צפו בריאיון עם בני הזוג
(צילום: אבי חי)

טבלת ייאוש ביומן האישי, החשש שהסיוט בכלא יימשך חודשים – והחרדה שנמשכה עד הרגע שבו המטוס המריא לישראל: בני הזוג נטלי ומורדי אוקנין, ששוחררו לפנות בוקר (יום ה') אחרי תשעה ימי מעצר בטורקיה בחשד לכאורה לריגול כיוון שצילמו את מעונו של הנשיא רג'פ טאיפ ארדואן, מדברים הערב בריאיון ל-ynet על הסיוט שקטע את הטיול שלהם באיסטנבול. צפו בריאיון המלא בסרטון שבפתח הידיעה.
נטלי סיפרה בריאיון כי בכלא היא התמודדה עם לא מעט "מחשבות מפחידות". לדבריה, החשש שלה היה "איבוד הראש, פשוט איבוד הראש, איבוד המציאות, אחיזה במציאות. שאולי לא נצא מפה בכלל יותר בחיים, שזה ייקח חודשים. מפחיד".
8 צפייה בגלריה
מורדי ונטלי אוקנין בביתם במודיעין
מורדי ונטלי אוקנין בביתם במודיעין
מורדי ונטלי אוקנין בביתם במודיעין, הערב
(צילום: שאול גולן)
8 צפייה בגלריה
מורדי ונטלי אוקנין בביתם במודיעין
מורדי ונטלי אוקנין בביתם במודיעין
(צילום: שאול גולן)
בני הזוג, נזכיר, שהו בבתי כלא נפרדים, משני צדו של מצר הבוספורוס שחוצה את איסטנבול. נטלי מספרת כי בתא המעצר הייתה "בלי טלוויזיה, בלי טלפון, בלי רדיו, בלי כלום, אפילו ספר קריאה לא היה לי. אתה יושב, אתה מסתכל על הקירות, והמחשבות עובדות שעות נוספות, ואתה רואה כתובות על הקירות, טבלאות ייאוש, לוחות שנה של ייאוש עם סימונים של איקסים, כתובות בשפה הערבית, בשפה הטורקית, ציורים. ואתה מסתכל ואומר, 'מה יהיה? מה יהיה מפה? לאן? בחיים, לא בחיים. אני אראה את הילדים? אני אראה את אופק דוד (בנה בן החמש - מ.ת)'. זה פשוט אובדן עשתונות. מפחיד".
-מה בכל זאת מחזיק אותך? "שיעשו הכול להוציא אותנו, ואמונה".
-אבל את לא יודעת, את שם כלואה. "כן, אבל הספקתי לשמוע את אחותי שולחת לי ככה חצי הודעת, תחילת הודעה ששמעתי בבית משפט, שהיא צועקת לי: 'נטלי, אנחנו פה אצלך בבית כולנו, כולם איתנו, אנחנו לא עוזבים את הילדות שלך, אנחנו הופכים כל אבן במדינה, יש איתנו עורך דין פה צמוד, אנחנו לא ננוח עד שלא נחזיר אתכם הביתה'. זה מה שהצלחתי לשמוע ואז ההודעה נקטעה לי".
נטלי, שהדגישה בשיחת טלפון קודמת עם בנותיה כי לא סבלה מאלימות בכלא הטורקי, אומרת כעת כי כדי לשמור מעט על שפיות כתבה ביומן אישי שניתן לה שם: "שפכתי את הלב ואת הרגשות". לדבריה, "כתבתי לי כל הזמן. ניירות ועטים, בלי בעיה. כתבתי, עשיתי גם לי טבלת ייאוש. איך הכול התחיל, סימנתי, רציתי לדעת איזה תאריך, התבלבלו לי הימים, השעות. בוקר, צהריים, ערב, לילה. הכול נהיה מעורפל. אז רציתי לדעת איזה תאריך אנחנו, כל הזמן הייתי אומרת לעצמי: היום יום שני, זה ה-14, היום יום שלישי, היה החתונה, החתונה הייתה ב-10, ב-10 היינו צריכים לחזור, היה לי יום הולדת ב-5. בשביל להבין מה קורה איתנו, ואז התחלתי לכתוב. עשיתי, לקחתי, קיבלתי, הביאו לי. כשהתקשרתי".
8 צפייה בגלריה
נטלי אוקנין ובתה
נטלי אוקנין ובתה
נטלי אוקנין ובתה
(צילום: שאול גולן)
8 צפייה בגלריה
מורדי ונטלי אוקנין בביתם במודיעין
מורדי ונטלי אוקנין בביתם במודיעין
(צילום: אבי חי)
היא ציינה כי כתבה ביומן על דברים טריביאליים ביותר, אפילו צחצוח שיניים: "ברמה הזאת. עד כדי כך שהתחלתי לחשוב, יהיה לי נזק בלתי הפיך לשיניים. אני לא מצחצחת ומתי יגיעו אליי מברשת ומשחה, ואם אני אהיה פה כמה חודשים מה יקרה לי, עד כדי כך".
היא תיארה גם את החרדה שנמשכה עד העלייה למטוס שהביא אותם ארצה בסביבות השעה 6 בבוקר: "כל הזמן חשבתי שאולי תהיה איזו נסיגה, שיגידו 'זהו אתם לא חוזרים'". אחרי שהתאחדה עם בעלה, ציינה, הם נסעו במשך זמן רב: "כשלקחו אותנו ונסענו ונסענו, נסענו בלי סוף. אני מחזיקה את מורדי ואני צובטת אותו ואני אומרת לו: 'מורדי, איפה שדה התעופה?' אנחנו לא מגיעים, שעתיים נוסעים ולא מגיעים לשדה תעופה. מורדי, שלא יקרה לנו משהו, אני פוחדת, מורדי, לא מגיעים לשדה התעופה. זה היה מבעית. מבעית בלשון המעטה".
בשלב זה הם עדיין לא הגיעו לשדה התעופה, אלא לדברי נטלי למתקן אחר, שם עברו הליך בירוקרטי לפני השחרור - והופרדו מחדש. "התחילו לשאול אותנו שאלות, ולא הבנו מה קורה. התחלתי לבכות", סיפרה נטלי, אך לדבריה אנשי השגרירות הישראלית הרגיעו אותם בשלב זה. כשהגיעו בסופו של דבר לשדה התעופה, סיפרה כי שוב עברו "תלאות" וכי ביקורת הדרכונים נמשכה משום מה כשעה וחצי: "משהו לא מסתדר להם, התעוררו בעיות. חתימות, הם אומרים: 'נטלי יוק, נטלי יוק'. אני אומרת 'מה נטלי יוק? יוק זה לא'. מה זה אומר? ויוצאים מהחדר, מהמשרד, איפה שהוא מצלם אותי השוטר, את הפנים, הוא אומר לי תורידי את המסכה, הוא משווה עם הדרכון. יוצאים למשרד אחד, מקבלים ניירת, חוזרים. עוד פעם".

