צפו בריאיון עם גונדר-משנה נחום מנשה
(צילום: משי בן עמי)

מפקד כלא רמון לשעבר, גונדר-משנה בדימוס נחום מנשה, יצא הבוקר (יום ה') להגנת חבריו לארגון בעקבות עדותו של מפקד כלא גלבוע אתמול בוועדת הבדיקה לבריחת המחבלים, שבה הודה כי היה "סרסור בסוהרות". מנשה טען כי "זו התבטאות שלא נותנת מנוח ושקט. אני מתקשה להבין מה המטרה של האמירה הזו בנקודת הזמן הזו. תמוה בעיניי שהקצין בחר להסיט את נושא הבריחה לכיוון אחר לגמרי".
3 צפייה בגלריה
כלא גלבוע
כלא גלבוע
כלא גלבוע. בשב"ס תקפו את מפקד הכלא בן שטרית
(צילום: דוברות שב"ס)
את מפקד כלא גלבוע שהעיד אתמול, גונדר-משנה פרדי בן שטרית, תקפו בשב"ס ובסביבת הנציבה קטי פרי. "מוזר לשמוע שטענה כה חמורה מצידו של מי שישב במרכז קבלת ההחלטות הארגוני ושימש כעוזר נציב שב"ס בזמן בדיקת האירוע, נשמעת רק כעת - וכנראה לא הייתה מושמעת לולא התבקש לבוא ולהעיד בעניין הנוגע אישית לתפקודו", קבעו בארגון. "מדובר בניסיון לשנות את הדיון הציבורי מעיסוק בבדיקת תפקודו, לעיסוק בעניין שנבדק תחת נציב קודם, ונסגר על-ידי הפרקליטות".
בשב"ס מסרו עוד אתמול כי "אין לנו אלא להצטער על בחירתו של הקצין לנצל באופן ציני את פגיעותן של נפגעות עבירה המנסות לשקם את חייהן בכדי להסיט את תשומת הלב הציבורית מעדותו בוועדת חקירת הבריחה שהתרחשה תחת פיקודו הישיר. אם יש בידיו של בן שטרית מידע חדש המצדיק את פתיחת החקירה, עליו להעבירו באופן מיידי לרשויות האכיפה כדי לבחון בשנית את ההחלטה הקודמת".
3 צפייה בגלריה
גונדר משנה בדימוס נחום מנשה
גונדר משנה בדימוס נחום מנשה
גונדר משנה בדימוס נחום מנשה
(מתוך פייסבוק)
3 צפייה בגלריה
פרדי בן שטרית
פרדי בן שטרית
מפקד כלא גלבוע פרדי בן שטרית. ניסיון להסיט את האש?
(צילום: יאיר שגיא)
מנשה עצמו סיפר כי לא הופתע מהדברים, אלא מהעיתוי. "אני מעולם לא נתקלתי בדרישה כזאת. לא מצד המחבלים ובטח לא מצד הארגון או מצד מפקדים שניסו לנצל ברמה כזאת או אחרת שירות של בנות או בנים בשירות סדיר למטרות כאלה או למטרות אחרות", הוא אמר. "מפתיע, תמוה, מוזר. אולי הייתה כוונה להסיט את האש מהאירוע הטרגי לאירוע אחר. חבל שכך".
בפיקודך לא שמעת מעולם תלונות כאלה? "היו רחשים ברמה של ריכולים שנבדקו ויצאו לא אמיתיים ולא משקפים את המציאות. תמיד יש את זה בארגונים גדולים. אבל להגיד שיש יד מכוונת של מפקדים? מוזר לי שהקצין הזה בחר בוועדת החקירה הזאת להעלות נושא שנבדק במסרקות ברזל והתיקים נסגרו בחוסר אשמה וחוסר ראיות. לא רוצה להאמין שהיה סרסור בחיילות חובה בכלא ביטחוני ולא רוצה להאמין שדבר כזה קרה אי פעם. אם זה היה קורה – זה יותר מרעידת אדמה".
אתה מתאר לעצמך מנגנון שיטתי כזה בלי שאף אחד יידע עליו? "זה צריך להיות מחובר במוחו של אדם שאני לא רוצה להתבטא לגבי הקטע הנפשי שלו אבל קצין מקצועי וערכי לא יעשה את זה ומיטב הקצינים הערכיים והמקצועיים נמצאים בארגון, אם יש קצין שפעל ברמה כזאת ועשה דבר כזה יש לי בנות ששירתו בצה"ל, לא הייתי רוצה לחשוב שדבר כזה יכול להיות, זה איזשהו תסריט דמיוני שעדיף שיישאר בגדר דמיון".
בן שטרית בדיון בוועדת הבדיקה, אתמול
(צילום: מאיר תורג'מן)

אם אסיר נוהג כך, מה עושים לו? "אם אסיר בוחר להטריד חס ושלום סוהרת אפילו בהערה, אפילו במבט, אפילו במשפט, או אפילו ברמה מודיעינית שהוא לא התבטא כלפיה אלא שזה נאמר בחדרים שיש לו איזושהי כוונה - מיד מפקד הכלא וקצין המודיעין נכנסים לתמונה, האסיר הזה נכנס מיד לבידוד, נשללות ממנו כל הזכויות ואם זה חמור מכך, אם יש אפילו איזושהי התבטאות, כמובן שנפתח נגדו תיק פלילי ואותו אסיר מיד נמצא על המזוודות ובבוקר למחרת הוא כבר לא באותו בית כלא. ברגע שיש רמז לפגיעה בנושא המגדרי מפקד כלא עוזב הכול ונכנס לעובי הקורה".
מי לדעתך צודק? "אני חושב שאם הייתה התבטאות כזאת והנושא נבדק ב-2017 וירד מסדר היום, גם על ידי בית המשפט והפרקליטות, צריך להניח. אני מקווה שזו התבטאות שיצאה מהקשר הדברים ללא כוונת זדון".