התרגיל הענק הבינלאומי בישראל שמדמה התמודדות עם סוללות נ"מ רוסיות מתקדמות – ואורח בכיר ראשון מהצבא האמירתי: מפקד חיל האוויר של איחוד האמירויות, הגנרל איברהים נאצר מוחמד אל עלווי, יהיה בימים הקרובים האורח המרכזי, כצופה, בתרגיל ה-Blue Flag ("דגל כחול") שמארח חיל האוויר הישראלי בשמי הדרום. אל-עלווי התקבל היום (שני) במשמר כבוד בבסיס פלמחים, בראשות מפקד חיל האוויר הישראלי, אלוף עמיקם נורקין. "אני מודה לך על הנכונות להגיע לישראל. זהו יום היסטורי וחשוב לשיתוף הפעולה בין חילות האוויר", אמר נורקין לאל-עלווי.
לתרגיל, שנערך אחת לשנתיים ונמשך כשבועיים, יגיעו כל מפקדי חילות האוויר או סגניהם שלוקחים חלק בתוכנית ה-F-35 של ארה"ב – כך שמדובר בביטוי משמעותי ראשון וממשי לתמורה שתקבל איחוד האמירויות עבור "הסכמי אברהם", שבמסגרתם נרמלה את יחסיה עם ישראל: טייסות חמקנים מתקדמים מתוצרת לוקהיד מרטין. בשנה כבר קיימו טייסים אמירתים וישראלים תרגיל משותף ביוון, ובחיל האוויר מעריכים כי לא מן הנמנע שחיל האוויר האמירתי, ואפילו של מדינות נוספות באזור, ישתתפו בתרגיל הבא שתארח ישראל בעוד שנתיים, כחלק ממגמת הנורמליזציה במזרח התיכון.
בתרגיל לוקחים חלק יותר מ-100 כלי טיס שונים, רובם מטוסי קרב, ו-1,000 חיילים וקצינים זרים, ממדינות כמו הודו, שלראשונה שולחת לתרגיל מטוסי קרב (מיראז'), בריטניה, שלראשונה משתתפת בתרגיל, וכן מחילות האוויר של ארה"ב, גרמניה, איטליה, צרפת ויוון.
לבסיס עובדה שבדרום, שמארח את הפריסה הבינלאומית, הגיעו לפני כשבוע כבר מטוסי יורו-פייטר, F-16 ורפאל, וטייסיהם לוקחים חלק בגיחות אימון אורגניות או מעורבות לאורך התרגיל במגוון תרחישים: תקיפות מהעומק לטווחים רחוקים, קרבות אוויר-אוויר, שיתוף פעולה עם כוחות קרקעיים וליווי אווירי לכלי טיס אחרים.
חיל האוויר האמריקני היה אמור להגיע עם מטוסי F-35, אך בשל גיוס של כל מערך מטוסי התובלה בצבא האמריקני למשימות החילוץ מאפגניסטן, וכן שינוע ציוד צבאי רב ואלפי מקומיים בבסיסים אמריקניים, לא נותרו מטוסי תובלה לשינוע ציוד ה-F-35 לישראל.
עם מטוסי החמקן הישראלים שכן משתתפים ב"בלו פלאג", מוזרמים הנתונים ממטוס הדור 5 המתקדם למטוסי הדור 4, דוגמת F-16, לאורך התרגיל. הכוחות הזרים תרגלו גם לראשונה ב"בלו פלאג" צורות טיסה ופעולות שאינם יכולים לבצע מעל אירופה: שימוש בנורי הטעיה וטיסות בגובה נמוך. החיבור המקדים והעמוק נוצר בעיקר בין טייסי ובכירי חיל האוויר לעמיתיהם מגרמניה, שביקרו בחודש האחרון במוזיאון יד ושם והעניקו למפקד חיל האוויר אלוף עמיקם נורקין מדליית כבוד מטעם הממשלה הגרמנית.
אחד החידושים בתרגיל נוגע למגוון סוללות הנ"מ המזרחיות בשטח האימון, שמדמים את מה שחווים טייסי חיל האוויר הישראלי כמעט בכל שבוע, בתקיפות שמיוחסות לישראל בסוריה: מערכות טילי קרקע אוויר מסוגים שונים, בהם אס-איי 22 וכן אס-איי 3, 2, 8 ו-6, לצד סוללות הפטריוט שאתגרו את צוותי האוויר.
כמות הכוחות "האדומים" בתרגיל הייתה גדולה מבעבר, בהובלת טייסת הקרב האדומה של חיל האוויר, שסנכרנה ביניהם כדי להגיב ולהקשות כמה שיותר על המטוסים ה"כחולים". מדינה וירטואלית שדימתה מדינת אויב עם יכולות של מדינה ולא של ארגון טרור היא היעד המרכזי בפעילות האווירית של הכוחות בתרגיל, שמדברים באנגלית ביניהם לכל אורך הגיחות ותכנונן, ובסטנדרטים של נאט"ו.
ראש להק אוויר, תת-אלוף אמיר לזר, הבהיר אתמול שלמרות שחיל האוויר משנה בימים אלה את נקודת העבודה שלו באימונים לדגש על האיום ממזרח, כלומר איראן – תרגיל ה"בלו פלאג" לא כולל תרחישים של תקיפה ברפובליקה האיסלאמית. חיל האוויר הציג החודש לרמטכ"ל את משמעויות חידוש תוכנית התקיפה של מתקני הגרעין באיראן, לרבות בסוגיות המודיעין, הרכש, האחזקה ובניין הכוח.
בחיל האוויר עוקבים אחר שתי מגמות מדאיגות שהכניסו האיראנים למזרח התיכון: סוללות נ"מ מתוצרת איראן שנפרסו בסוריה ושימוש מוגבר במל"טים. איראן ירתה בעזרתן על מטוסי חיל האוויר באחת מתקיפות המב"מ (המערכה שבין המלחמות) בשנים האחרונות, אך בדומה לסוללות של הצבא הסורי במצבים דומים - חיל האוויר תקף גם סוללה איראנית בשטח סוריה.
בתוך כך, בחיל האוויר השלימו את תחקיר נפילת טיל הנ"מ הסורי בים מול גוש דן לפני מספר חודשים, לאחר שחלק משרידיו נפלו בתל אביב. ההחלטה שלא ליירט את הטיל ששוגר לעבר מטוסי חיל האוויר שפעלו באותו לילה בסוריה לפי פרסומים זרים נבעה משני שיקולים מרכזיים: מערכות ההגנה האווירית בישראל לא מיועדות להתמודד עם טילי נ"מ ולפי המעקב אחר הטילי הסורי מתוצרת רוסית, מסוג אס-איי 5, היה ברור כי ייפול בים, ומעט משרידיו עפו ברוח לכיוון תל אביב. באירוע כזכור, גם לא הופעלה אזעקה.