"נסיבה מחמירה של אכזריות מיוחדת. הזירה הזכירה בית מטבחיים": כך עולה מדברי השופט יוסף טופף, שעמד בראש הרכב השופטים שהרשיע היום (חמישי) את יעקב בן אברהם (72) ברצח בנסיבות מחמירות של אשתו יעל (68), וכן בשיבוש הליכי משפט. בכתב האישום צוין כי בן אברהם רצח את אשתו בדקירות סכין בביתם בהרצליה, יום לפני שהיו אמורים לחתום על הסכם גירושין.
בן אברהם בבית המשפט, היום
(צילום: ליאור שרון )

2 צפייה בגלריה
יעקב בן אברהם בבית המשפט המחוזי
יעקב בן אברהם בבית המשפט המחוזי
יעקב בן אברהם בבית המשפט, הבוקר
(צילום: ליאור שרון)
2 צפייה בגלריה
יעל בן אברהם
יעל בן אברהם
יעל בן אברהם והבניין שבו נרצחה
(צילום: יריב כץ)
טרם ההרשעה הגיעו הפרקליטות וסנגורו של בן אברהם להסכמות מסוימות בתיק, והוא הודה בעובדות האישום שהוגש על-ידי פרקליטות מחוז ת"א לבית המשפט המחוזי בעיר. על בסיס העבירות שבהן הורשע צפוי בן אברהם להישלח למאסר עולם, אך גזר הדין יינתן בהמשך.
מכתב האישום עולה כי ב-1 בנובמבר 2022 ביקשה המנוחה מבעלה לעזוב את הבית, לאחר שהתגוררו בו יחד עם בתם במשך 35 שנות נישואיהם. "יום לפני הרצח התפתח בין השניים ויכוח", נכתב. "בעקבות בקשותיה ממנו לעזוב את הבית החלו ויכוחים ומחלוקת סביב חלוקת הרכוש. היא הודיעה לו כי היא חוזרת בה מהסכם חלוקת הרכוש ודרשה ממנו לעזוב את הדירה, אז הוא דקר אותה כשישבה על הכורסה - ולא הפסיק עד שהסכין נשברה. היא ניסתה להתגונן, ואחרי שהסכין נשברה אף קמה להימלט.
"בשלב זה נטל הנאשם סכין נוספת, הלך אחרי המנוחה והמשיך לדקור אותה באמצעות הסכין השנייה, עד שנפלה והתמוטטה בפתח הדירה. הנאשם דקר את אשתו המנוחה עשרות פעמים באמצעות שתי הסכינים, וגרם לה לכ-50 פצעי חתך ודקירה בכל הגוף. מותה נקבע בזירה".
השופט יוסף טופף מסר במעמד ההרשעה כי "המתת המנוחה היה מעשה ספונטני, שלא קדם לו תכנון מוקדם. אין חולק כי היו בין השניים יחסים עכורים והמנוחה הביעה את רצונה להתגרש. הנאשם דקר את המנוחה בשתי סכינים, היא ניסתה להתגונן וניסתה להימלט עד שהתמוטטה ונפחה נשמתה. הוא דקר אותה 50 דקירות.
"קבענו כי מעשה הרצח מקיים נסיבה מחמירה של אכזריות מיוחדת. בתי המשפט נדרשים לתופעה החברתית המדאיגה של רצח נשים על-ידי בני זוגן, רובן ככולן נרצחות בבתיהן. מעשי הנאשם ניכרו באכזריות של ממש בשתי סכינים אימתניות וכמות בלתי נתפסת של דקירות בכל חלקי גופה. הנאשם לא חדל ממעשיו עד כדי כך שהסכין הראשונה נשברה. ניתן רק לשער את גודל האימה שאחזה במנוחה כשהבינה שניסיונה להימלט ממנו נכשל וגורלה נחרץ".
הוא אף הוסיף כי הזירה "הזכירה בית מטבחיים", ואמר: "לא ניתן לקבוע בוודאות כי הרצח בוצע מול עיניה של הבת, אך אין חולק כי בחרה לעזוב כשהיא פוסחת על גופתה של אמה. היא שמעה את זעקותיה. נוכחות בתה, לכל היותר מטרים ספורים מההתרחשות, מעצימה את האכזריות במעשיו. אין חולק כי לאחר הרצח שטף את הסכינים ועשה כן מכוונה לשבש חקירה פלילית".
תיעוד מזירת הרצח בהרצליה
(צילום: אבי חי, תיעוד מבצעי מד''א)

לאחר הרצח נעצרה גם לינוי בן אברהם (32), בתם של בני הזוג, שכאמור התגוררה עימם. הבת נעצרה בחשד לרצח, שיבוש הליכי חקירה וקשירת קשר לביצוע פשע, משום שנכחה בדירה בעת המעשה ולא התקשרה למשטרה מידית. גרסאותיה אף השתנו במהלך החקירה. עם זאת, לא הוגש נגדה כתב אישום ובפרקליטות אמרו כי התיק בעניינה עדיין בבחינה. עורך דינה ניר דוד מסר: "כפי שטענתי מתחילת הדרך, למרשתי לא הייתה כל נגיעה לאירוע הטרגי".
תמליל החקירה של הנאשם מיום הרצח, שמסביר מדוע נחשדה גם הבת בשלב ראשוני, הגיע לידי ynet. "בחודש האחרון היינו בגישור. היא לקחה את כל רכושי ומשכנה את הבית שלי. לקחה את הכסף", סיפר בן אברהם, שהורשע כאמור ברצח. "לינוי שמעה את הריב והסתלקה. לא ידעתי מה אני עושה, איבדתי את הראש ודקרתי אותה. לא ראיתי בעיניים.
"ישבתי לאכול ירקות והיא באה לשבת לידי ואמרה 'תסתלק מהבית'. איבדתי את הראש. לינוי הייתה בחדר. דקרתי אותה (את יעל - ג"מ) והיא הלכה לפרוזדור ונפלה. לינוי קיבלה שוק וברחה. מסכנה. היא לא ידעה על הוויכוחים בינינו. היא הייתה והלכה. ביקשתי מיעל שתישאר עד יום מותי והיא רצתה גט. לינוי לקחה אותנו לגישור. הילדה המסכנה הזאת, היא כעסה על אמא אבל הייתה איתה בסדר. רצתה לגשר".
עו"ד רונית חסון מפרקליטות מחוז תל אביב אמרה כי "בית המשפט קיבל היום את עמדת הפרקליטות וקבע שהנאשם רצח את המנוחה יעל בן אברהם בנסיבות מחמירות ואכזריות מיוחדת. הנאשם אף פירט באריכות את הדרך האכזרית שבה בוצעה הרצח, כשהוא דקר את המנוחה בכמות עצומה של 50 דקירות. בנוסף, בית המשפט קיבל את עמדת הפרקליטות וציין את הצורך למגר את התופעה הנפשעת של רצח נשים על-ידי בני זוגן בבתיהן".