ימין עם 59 מנדטים - כשהוא רומז לכך שאינו מתנגד להקמת ממשלה בהימנעות של רע"מ.
אחרי אותה הודעה של הרב טאו, הבהיר יו"ר הציונות הדתית סמוטריץ' כי הוא איתן בהתנגדותו. "אין ולא יהיה שינוי בעמדת הציונות הדתית לגבי הישענות על תומכי מחבלים ששוללים את קיומה של ישראל כמדינה יהודית", אמר הבוקר. "מי שיעלה על דעתו להקים ממשלה שכזו שתסכן את המדינה היהודית יישא אות קין עד אחרון ימיו".
(צילום: משי בן עמי)

ח"כ סמוטריץ' ציין כי אמר דברים אלו אתמול לנתניהו בפגישתם, ואף הבהיר לו שיפעל בכל הכלים שלרשותו על מנת לוודא שממשלה שכזו לא תקום בכל מקרה ובכל צד של המפה הפוליטית. "מצער מאוד שנתניהו שהצהיר מעל כל במה שלא יקים בשום אופן ממשלה עם תומכי הטרור פועל ללא לאות להקים ממשלה כזו", תקף.
גם עוצמה יהודית של איתמר בן גביר, המפלגה השלישית ברשימת הציונות הדתית, הודיעה כי לא תסכים לממשלה בהישענות על רע"מ. "אין שום שינוי בעמדת המפלגה. לא נאפשר הישענות על תומכי טרור ולא ניתן כוח למנסור עבאס", הודיעה עוצמה יהודית כבר הלילה.
2 צפייה בגלריה
הרב צבי טאו בהפגנת תמיכה בעד בנימין נתניהו
הרב צבי טאו בהפגנת תמיכה בעד בנימין נתניהו
הרב טאו
(צילום: מוטי קמחי)
במכתב שבו נימק את הכרעתו, התייחס הרב טאו לאפשרות שממשלת הימין שתוקם תסתמך על הימנעות מבחוץ של רע"מ: "נורא הדבר! ההסתמכות על שאינם יהודים להקמת ממשלה, גם ב'שב ואל תעשה', יש בה חילול השם גדול! אולם, ההסכמה לתת יד למזימות ההרסניות שלהן מצפים אויבי ישראל, בביטול עניינה של מדינת ישראל כמדינה יהודית וכל הכרוך בזה היא חילול השם נוראי. אדרבה, ההצלחה להעמיד ממשלה שתדאג לטובתם של ישראל, שתדאג לקודשי ישראל, היא קידוש השם היותר גדול, ו'גדול הוא קידוש השם מחילול השם'".