התפילה בכלא, והחיבוק עם הבן הקטן: "קפץ עם נשיקות"

כשעלו בסופו של דבר למטוס הפרטי שארגן להם משרד החוץ, והדלתות ננעלו, מספרת נטלי כי יכלה סוף-סוף לפלוט אנחת רווחה: "היי. תחושה של היי", תיארה. על העובדה שמדינה שלמה עסקה בשלומם, אמרה כי מדובר ב"שוק לא נורמלי": "אני עדיין לא מעכלת. אתם מראיינים אותי, כאילו, מי אני ומה אני, אתם מראיינים אותי ב-ynet, אני - זאת שרגילה לראות את הדברים האלה מהצד שקורים לאנשים אחרים".
מורדי ונטלי אוקנין אחרי חזרתם הביתה: "קרה לנו נס"
(צילום: שמוליק דודפור)

8 צפייה בגלריה
בני הזוג אוקנין במרפסת ביתם
בני הזוג אוקנין במרפסת ביתם
בני הזוג אוקנין במרפסת ביתם, הבוקר
(צילום: AP)
8 צפייה בגלריה
בני הזוג אוקנין מתחבקים עם בנם הקטן
בני הזוג אוקנין מתחבקים עם בנם הקטן
החיבוק עם הבן הקטן אופק. "קפץ עם נשיקות"
נטלי ומורדי הם שניהם נהגי אגד, ואומרים כי כעת הם מצפים לחזור לעבודתם - ול"שגרה המושלמת". נטלי, שעובדת בקו 83, מספרת כי זהו הקו האהוב עליה: "הרבה הרבה נוסעים פשוט משוגעים עליי. משאירים לי חטיפים ומים, כל הזמן". מורדי אמר כי הוא עובד בקווים 840 ו-845, לקריית שמונה ולאילת. "זה הקווים שאני אוהב, הקווים הארוכים, הבינעירוניים", אמר. לפני החזרה לעבודה, אבל, הם ינוחו מעט אחרי החוויה הקשה: "ניקח את הזמן, ננוח, נתאושש כמו שצריך", אמרה נטלי.
בני הזוג אוקנין, נזכיר, הוטסו לפנות בוקר לישראל אחרי תשעה ימי מעצר באיסטנבול. הם נעצרו ביום שלישי בשבוע שעבר במהלך טיול שערכו שם לרגל יום ההולדת ה-44 של נטלי. החשד המוצהר נגדם היה ריגול, ומעצרם התבצע לאחר שעובד מסעדה במגדל תיירותי בעיר דיווח עליהם לרשויות כשהבחין שצילמו את המעון של ארדואן בעיר ושוחחו על כך.
חזרתם הבוקר של בני הזוג לבית משפחתם במודיעין הייתה נרגשת למדי. עם הגעתה לבית זעקה נטלי אוקנין "אנא ה' הושיעה נא, אנא ה' הושיעה נא". היא סיפרה כי את התפילה הזו נשאה גם כאשר שמעה את המואזין מהכלא באיסטנבול. היא ובעלה מורדי הודו לגורמים השונים שסייעו בשחרורם, ובהם אנשי משרד החוץ, שר החוץ יאיר לפיד, ראש הממשלה נפתלי בנט והנשיא יצחק הרצוג.
צפו: שיחת הטלפון בין רה"מ ושר החוץ לזוג אוקנין
(צילום: עומר מירון, לע"מ, סאונד: בן פרץ, לע"מ)

