2 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
ראש הממשלה נפתלי בנט
(צילום: אוליבייה פיטוסי)
הביקור המתוכנן של ראש הממשלה נפתלי בנט באום אל-פחם יידחה ולא יתקיים מחר (יום שישי) כפי שתוכנן. בלשכת ראש הממשלה הודיעו הערב על הדחייה ולאחר מכן התברר כי סיבת הביטול הרשמית נעוצה בעובדה שהאירוע אמור היה להתקיים ביום השנה למהומות אוקטובר - שמהווה תזמון בעייתי מבחינת בנט. הביקור בוטל חרף חשיבותו - עידוד ההתחסנות במגזר הערבי בשל אחוז המתחסנים הנמוך יחסית ושיעור החולים הגבוה. בהמשך פרסמה רע"מ הודעה שביקשה לבטל את הביקור "מתוך כבוד לזכר השהידים" - וגרמה לביקורת נוקבת מימין על בנט.
בהודעת מפלגת רע"מ נכתב כי "ביטול ביקור ראש הממשלה נפתלי בנט באום אל-פחם בא לבקשתנו. הסיבות לדחיית הביקור לתאריך אחר הן שמחר חל יום לאומי חשוב לחברה הערבית, מתוך כבוד לשהידים ומצב התחלואה בקורונה בחברה הערבית". המילה 'שהידים', בהקשר זה, מתייחסת ל-12 ערבים-ישראליים שנהרגו בעימותים עם כוחות הביטחון במהלך מהומות אוקטובר 2000. ועדת חקירה ממלכתית שהוקמה בהמשך מתחה ביקורת על המשטרה בעקבות האירועים, והמליצה לה לפזר הפגנות באמצעים פחות קטלניים - שהיו מובילים לפחות הרוגים במהומות.
דובר ראש הממשלה מתן סידי מסר בעקבות הודעת רע"מ כי "דחיית הביקור נעשתה נוכח הצפי להפגנות, וכן מטעמי אבטחה. זו הסיבה, וזו בלבד". בהמשך פרסם יו"ר רע"מ, מנסור עבאס, הודעת הבהרה: "אני מבהיר שביקור ראש הממשלה שהיה מתוכנן מחר באום אל-פחם ונדחה למועד אחר, היה במטרה לקדם את החיסונים בחברה הערבית. ראש הממשלה החליט לבטל את ביקורו לאחר שהתברר שמטרה זו לא תושג. כל ניסיון לקשור שיקול הדעת של ראש הממשלה לסיבות אחרות מופרך ושימוש לא ראוי בעיניי. ההודעה שהוציאה רע"מ אודות דחיית הביקור ביטאה את עמדתה בלבד".
2 צפייה בגלריה
מנסור עבאס בהלווית סעיד אלחרומי ז"ל
מנסור עבאס בהלווית סעיד אלחרומי ז"ל
ח"כ מנסור עבאס
(צילום: משה מזרחי )
בנט אמור היה לבקר במתחם החיסונים של קופת החולים כללית בעיר יחד עם ח"כ עבאס ופרויקטור הקורונה בחברה הערבית, אייימן סייף. למרות כל זאת הוחלט בסביבת ראש הממשלה לא לקחת סיכונים והודיעו על דחיית הביקור.
לתכנון המקדים קדמה מתיחות קלה בתוך הקואליציה, לאחר שיו"ר רע"מ מנסור עבאס לא עודכן בזמן על דבר הביקור. לאחר מכן, בלשכת ראש הממשלה מיהרו להתייעץ איתו ועבאס בירך על הביקור ואמר, לדברי גורמים המעורים בפרטים, כי ניתן לקיימו אפילו מחר.
בליכוד ציטטו את הודעת רע"מ ומסרו כי "אין נקודת שפל שבנט לא יחצה למען ההישרדות הפוליטית שלו שתלויה במנסור עבאס. לבטל ביקור בגלל 'זכר השהידים' זו חרפה שתיזכר לדיראון עולם".
בציונות הדתית גם כן ציטטו את הודעת רע"מ, ומסרו: "ראש הממשלה בנט ביטל ביקור באום אל-פחם 'מתוך כבוד לזכר השהידים'. לאן עוד נוליך את החרפה? הזהרנו מקריסה ערכית מוחלטת בממשלה עם התנועה האיסלאמית, אבל המחווה של בנט לפורעי אוקטובר 2000 עולה על כל דמיון. בושה".
בהכנת הידיעה השתתפה אילנה אושומירסקי