בשיחת טלפון עם בנט ולפיד היא אמרה להם כי בנה בן ה-5, אופק, "קפץ עליי בנשיקות". בהצהרה לתקשורת הוסיפה נטלי: "קרה לנו נס. שמונה ימים, שמונה לילות, היינו בתוך כלא וקרה לנו נס חנוכה הפרטי כשהשתחררנו, כשחזרנו אל ביתנו, חזרנו אל ילדינו, אל אופק, דוד, שירז המלכה שלי, שובל המלכה והנסיכה שלי".
הזוג שוחרר בתום מגעים אינטנסיביים בין ישראל לטורקיה, בציר הדיפלומטי ובציר המודיעיני שאותו הוביל ראש המוסד דוד ברנע. לאורך המשבר הביעו בישראל אופטימיות זהירה שהטורקים קיבלו את המסר שלפיו בני הזוג אינם מרגלים וכי הם בוחנים את שחרורם, אולם נדהמו ביום שלישי האחרון כאשר שר הפנים הטורקי סולימאן סויילו אמר שרק בית המשפט הטורקי יקבל הכרעה לגביהם. בעקבות זאת ישראל העבירה מסר בהול לטורקים שלפיו המשך מעצרם של הישראלים עלול להוביל למשבר מדיני, ועד מהרה הגיעו מסרי הרגעה לירושלים שלפיהם גם טורקיה לא מעוניינת במשבר חדש.

הסוף הטוב יביא להתחממות ביחסים עם טורקיה?

למעשה, בני הזוג שוחררו כבר אתמול בשעות אחר הצהריים והועברו לקונסוליה הישראלית, אך דבר שחרורם נשמר בסודיות מוחלטת מחשש שפרסומו לפני שימריאו לישראל עלול לפגוע בהשלמת המהלך הרגיש, שדרש עדיין אישור רשמי של בית המשפט לשחרורם. שר החוץ יאיר לפיד מיהר לעדכן את המשפחה, אך הפציר בה לשמור בשלב זה על חשאיות. משרד החוץ הפעיל צנזורה שגורם מדיני הגדיר אותה "ברמה של שבויים ונעדרים". כפעולת הסחה פורסמה לתקשורת הקלטת שיחה בין נטלי אוקנין לבנות משפחתה בישראל.
8 צפייה בגלריה
בנט וארדואן. שיחת טלפון ראשונה בין מנהיגי המדינות אחרי 8 שנים
בנט וארדואן. שיחת טלפון ראשונה בין מנהיגי המדינות אחרי 8 שנים
בנט וארדואן. שיחת טלפון ראשונה בין מנהיגי המדינות אחרי 8 שנים
(צילום: AP, AFP)
בישראל מדגישים כי לא הייתה עסקה בין הצדדים – כלומר, לא ניתן או הובטח דבר בתמורה לשחרור, ואין התחייבות על מחיר מדיני. עם זאת, בהחלט סביר שתתבצע "מחווה" של ישראל כלפי טורקיה: ייתכן שבאמצעות שחרור אזרחים טורקים העצורים בארץ, או בהיענות לבקשה להעביר סיוע לפלסטינים. בעקבות הסיום הטוב והמהיר יחסית של הפרשה, בישראל הביעו תקווה להתנעת מהלך של הידברות מול טורקיה - ומקור מדיני אמר כי טורקיה הינה גורם חשוב במאבק מול איראן.
עדות אפשרית להתחממות ביחסי המדינות הגיעה הערב בשיחת הטלפון שקיימו הנשיא ארדואן וראש הממשלה נפתלי בנט - הראשונה בין מנהיגי טורקיה וישראל בשמונה השנים האחרונות. מלשכתו של בנט נמסר כי הוא "הודה לנשיא ארדואן על מעורבותו האישית בהשבתם של נטלי ומורדי אוקנין לישראל. רה"מ הביע הערכה על הטיפול בסוגיה בצד הטורקי, בכל הדרגים, בימים האחרונים, במטרה להביא את הנושא לפתרונו". בנט, כך נמסר, הוסיף כי "מדובר בפתרון סוגיה הומניטרית וציין לטובה את צירי התקשורת בין המדינות, שתפקדו ביעילות ודיסקרטיות בשעת משבר". שיחתו של בנט נערכה כמה שעות לאחר שגם הנשיא הרצוג שוחח בטלפון עם ארדואן.